Performancing Metrics

برخورد رییس دولت اصلاحات با رییس فراکسیون امید | اتاق خبر
کد خبر: 390577
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 12:32
عباسعلی کدخدایی در تازه ترین موضع گیری درباره نحوه رای آوردنش در مجلس دهم به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، به نکاتی درباره نقش عارف اشاره کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از نامه، محمد رضا عارف حتما یکی از شخصیت های قابل توجه این سال های سیاست ایران است. او کاراکتر خاص خودش را دارد . تعبیر درستش شاید این باشد که او سیاست را به رسم خاص خودش دنبال می کند. او معاون اولی بوده در دولت سید محمد خاتمی که هیچگاه کسی به او در آن برهه از تاریخ نگاه سیاسی نداشته است. شاید همین شخصیت خاص هم موجب شده بود که او درفیلم تبلیغاتی اش اولش سعي مي كرد ديدگاه هاي سياسي خاص خود را به جاي ديدگاه هاي إصلاح طلبانه ترويج کند تا بلكه بتواند گفتماني تازه در سياست ايران نهادينه كند.

رونمایی از یک محرمانه سیاسی؛ محمدرضا عارف چگونه دستور تشکیلاتی اصلاح‌طلبان را دور زد /برخورد رییس دولت اصلاحات با رییس فراکسیون امید

شاید هم چنین مولفه هایی باعث شد که اصلاح طلبان در واپسین لحظات تصیم سازی و تصمیم گیری او را کنار گذاشتند و حسن روحانی را برای بازگشت به خانه قدرت برگزیدند . یا در رخدادی دیگر حتی برای ریاست پارلمان علی لاریجانی را به او ترجیح دهند . پدیده ای که محمد عطریانفر اینگونه آن را توصیف می کند :«نقد لاریجانی را به نسیه عارف ترجیح می دهیم»او از این رخدادها دلخور است و گلایه دارد .

بگدریم از این ماجراها و به نیمه دوم دهه نود برسیم. محمدرضا عارف نفر اول تهران شده است و بعد از آن رییس فراکسیون امید. در این مدتی که از تشکیل پارلمان جدید گذشته اتفاقات مهمی رخ داده است. تصمیمات سرنوشت سازی گرفته شده و برخی تصمیم سازی های مهم هم در دستور کار است. 

محمد رضا عارف حالا به عنوان لیدر اصلاح طلبان در مجلس پای ثابت این جلسات است و البته پل ارتباطی حرف های آخری که که برای اجرا ابلاغ می شود. او سالی را پشت سر گذاشته پر از جلسات و گعده های محرمانه. از نشست های محرمانه اش با هاشمی رفسنجانی در جماران گرفته تا همنشینی با سید محمد خاتمی. 

جذابیت سیاست هم همین است ؛ آنچه پشت پرده می گذرد گاه هرگز رونمایی نمی شود و گاه زمان چندانی نمی گذرد که مهر و موم محرمانگی اش برداشته می شود. ماجرای رای آوردن عباسعلی کدخدایی در پارلمان جدید هم از آن دسته رخدادهایی است که برای پنهان ماندنش زمان چندان زیادی طی نشده است .

پرده برداری از این محرمانه سیاسی را عباسعلی کدخدایی بر عهده گرفته است . او در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی هفته نامه مثلث ماجرا را در بخشی از پرسش و پاسخ ها اینگونه شرح داده است:

یک نکته مهم در مورد شما وجود دارد و آن ماجرای رای گرفتن شما از مجلس دهم است. چه اتفاقی افتاد که شما رای گرفتید آن هم از این مجلس؟

بقیه هم پرسیده اند، من نمیدانم چه شد؟ ما احترام میگذاریم، رای مجلس بوده است.

میگویند با آقای عارف مذاکره کرده بودید.

مذاکره به مفهوم این نیست. مشکلی ندارم و محدودیتی ندارم از جهت اینکه بگویم دوستانی در همه طیف ها داریم و معمولا هم رایزنی میکنیم. ولی اگر خاطرتان باشد هم فراکسیون امید همه افراد را دعوت کرد و هم فراکسیون ولایت. چون همه را دعوت کردند ما هم رفتیم و آنجا صحبت هم کردیم. نظراتمان را گفتیم. آنها خیلی شفاف سوال کردند و ما هم شفاف پاسخ دادیم. گفتیم ما اینگونه هستیم و بعد هم در آن فراکسیون همین حرفها را زدیم. در صحن مجلس هم که آمدیم همان حرفها را زدیم. حرفی خارج از آن چه در صحن گفته شد در آنجا مطرح نبود.

یعنی هیچ مذاکره جداگانه ای در جریان نبوده است؟

مذاکره به مفهوم مذاکره نبود. بیان دیدگاههای دو طرف بود. چون هر 5 نفر رفتند.

اصلاح طلبان خارج از مجلس تصمیمشان این بود که شما رای نیاورید. خبری که من دارم این است که به آقای عارف گفته بودند تلاش کنید آقای کدخدایی رای نیاورد. یعنی تصمیم تشکیلاتی جناح اصلاح طلب این بود که شما رای نیاورید. این تصمیم به اعضای فراکسیون امید هم ابلاغ شده بود.

برای اولین بار این نظر شما را تائید میکنم چون من خودم هم اخباری داشتم.

بعد از این اتفاق هم گویا با آقای عارف از سوی اصلاح طلبان خارج از مجلس برخورد شده است.

حالا من فراتر از این را هم دارم که بعد از مصاحبه به شما می گویم.

آنچه رخ میدهد در واقع این است که آقای عارف قبل از رای گیری بین نمایندگان امید در صحن علنی مجلس حاضر شده و گفته که تصمیم عوض شده و ما میخواهیم به آقای کدخدایی رای بدهیم. چه اتفاقی در این یک ساعت افتاد؟

آقای عارف از اول نظرش مثبت بود. چون شخصا مرا میشناسد و من هم شخصا با ایشان ارتباط دارم. اصلا ربطی به فراکسیون امید و مجلس ندارد. بنابراین اینکه آقای عارف نظرشان عوض شده باشد، خیلی بعید است چون نظرشان از اول مثبت بود. بقیه را نمیدانم.

میگویند آیت الله جنتی با آقای عارف تماس داشته است؟

نمیدانم باید از ایشان سوال کرد!»

و این پشت پرده یکی از اتفاقات مهم سال 1395 که حالا دیگر محرمانه نیست ! در مورد محمد رضا عارف و نقش او در انتخابات پیش رو اخبار تازه تری هم هست که در گزارش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید