Performancing Metrics

روحانی: نیروگاه بوشهر یکی از نمادهای همکاری ایران و روسیه است | اتاق خبر
کد خبر: 390842
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1396 - 18:43
پیش از عزیمت به مسکو؛
رئیس‌جمهور کشورمان ضمن تاکید بر تشابه نظرات ایران و روسیه در مسائل مختلف اظهار کرد: نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از نمادهای همکاری ایران و روسیه است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن روحانی ظهر امروز پیش از عزیمت به روسیه در جمع خبرنگاران گفت: کشور روسیه به عنوان کشوری مهم در منطقه و همسایه ما است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولاتی در روابط میان دو کشور ایران و روسیه بودیم.

وی ادامه داد: مرحله اول پیروزی انقلاب اسلامی بود که دولت ایران پیش از آن دولتی وابسته به آمریکا بود و نگرانی‌هایی برای شوروی سابق ایجاد می‌کرد اما پیروزی انقلاب مرحله جدیدی از روابط به وجود آمد.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: بعد از دوران هشت ساله دفاع مقدس و سفر جناب آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۶۸ به روسیه تحول دوم بود که قراردادهای بسیار مهمی در آن سفر با شوروی منعقد شد. مرحله سوم نیز مرحله تشکیل دولت روسیه بود که تحولات زیادی در روابط دو جانبه و منطقه‌ای به وجود آمد.

روحانی همچنین تصریح کرد: به اعتقاد من در سال‌های اخیر ما وارد مرحله چهارم در روابط بین‌المللی و دوجانبه شده‌ایم که نمونه آن همکاری‌های دو کشور در برجام بود و نمونه واضح‌تر در اجرای برجام بود و روسیه کمک‌های فراوانی در اجرای برجام به ما کرد، برای فرستادن آب سنگین و همچنین تحویل کیک زرد به ایران که این روابط و همکاری‌ها در مسائل هسته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در عین حال دو کشور تقریبا به مساله تروریسم و خطر تروریسم مثل هم نگاه می‌کنند و هر دو به خوبی می‌دانیم که تروریسم نمی‌تواند ابزاری برای تحولات مثبت سیاسی در منطقه باشد و نظرات ما نسبت به ثبات منطقه بسیار مشابه هم است.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: هر دو کشور مخالف تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه هستیم و نمونه بسیار روشن در همکاری‌های منطقه‌ای، همکاری ایران و روسیه در مساله سوریه و مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه است. ایران و روسیه نمادهای همکاری دارند که ما باید آن نمادها را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از نمادهای همکاری ایران و روسیه است، افزود: روابط دفاعی بین دو کشور که از سال‌ها پیش وجود داشته نیز یکی دیگر از نمادهای همکاری است.

روحانی همچنین بر تقویت ترانزیت بین ایران و روسیه، همکاری‌های علمی و فرهنگی و فعالیت‌های اقتصادی نیز تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای دو کشور در زمینه انرژی وجود دارد. درست است که ما هر دو تولیدکننده بزرگ نفت و گاز در منطقه هستیم اما این موضوع می‌تواند به جای رقابت‌های ناسالم به روابط سازنده تبدیل شود. همانطور که در این سال‌ها نیز بین اوپک و غیراوپک روابط خوبی برقرار شده است.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: در زمینه برق نیز نیروگاه حرارتی بندرعباس و نیروگاه بوشهر از زمینه‌های همکاری خوب بین دو کشور است. از سویی در زمینه صادرات ما به روسیه حرکت‌های خوبی انجام گرفته و حجم تجارت ما نسبت به سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش داشته و به این معناست که دو کشور به سوی پیشرفت حرکت می‌کنند البته ما روابط چندجانبه را نیز دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روابط ایران، روسیه و آذربایجان در سطح سران وجود دارد و نشستی در باکو داشته‌ایم. در عین حال روابط ایران، روسیه و ترکیه در زمینه فعالیت‌های سیاسی و منطقه‌ای وجود دارد که در آستانه شاهد این حرکت هستیم.

روحانی همچنین تصریح کرد: مساله ایران و اوراسیا نیز در روابط بین ایران و روسیه ما می‌توانیم به یک روابط تجاری تلویحی و بعد از تجارت آزاد برسیم. در زمینه تروریسم، گردشگری و روابط بانکی نیز در این سفر گام‌هایی برداشته می‌شود. به اعتقاد من روابط ایران و روسیه و پیشرفت آن به نفع دو کشور، دو ملت و به نفع ثبات منطقه و علیه تروریسم خواهد بود.

روحانی در پایان اظهار کرد: سطح جهانی امروز شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. آمریکا با مشکلات جدیدی در قاره خود و با سایر کشورها مواجه است. در اروپا شرایط سخت‌تری مشاهده می‌شود در همین شرایط در منطقه ما نیز در رابطه با تروریسم مشکلاتی داریم. بنابراین امروز فرصت‌های خوبی در زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی و دوجانبه برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. این سفر نیز بعد از ۸ دیدار با آقای پوتین به دعوت ایشان صورت می‌گیرد و حتما در روابط دوجانبه ما تاثیرگذار خواهد بود و مردم دو کشور و منطقه شاهد نفع این همکاری‌ها هستند. روابط دو کشور نیز هیچ‌گاه علیه کشور ثالث نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید