Performancing Metrics

انتظارها از نهمین دیدار روحانی و پوتین | اتاق خبر
کد خبر: 390683
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1396 - 10:46
ایران و روسیه که از سال 92 با آغاز کار دولت یازدهم و همزمان با پویایی مذاکرات هسته ای تهران و 1+5، برنامه خروج روابط از رکود را کلید زدند، در آستانه نهمین دیدار رئیسان جمهوری دو کشور برنامه های زیادی را پیش رو قرار داده اند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، پوتین و روحانی تاکنون شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیزدر تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.

آخرین مذاکره روحانی و پوتین نیز 18 مرداد ماه سال جاری در حاشیه نشست سه جانبه با رئیس جمهوری آذربایجان در شهر باکو انجام شد که زیربنای توسعه بیشتر روابط را فراهم کرد.

همچنین دیدار ویژه پوتین در دوم آذر ماه سال گذشته با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و هدیه ویژه قرآنی رئیس جمهوری روسیه، یکی دیگر از اوج ها برای ارتقای فراگیر روابط بود که تاثیرات بسیاری زیادی گذاشت.

از سوی دیگر، افزون بر هشت دیدار روحانی و پوتین، چندین بار رایزنی تلفنی سران دو کشور در موضوع های مختلف روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به وِیژه در باره بحران سوریه دستاوردهای زیادی داشته است.

رسیدن سطح ارزش روابط بازرگانی در سال 2016 با 80 درصد افزایش نسبت به 2015 به حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار، تصویب ایجاد منطقه آزاد تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موفقیت راهبرد همگرایی نفتی تهران و مسکو در بازگشت ایران به سهمیه تولید نفت به بیش از آغاز تحریم ها و به ویژه همسانی بسیاری از مواضع در مذاکرات برجامی، روابط را متفاوت کرده است.

اکنون نیز برای سفر رسمی دو روزه روحانی به مسکو که دوشنبه (هفتم فروردین) آغاز می شود، دیدار با همتای روس و مذاکرات دیگر، برنامه های گسترده ای از حدود شش ماه پیش تدارک دیده شده است که ارتقای هرچه بیشتر روابط را در پی دارد.

براساس برنامه ریزی انجام شده، در جریان این سفر امضای بیش از 10 سند مهم و پایه ای و همچنین نقشه راه توسعه روابط دو کشور پیش بینی شده است.

همچنین یک هیات بلندپایه که شماری از وزیران و مقام های ارشد در آن حضور دارند، روحانی را در سفر به روسیه همراهی می کنند.

یکی از این اسناد مربوط به توافق ایران و روسیه برای لغو روادید گروههای گردشگری پنج تا 50 نفره است که می تواند زمینه ساز برنامه ریزی برای آغاز مذاکرات با هدف حذف کامل آن باشد.

مذاکرات بین مقام های هیات همراه رئیس جمهوری از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با مقام ها و همتایان روس نیز از جمله برنامه های سفر فشرده روحانی به مسکو است.

از سوی دیگر، زیربنای روند رو به شتاب توسعه روابط دو کشور، وجود 29 سند امضا شده مهم در نشست های متعدد کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور است که ساختارهای لازم را برای رسیدن به هدف گسترش فراگیر مناسبات فراهم کرده است.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نیز در آستانه سفر روحانی به مسکو با اعلام تاریخی بودن سطح کنونی همکاری ها، گفت: دو کشور توانسته اند از رکود در روابط اقتصادی (پیش از سال 92) خارج شوند و براساس اعلام مقام های روسی، ارزش مبادلات بازرگانی در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن 80 درصد افزایش یافته است.

سفیر ایران افزوده است: روابط مستحکم سیاسی، اقتصادی، علمی، دفاعی، هسته ای و منافع مشترک در خاورمیانه، آسیای میانه و دریای خزر، ایران و روسیه را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است.

الکساندر نوواک وزیر انرژی و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری ها نیز سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو و برنامه ریزی های دو کشور برای بهره برداری از این فرصت را زمینه ایجاد جهش در روابط خوانده است.

در چارچوب این همگرایی دیدگاهها، سفیر ایران از پیش بینی 10 میلیارد دلاری شدن ارزش روابط اقتصادی ایران و روسیه تا چند سال آینده خبر داد.

سنایی اعلام کرد: در چند سال آینده حجم معاملات ایران و روسیه می تواند به 10 میلیارد دلار برسد.

رادیو روسی اسپوتنیک 26 اسفند به نقل از سخنان وی نوشت: معاملات بازرگانی ایران در طی سال های گذشته با هیچ کشوری در دنیا به اندازه روسیه رشد نداشته است.

وی افزود: از دیدگاه من اگر این روند حفظ شود، در دو یا سه سال آینده به حجم قابل توجهی از معاملات تجاری (10 میلیارد دلاری) خواهیم رسید.

نواک وزیر انرژی روسیه نیز گفته است: دو کشور در حال مذاکره برای اجرای چند پروژه صنعتی مشترک هستند که ارزش آنها در مجموع حدود 10 میلیارد دلار است.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: با توجه به اینکه تهران و مسکو نقشه راه همکاری های مشترک صنعتی و تجاری پنج ساله را امضا کرده اند، چشم اندازهای بزرگی در عرصه صنعتی داریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید