Performancing Metrics

ورود 219 هیات خارجی برای همکاری با صنعت بیمه | اتاق خبر
کد خبر: 390597
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 16:42
/گزارش 100 روز 100 اقدام وزارت اقتصاد/
دولت یازدهم با به نتیجه رساندن برجام توانست کشور را در مسیر"رفاه ملی" ،"امنیت اجتماعی" و "تعامل" سازنده قرار دهد.

دولت یازدهم با به نتیجه رساندن برجام توانست کشور را در مسیر"رفاه ملی" ،"امنیت اجتماعی" و "تعامل" سازنده قرار دهد. در این راستا امکان آزاد سازی 20 میلیون دلار طلب بلوکه شده صنعت بیمه فراهم شد و طی گذشت 2 سال از اجرایی شدن برجام، 219 هیات خارجی برای سرمایه گذاری و امضای تفاهم نامه همکاری با صنعت بیمه وارد کشور شدند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزارت اقتصاد در شصت و یکیمین روز از اجرای پروژه 100 روز 100 اقدام خود که در آن به معرفی 100 اقدام وزارت اقتصاد در دولت یازدهم و وزارت علی طیب نیا می‌پردازد با معرفی « ورود 219 هیات خارجی برای همکاری با صنعت بیمه »، به عنوان یکی از اقدامات مهم این وزارت‌خانه در گزارشی آورده است: تاریخ تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران عمری به درازای قدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد به طوری که با پیروزی انقلاب در سال 1357، جوامع غربی که دستانشان از منافع خود در ایران کوتاه شده بود با اعمال تحریم ها تلاش بر ایجاد محدودیت در تمامی عرصه های بین المللی داشتند. آنان براین باور بودند که جمهوری اسلامی ایران در برابر این تحریم ها توان مقاومت نخواهد داشت و مردان انقلابی ایران ناچار به پذیرش گفتمان غرب خواهند بود. پس از گذشت 24 سال از عمر انقلاب شکوهمند و درست در زمانی که برخی از مقامات غربی از اعمال تحریم های جدید سرافکنده و ناامید شده بودند به یکباره پرونده هسته ای ایران روی میز رییس جمهور آمریکا قرار گرفت و این موضوع بهانه ای بود برای اعمال تحریم های دیگر علیه ایران.

اما در سال 1381 دولت اصلاحات برای نشان دادن شفافیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای، غنی سازی را به طور موقت تعلیق کرد و در سال 1382 نیز توافقی را با سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرد تا علاوه بر اثبات حسن نیت ایران به جهانیان، ریس جمهور وقت آمریکا را یکبار دیگر در انزوا قرار دهد.
اما عمر این توافق بین المللی اندکی پس از اتمام دولت هشتم به پایان رسید چرا که رییس دولت مهرورزی اعتقادی به تیم دیپلماسی و مجموعه فعالیت های انجام گرفته از سوی دولت اصلاحات نداشت. محمود احمدی نژاد با رد توافق "سعد آباد" بار دیگر حساسیت های جهانی علیه ایران را دوچندان کرد.

پیامد این اقدام بجای مانده از سوی رییس دولت های نهم و دهم، موجب شد تا پرونده هسته ای ایران در هجدهم اسفند 1384(هشتم مارس 2006) به شُورای امنیت سازمان ملل متحد رفت و پس از آن، 6 قطعنامه دیگر نیز علیه ایران صادر شد که از این تعداد، پنج قطعنامه در راستای تحریم های سنگین در دستور کار آنان قرار گرفت که صنعت بیمه کشور نیز از مجموعه این تحریم ها بی نصیب نماند.

تحریم های شُواری امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت صلح آمیز هسته ای، صنعت بیمه را با محدودیت های متعددی مواجه کرد. بیشترین محدودیت اعمال شده بر این صنعت مربوط به حوزه واگذاری بیمه های اتکایی خارجی بود. از طرف دیگر واگذاری ریسک های بزرگ به خارج کشور از حدود 19 درصد به کمتر از یک درصد کاهش یافت. پیش تر، در سال های قبل از تحریم حق بیمه پرداختی صنعت بیمه کشور از بابت واگذاری ریسک به خارج از ایران، بالغ بر 108 میلیون دلار بود که مجموعه تحریم ها باعث شد این رقم در سال 1394 به 7 میلیون دلار رسد. همچنین باید توجه داشته باشیم که قطع ارتباط آموزشی و فنی میان بیمه‌های ایرانی و موسسات و نهادهای بیمه‌ای بین‌المللی از دیگر تبعات منفی تحریم برای صنعت بیمه کشور در این دوران بود.

عملکرد بیمه ها در تحریم
صنعت بیمه کشور برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم با اتخاذ تدابیری کوتاه مدت توانست تا حدی مانع از پیامدهای منفی در این بخش شود.
از مجموعه اقدامات انجام شده می توان به؛ ایجادP&I(بیمه تحت پوشش قرار دادن تمام اجزای کشتی‌ها)، ساز و کار حساب ویژه اتکایی تحریم، ظرفیت مشترک بازار، اختصاص منبع یک میلیارد دلاری برای تقویت توانگری مالی صنعت بیمه کشور برای پوشش ریسک‌های تحریم‌شده، افزایش دانش ارایه برخی از پوشش های بیمه ای مانند P&I که در انحصار برخی از شرکت های خاص خارجی بود، افزایش بهینه نگهداری ریسک در داخل کشور و تقویت ارتباط بیمه‌ای با کشورهای در حال توسعه از عمده‌ترین تدابیر به کار رفته در این زمینه محسوب می‌شود.

دولت تدبیر و امید برای اثبات صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران و تعامل سازنده با کشورهای منطقه وجهان پس از روی کارآمدن حل و فصل مساله هسته ای را در اولویت برنامه های خود قرار داد. از این رو مذاکرات فشرده ای توسط دولت یازدهم با کشورهای 1+5 )شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و آلمان) صورت گرفت و در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد. این تعامل منجر به لغو جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران شد.

با اجرایی‌شدن برجام تمامی محدودیت‌ها موجود برسر راه صنعت بیمه کشور برداشته شد و امکان واگذاری ریسک‌ها به خارج، امکان انجام تبادلات مالی میان بیمه‌های ایرانی و خارجی(به منظور پرداخت حق‌بیمه‌ها، دریافت خسارت‌ها و تسویه حساب‌ها و...) و همچنین امکان همکاری‌های آموزشی و فنی و انتقال تکنولوژی فراهم شد. از طرف دیگر بر اساس آمار بیمه مرکزی، برجام باعث شد؛ امکان آزاد سازی 20 میلیون دلار طلب بلوکه شده صنعت بیمه کشور فراهم شود که از این رقم سهم بیمه مرکزی حدود 10 میلیون دلار و سهم شرکتهای بیمه کشور هم حداقل 10 میلیون دلار است. این موافقت نامه موجب ورود سیل آسای شرکت های بیمه خارجی به ایران شد.
انعقاد نخستین قرارداد اتکایی با اروپاییها پس از برجام
صنعت بیمه کشور با تدابیری که وزارت اقتصاد در دولت تدبیر در زمینه رشد اقتصادی اندیشید پس از توافق هسته با مجموعه ای از شرکت های خارجی برای فعالیت و همکاری با بازار بیمه ایران مواجه شد. در این راستا موسسه آمریکایی «ای.ام.بست» در گزارش خود، بازار بیمه اتکایی و عادی ایران را در زمره یکی از بزرگترین بازارهای بیمه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) قرار داده است. بر این اساس کارگروه تحریم و پساتحریم در مورد انجام اقدامات لازام در دوران پساتحریم، بررسی کارشناسی صورت داد و اولین قرارداد اتکایی با بیمه گران اروپایی پس از برجام را با یک شرکت بیمه اتکایی اروپایی با رتبه از موسسهS&P* منعقد کرد.  
شرکت های مونیخ ری و Ergo به عنوان بزرگترین شرکت های بیمه اتکایی جهان و شرکت فرانسوی اسکور به عنوان پنجمین بیمه اتکایی جهان در دیداری که با عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی داشتند در زمینه ارائه پوشش های اتکایی مورد نیاز بازار ایران در بخش بیمه زندگی و غیر زندگی، سرمایه گذاری در بخش بیمه مستقیم و نیز آموزش و انتقال تکنولوژی به مدیران و کارشناسان با صنعت بیمه ایران اعلام آمادگی کردند.

هجوم شرکت های بیمه خارجی به ایران
در پی توافق هسته ای و اجرایی شدن توافق نامه "برجام"، درهای صنعت بیمه به روی فعالان بین المللی بازار بیمه گشوده شد و رفت و آمد هیات های بیمه ای خارجی برای اطلاع از آخرین وضعیت صنعت بیمه کشورمان و بررسی راهکارهای تعامل در زمینه های بازاریابی، بازارسازی و معاملات اتکایی اوج گرفت.
طبق آمار بیمه مرکزی، طی دو سال گذشته تا آذر ماه سال 1395 بیش از 219هیات خارجی برای همکاری با صنعت بیمه کشور با مسئولان این سازمان بیمه مرکزی دیدار و گفتگو کردند. در این بین شرکت های توکیومرین، سومپو و میتسویی که 90 درصد بازار بیمه ژاپن را در دست دارند برای پوشش ریسک بیمه ای کشور به میزان 200 میلیون دلار و خرید سهام شرکتهای بیمه ایرانی و تاسیس شرکت بیمه ای مشترک اعلام آمادگی کردند، و با تاسیس دفتر توسط 6 شرکت؛ ناسکو، UIB، کی اینترنشنال، رابرت فلینینگ، اسکو، سوموپو و ایشن ری در کشور، فصل تازه در روابط خارجی صنعت بیمه کشور کلید خورد. یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در این زمینه توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی خریداری 10 درصد از اتکایی هواپیمایی بیمه ایران توسط شرکت UIB است که می تواند به صنعت بیمه کمک قابل توجهی کند.
 
طبق گزارش بیمه ایران، این شرکت توانسته است باتوجه به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و تدابیر اتخاذ شده توسط وزارت اقتصاد و امور داریی تمامی محدودیت های اعمال شده توسط غرب را مهارکند و از فضای پسابرجام در جهت رشد اقتصادی بهره ببرد. براساس این آمار، تعداد شرکتها و بروکرهای خارجی طرف قرارد داد با بیمه ایران پیش از توافق هسته ای 30 شرکت بوده که این تعداد بعد از توافق، به 45 شرکت افزایش یافته است.
بنابر اعلام مقامات این شرکت، حق بیمه مربوط به ریسک های واگذاری به خارج در سال 1394، 156 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 1395 به 231 میلیارد ریال رسیده است. در همین رابطه میزان سرمایه کشور که خطر ریسک آن به شرکت های خارجی انتقال یافته (اتکایی خارجی)در سال 1394، یک میلیارد و 139 میلیون و 543 هزار و 971 یورو بوده که این رقم در سال 1395 به 2 میلیارد و 414 میلیون و 498 میلیون هزار و 324 یورو رسیده است.

موسسه Standard & Poor’s پیشرو در رتبهبندی اعتباری و ناشر اصلی اطلاعات مالی و خدمات تحقیقاتی و سازمانی حرفهای است که خدمات تجزیه و تحلیل با کیفیت بالا، هدفمند و اطلاعات تحلیلی دارای ارزش افزوده برای بازار های مالی جهان را فراهم می کند.

در همین زمینه، عبد الناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی، تحریم های یک دهه گذشته بر جمهوری اسلامی را ظالمانه دانست و گفت: صنعت بیمه در ایران یکی از قربانیان تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران بود اما این صنعت با تمهیدات بیمه مرکزی توانست بر مجموعه مشکلات دوران تحریم غلبه و در مقابل زمینه افزایش ضریب نفوذ بیمه ای را در اقتصاد فراهم کند.
وی افزود: بیمه مرکزی در دوران تحریم با بهره گیری از تیم های کارشناسی توانست صنعت بیمه را به مسیر اصلی خود بازگرداند به طوری که با ایجاد حساب ویژه اتکایی طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی توانست ظرفیت مشترک بازار را افزایش دهد و تمام پروژه ها و دارایی های بزرگ کشور را که سهم به سزایی در اقتصاد کلان کشور دارد، بیمه کند.

وی در ادامه به پرداخت خسارت در زمان تحریم ها اشاره کرد و گفت: صنعت بیمه در این دوران توانست با حمایت مسئولان اعتماد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را بیش از پیش جلب کند و همین امر موجب شد تا در این خصوص با چالش های متعددی مواجه نشود.

همتی تصریح کرد: خوشبختانه صنعت بیمه پس از برجام اقدامات قابل توجهی را در یک سال گذشته انجام داده است که از جمله آنها می توان به دیدارهای دو جانبه با سران صنعت بیمه دنیا اشاره کرد.
بنا به گفته وی؛ مجموعه دیدار های انجام شده با شرکت های بیمه پیشگام در سراسر جهان به طور حتم در صنعت بیمه ایران تاثیر مثبت خواهد داشت اما عموم مردم در کشور می توانند نتایج آن را بتدریج احساس کنند.

وی با ابراز امیدواری از گشایش های برجام گفت: در حال حاضر برای گرفتن ریتینگ بین المللی مذاکراتی را آغاز کردیم که این فصل جدیدی در صنعت بیمه ایجاد می کند و آن شروع فعالیت قبولی اتکایی از خارج کشور است و ما در منطقه حرف جدی از نظر نیروی انسانی، سرمایه و تجارب دوران تحریم خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید