Performancing Metrics

ایران و روسیه دلار را حذف می کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 390929
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1396 - 13:50
سیف گفت: در واقع بعد از اینکه بانک مرکزی روسیه به علت محدودیت های کاری که نوع وظایفش با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متفاوت است،وظایف را به دو بانک بزرگ دیگر این کشور بسپارد، و تجار دو طرف، در کالاهای صادراتی و وارداتی، تسویه حساب ها را بر اساس پول ملّی

به گزارش اتاق خبر، به نقل از  افکارنیوز، ولی الله سیف در بازگشت از مسکوگفت: با بانک مرکزی روسیه پیرامون اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی دو کشور یعنی سامانه شتاب ایران و سامانه میر روسیه مذاکره کردیم تا با نهایی شدن آن، گردشگران دو کشور از خدمات این کارت ها و استفاده از دستگاههای خودپرداز و پایانه‌های فروش بهره‌مند شوند.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: مذاکرات تقریبا نهایی و مقرر شد متن تفاهم نامه، ظرف هفته آینده آماده و سپس امضاء شود و پس از آن نیز، به لحاظ فنی یک ماه زمان نیاز است تا این اتصال برقرار شود که دستاورد مثبتی در تسهیل گردشگری میان ایران و روسیه خواهد بود و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

 

استفاده از پول ملی ایران و روسیه در مبادلات بانکی در مرحله نهایی

 

وی گفت: ایجاد روش حساب مخصوص میان بانک های مرکزی ایران و روسیه، از دیگر موضوعاتی است که دنبال کرده ایم؛ در واقع بعد از اینکه بانک مرکزی روسیه به علت محدودیت های کاری که نوع وظایفش با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متفاوت است، قرار شد وظایف را به دو بانک بزرگ دیگر این کشور بسپارد، این بانکها کار را پیش خواهند برد و تجار دو طرف، در کالاهای صادراتی و وارداتی، تسویه حساب ها را بر اساس پول ملّی انجام خواهند داد.

 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یک حساب مشترکی وجود خواهد داشت که در پایان هر سه ماه، مانده موجود در حساب به صورت نقدی تسویه می شود و از این بابت، با یکی از بانک های بزرگ روسیه به نام گازپروم بانک مذاکره کردیم که خوشبختانه پذیرفتند و از طرف ایران نیز، بانک ملّی مسئول شد که بتواند این کار را عملیاتی کند.

 

وی تاکید کرد: نهایی شدن این توافق در تسهیل تسویه حساب های دو طرف و سرعت و سهولت تجارت موثر است و واردات و صادرات هم افزایش خواهد داشت و تراز تجاری دو کشور ارتقاء می یابد.

 

تشکیل نخستین اجلاس بانکداران ایران و روسیه

 

رئیس کل بانک مرکزی ضرورت تشکیل اجلاس بانک داران ایران و روسیه را از موضوعات مهم مورد مذاکره با طرف روسی بیان کرد و گفت: با تشکیل این اجلاس، بانک ها با شناخت عمیق تر از یکدیگر ارتباط بیشتری خواهند داشت.

 

سیف افزود: خوشبختانه در شرایطی هستیم که بانک های بزرگ روسیه اقبال نشان دادند و به تدریج حساب هایی را برای بانک های ایرانی باز می کنند که این روند مثبتی است؛ در این میان، بخشی از تسویه حساب های بین المللی بانک های ما که قبلا در کشورهای جنوبی ایران بود، به بانک های روسیه منتقل خواهیم کرد که تحول است و زمینه تسهیل پرداخت های بین المللی را بوجود می آورد و با توجه به شبکه گسترده ای که بانک های روسی دارند نتایج مثبتی برای بانک های ما خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: بانک های روسی علاقه دارند که در داخل ایران حضور فیزیکی داشته باشند که درباره تاسیس نمایندگی، شعبه و یا بانک ایرانی که سهامدار آن بانک روسی باشد، مذاکراتی انجام شد و ما نیز آمادگی خود را اعلام کردیم و امیدواریم در آینده به نتیجه برسد.

 

برنامه بانک مرکزی برای تحقق شعار امسال

 

سیف درباره برنامه بانک مرکزی برای تحقق شعار امسال، افزود: منابع نظام بانکی باید به سمت طرح های اثر بخش و اشتغال زا هدایت شود، طرح هایی که منجر به رشد اقتصادی می شوند.

 

وی گفت: در کشور ظرفیت های زیادی داریم که باید منابع نظام بانکی به شکلی استفاده شود که این ظرفیت های ظهور و بروز داشته باشند.

 

رئیس کل بانک مرکزی، استفاده بهینه از منابع محدود نظام بانکی را موضوعی دانست که همه اعضای دولت باید به آن توجه کنند و این مهم از بخش های مهم اقتصاد مقاومتی است.

 

سیف گفت: در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید از هدر رفتن و مصرف منابع برای امور کم نتیجه پرهیز شود و یکی از این منابع محدود، تسهیلات بانکی است.

 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نظام بانکی بالاخره تسهیلات پرداخت می کند و طبیعتا ترجیح می دهد منابع را جایی پرداخت کند که منجر به ارزش افزوده بیشتر شود.

 

بر پرداخت وام‌های یکسان به بخش صنعت اصرار نکنیم

 

وی افزود: در تولید و صنعت اصرار نکنیم همه واحدها به طور یکنواخت از منابع محدود بانکی استفاده کنند؛ بلکه باید اولویت تعیین شود و این اولویت ها را می تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظام بانکی پیشنهاد کند.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید برای اولویت بندی بهره مندی از منابع نظام بانکی، نسبت هایی تعریف کنیم، مثلا اگر یک بنگاه اقتصادی می خواهد از تسهیلات نظام بانکی استفاده کند، چه مشخصاتی مانند نسبت مالکانه و صورت های مالی حسابرسی شده داشته باشد، تا از تسهیلات درست استفاده شود.

 

سیف با اشاره به تجربه خوب سال قبل در همکاری مشترک بانک مرکزی، نظام بانکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و تعدادی از دستگاههای اجرایی، گفت: در این همکاری، تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط با روش دقیق پرداخت شد.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آثار این همکاری را نیز در آمار رشد اقتصادی مشاهده می کنیم که رشد اقتصادی بدون نفتدر سه ماهه سوم، به چهار و شش دهم درصد رسید که از نتایج آن اقدام است.

 

سیف افزود: این سیاست می تواند ادامه یابد؛ اما در مقدمه باید دستورالعمل هایی تدوین کنیم تا مانع هدر رفتن تسهیلات و منابع محدود نظام بانکی شود.

 

وی تاکید کرد: نظام بانکی نیز به اقدامات اصلاحی نیاز دارد و باید همه دستگاهها کمک کنند تا بتوانند از نظر استانداردهای بین المللی به روز شوند، مثلا نسبت کفایت سرمایه، اطمینان از سودآور بودن فعالیت های جاری بانک ها که زیان تولید نکند و بانک ها با قدرت از فعالیت های مثبت اقتصادی حمایت کنند.

 

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نظام بانکی ایفای نقش در اجرای سیاست های اقتصادمقاومتی و تحقق اهداف بلند اقتصادی کشور را وظیفه خود تلقی می کند.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید