Performancing Metrics

بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و قطر | اتاق خبر
کد خبر: 390618
تاریخ انتشار: 4 فروردین 1396 - 10:26
بررسی ۱۰ سال تجارت ایران با قطر نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران در تجارت با قطر به جز در سال ۱۳۸۸ مثبت بوده و علاوه بر این واردات قطری‌ها از ایران اثر چندانی از تحریم‌ها نپذیرفته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بررسی روند ۱۰ ساله تجارت ایران و قطر در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که به جز در سال ۱۳۸۸ در تمامی سال‌های یک دهه گذشته تراز تجاری ایران در تجارت با قطر مثبت بوده و از سال ۱۳۸۹ به بعد همزمان با تداوم رشد مثبت صادرات (به استثنای سال ۱۳۹۳) شاهد بهبود هر چه بیشتر تراز تجاری بوده‌ایم.

در مقایسه متوسط قیمت صادرات و واردات آمار نشانگر سطح بسیار پایین متوسط قیمت صادرات است که این امر بر حضور پررنگ مواد اولیه و محصولات خام در سبد صادراتی ایران به این کشور دلالت دارد. همچنین روند واردات قطر از ایران در سال ۱۳۹۳ در خلاف جهت واردات از کل جهان کاهشی بوده و در سال ۱۳۹۴ با شدتی بیشتر نسبت به افزایش واردات جهانی رشد کرده است.

در مجموع می‌توان با بررسی ۱۰ ساله تجارت ایران و قطر به این نتیجه دست یافت که واردات این کشور از ایران در سطح محدود موجود اثر چندانی از تحریم‌ها نپذیرفته است.  

ارزش صادرات ایران به قطر به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۹۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۸۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۹۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۶۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۷۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۸۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۹۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۷۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۴۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین ارزش واردات ایران از قطر به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۵۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۵۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۳۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۶۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۹ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۳ میلیون دلار بوده است.

علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۵۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۳۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۶۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۴- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۵۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۷۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۹  میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۴۴ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که وضعیت تجارت ایران و قطر در سال ۱۳۸۵ با رشد ۸ درصدی، در سال ۱۳۸۶ با رشد ۳-  درصدی، در سال ۱۳۸۷ با رشد ۶  درصدی، در سال ۱۳۸۸ با رشد ۳۰- درصدی، در سال ۱۳۸۹ با رشد ۱۳ درصدی، در سال ۱۳۹۰ با رشد ۵ درصدی، در سال ۱۳۹۱ با رشد ۱۱ درصدی، در سال ۱۳۹۲ با رشد ۱۳ درصدی، در سال ۱۳۹۳ با رشد ۲۰-  درصدی و در سال ۱۳۹۴ با رشد ۸۹ درصدی روبرو بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید