Performancing Metrics

توسعه چابهار توسط هندی‌ها با کمترین ریسک | اتاق خبر
کد خبر: 390983
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1396 - 15:58
معاون آخوندی خبرداد؛
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، نوع قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را هوشمندانه توصیف کرد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمد سعیدنژاد اعلام کرد: نوع قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در چابهار، ساخت، بهره برداری و انتقال یا «بی او تی» است که در آن، کارفرما مسئولیت بسیار محدودی در قبال ریسک های مالی، اجرایی و بهره برداری پروژه دارد و بیشتر ریسک را به سرمایه گذار منتقل می کند.

وی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت های سرمایه ای و فناوری هستند و آستانه تحمل ریسک آنها کم است، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در طول مدت بهره برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها ، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تاسیسات، هزینه های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات ،سود سرمایه خود را دریافت کرده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

وی افزود: بندر چابهار دروازه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (IORA)، افغانستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) است که پس از فروپاشی شوروی سابق بوجود آمدند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، ارزش مبادلات تجاری هند با کشورهای مزبور در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۷/۵ میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ معادل ۵.۱۶ میلیون تن کالا از هند به کشورهای یاد شده ترانزیت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وجود معادن با کیفت در افغانستان و قراردادهای دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن نیز، انعقاد این نوع قرارداد سرمایه گذاری برای هند را توجیه پذیر می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس قرارداد بی او تی با هندی ها، دهلی نو برای توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند و اگزیم بانک این کشور نیز خط اعتباری به میزان ۱۵۰ میلیون دلار به این منظور اختصاص داده است.

سعیدنژاد گفت: بعد از ۱۰ سال همه تجهیزات در مالکیت ایران خواهد بود؛ ضمن آنکه در ١٠ سال نخست سهم ایران از درآمدهای تخلیه و بارگیری از سهم هندی ها بیشتر است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید