Performancing Metrics

برخورد جدی دیگری بین شناورهای ایران و آمریکا در تنگه هرمز /افزایش خشونت در رفتار شناورهای آمریکایی | اتاق خبر
کد خبر: 390695
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1396 - 13:10
در حالی که موضوع برخورد میان شناورهای و ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس و شناورها و قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران اکنون برای چندی سالی است که به یک موضوع مهم تبدیل شده است.
به گزارش اتاق خبر، آنچه بعد از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید شاهد آن هستیم، افزایش خشونت تدریجی در رفتار فرماندهان و ژنرال های آمریکایی هدایت کننده ناوها و شناروهای آمریکایی است.
برخورد نزدیک و جدی دیگری میان شنارهای آمریکایی و قایق های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنج شنبه در آب های تنگه هرمز، منجر به واکنش های جدی شده است. این آخرین نمونه از برخوردهای میان ایران و آمریکا در آب های خلیج فارس بوده که نشان میدهد رفتار ژنرال های آمریکایی به تدریج خشن تر و خطر آفرین تر میشود.
بر اساس این گزارشها، این برخورد روز پنج شنبه میان یک ناوگروه تحت هدایت آمریکا که شامل ناو هواپیما بر «یو اس اس جورج دابلیو بوش» بوده است، و دو گروه از قایق های گشت زنی و تندروی ایران در آب های تنگه هرمز و در حالی رخ داده است که قایق های ایرانی به فاصله حدود 900 متری از ناو گروه آمریکایی رسیده بودند.
برخورد جدی دیگری بین شناورهای ایران و آمریکا در تنگه هرمز / افزایش حشونت در رفتار شناورهای آمریکایی 
 کنت ویتسل ژنرال آمریکایی فرمانده این ناو گروه در این رابطه ادعا کرده است که گروه تحت هدایت وی مشغول طی مسیر خود به سمت خلیج فارس از میان آب های بین المللی بوده اند که با قایق های ایرانی روبرو شده اند. وی بیان کرده است که قایق های ایرانی حتی مجهز به سلاح بوده و دوربین های ناو آمریکایی سلاح آنها را نشان داده است و گفته که حتی افرادی نیز در پشت این سلاح ها قرار داشته و آماده شلیک بوده اند. به شکلی جالب توجه ژنرال آمریکایی حتی به این نکته نیز اشاره کرده است که داده های هوایی که به دست آمده نشان داده که این تسلیحات روی قایق ها همگی مسلح و آماده نیز بوده اند!

وی این موضوع را که ناو گروه آمریکایی – که یک شناور دانمارکی و یک شناور فرانسوی نیز در آن بوده اند – وارد آب های داخلی ایران شده بوده است، رد کرده و گفته که این ناو گروه از مسیر آب های بین المللی تنگه هرمز مشغول پیشروی به سمت مقصد خود بوده است.

در نتیجه این برخورد ژنرال آمریکایی دستور پرواز یک هلیکوپتر جنگی را از عرشه ناو جورج بوش صادر کرده تا با پرواز بر فراز قایق های تندروی سپاه پاسداران آنها را از مسیر خود منحرف کند که این امر به گفته ویتسل با واکنش یکی از قایق ها روبرو شده که به سمت هلیکوپتر آمریکایی نشانه روی میکند. در نهایت اما این برخورد بدون شلیک گلوله به پایان میرسد و ناو گروه آمریکایی مسیر خود را به سمت شمال خلیج فارس ادامه میدهد.

در حالی که هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است که آیا این ناو گروه وارد آب های داخلی ایران شده بوده یا نه، اما چند نکته حائز اهمیت در این ماجرا وجود دارد. اول آنکه ژنرال آمریکایی سعی بر آن کرده تا با غیر عرفی نشان دادن حضور قایق های گشت زنی سپاه پاسداران در آب های خلیج فارس اینگونه نشان دهد که هدف اصلی این قایق ها تهدید ناوگروه آمریکایی بوده است.

در حالی که هر کشتی و شناوری که از آبهای تنگه هرمز حتی یکبار عبور کرده باشد به خوبی میداند که قایق های گشت زنی و تندروی سپاه مجهز به تسلیحات بوده و اجازه ورود هیچ شناوری را به آبهای ایران نمیدهند، ژنرال آمریکایی با توصیف وجه معمول قایق های ایران سعی کرده اینگونه القا کند که قایق های سپاه برای حمله به ناو گروه آمریکایی آماده شده بودند.

نکته دوم و مهمتر بلند کردن هلیکوپتر جنگی از عرشه ناو آمریکایی به قصد تهدید قایق های ایرانی است. آخرین باری که این اتفاق رخ داده مربوط به دی ماه سال 95 است که برخورد قایق های ایرانی و ناو یو اس اس ماهان حتی منجر به شلیک 3 تیر هشدار نیز شده بود. در آن واقعه قایق های ایرانی به فاصله 800 متری ناو آمریکایی رسیده بودند و قبل از آن نیز در ماه اکتبر 2016 برخورد از نزدیک و در فاصله 200 متری منجر به پرواز تهدید آمیز هلیکوپتر آمریکایی شده بود.

این مسائل نشان میدهد که ژنرال های آمریکایی به تدریج در برخورد با قایق های ایرانی در آب های خلیج فارس رفتارهای تهدید آمیز تری را از خود نشان میدهند و در حالی که این برخوردها در خلیج فارس تبدیل به یکی از اتفاقات هر ماهه شده است، رفتار های خشن تر ناوهای آمریکایی به معنی آن است که نیروی دریایی آمریکا در پی ایجاد چالش جدی با ایران در آبهای تنگه هرمز و خلیج فارس است.

 
منبع: تابناک
 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید