Performancing Metrics

عوامل موثر در حفظ جایگاه صادرات پسته | اتاق خبر
کد خبر: 390710
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1396 - 13:32
بیابانی گفت: انتظار می رود دولت با تخصیص مشوق های صادراتی ، تقویت شرکت های خصوصی ، اخذ تسهیلات لازم به صادرکنندگان و اعمال نظارت‌های دقیق بر آن، روان سازی مقررات صادراتی و روابط تعریف شده با کشورهایی که صلح با آنها برقرار است به موقعیت قبلی در صادرات پسته
به گزارش اتاق خبر، به نقل از افکارنیوز، عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز  با اشاره به تأثیر ضرورت احیای  شرکت‌های تعاونی صادرکننده پسته بر امر صادرات اظهار داشت: شرکت های تعاونی به سبب وابستگی به دولت و اعمال سیاست و مقررات حاکم بر این شرکت ها آن‌چنان که باید و شاید نمی توانند بر امر صادرات تأثیر گذار باشند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که شرکت‌های تعاونی می‌تواند به حضور پر رنگ در بازارهای هدف بینجامد، افزود: اتخاذ برخی تصمیمات صادرکنندگان به دنبال درخواست صادرات از سوی بازارهای هدف می تواند رونق صادرات را به همراه داشته باشد و محدودیت های تصمیم گیری و ساختار دولتی بودن شرکت های تعاونی نمی تواند به تسریع این امر بینجامد.
 
بیابانی با اشاره به اینکه پسته یکی از ارزآورترین کالاهای کشاورزی است، بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای محصولات کشاورزیمی توان گفت که در صورت روان سازی سیاست‌های حاکم بر امر صادرات ، اخذ یارانه و حمایت‌های لازم از صادرکنندگان در جهترقابت قیمت با سایر رقبا در بازارهای هدف می توان گامی مثبت در جهت ارتقای جایگاه خود در بازارهای صادراتی برداشت.
 
قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه در زمان اعمال تحریم های ظالمانه در صادرات پسته با مشکلاتی روبرو شدیم، اظهار کرد: شرکت پسته براساس مشارکت مردم و انتخابات هیئت مدیره اختیاراتی در امر صادرات بر عهده دارد که شرکت و اتحادیه‌های تعاونی با محدودیت‌های مقرراتی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی روبرو هستند که همانند تعاونی پسته کاران نمی‌توانند اتخاذ تصمیمات لازم را داشته باشند .
 
این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: هر سازمانی که اختیارات آن براساس وظایف تعیین شده باشد ، آن‌چنان که باید و شاید نمی تواند بر امر صادرات تأثیر گذار باشد این درحالی است که با احیای شرکت های پسته علاوه بر حفظ جایگاه موجود می توان ارزآوری بالای حاصل از صادرات را برای کشور به ارمغان آورد .
 
به گفته قائم مقام خانه کشاورز مقررات بازرگانی و بین المللی سازمان های تعاون روستایی به سبب قوانین و مقررات حاکم برآن با تعاونی پسته کاران قابل مقایسه نیست .
 
چه عواملی در حفظ جایگاه صادرات پسته تأثیر گذار است؟
 
وی ادامه داد : در سال های قبل از تحریم 90 درصد صادرات پسته به کشورهای اروپایی صورت می گرفت که متأسفانه با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بسیاری از مشتریان خود را از دست دادیم .
 
بیابانی با بیان اینکه در زمان اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده ایم ، عنوان کرد : در شرایط فعلی پس از برجام انتظار می رود دولت با تخصیص مشوق های صادراتی ، تقویت شرکت های خصوصی ، اخذ تسهیلات لازم به صادرکنندگان و اعمال نظارت‌های دقیق بر آن، روان سازی مقررات صادراتی و روابط تعریف شده با کشورهایی که صلح با آنها برقرار است به موقعیت قبلی در صادرات پسته  دست یابیم .
 
قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به حفظ و اجرای سیاست بازار در ازای بازار تصریح کرد : سیاست بازرگانی کشورها باید به گونه ای باشد که در ازای واردات اقدام به صادرات محصولات دیگر نماییم ، از این رو باید با رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر صادرات و اتخاذ تمهیدات سیاسی طرفین بتوانند از منافع ملی یکدیگر بهره‌مند شوند .

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید