Performancing Metrics

میوه های تدبیر بر شاخسار امید در آستارا | اتاق خبر
کد خبر: 391016
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1396 - 20:22
شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان به لحاظ ظرفیت های طبیعی، جغرافیایی، گردشگری و اقتصادی همواره از شهرت و توجه برخوردار بوده و احیای قابلیت های آن در دولت یازدهم، شتاب گرفته و اکنون در این خطه میوه های تدبیر بر شاخسار امید، کام مردم را شیرین کرد

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، افتتاح بیمارستان 132 تختخوابی آستارا با سفر رئیس جمهوری به استان گیلان، نشانگر اهمیت دادن دولت به تامین زیرساخت های بهداشتی و درمانی آستارا و توجه به دورنمای این شهرستان به عنوان قطب گردشگری است و برکات این خدمت دولت به لحاظ تردد حدود 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آستارا در سال، گردشگر درمانی را در آینده این شهرستان رونق می بخشد.

بیمارستان 132 تختخوابی آستارا با 20 هزار و 650 مترمربع مساحت و با افزون بر 450 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده دارای بخش های تخصصی داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان و نوزادان، پشتیبانی، مراقبت ویژه، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه و کلینیک های درمانی است و عملیات ساخت آن که از سال 1388 آغاز شده بود، با تامین اعتبار لازم در دولت تدبیر و امید، شتاب گرفت و تکمیل شد.

خدمات دولت برای توسعه آستارا فقط به ساخت بیمارستان جدید در این شهرستان محدود نیست بلکه مردان تدبیر و امید به ظرفیت های مختلف آستارا نظیر دریا، بندر، مرز و پیشینه فرهنگی آن نیز دقت و توجه دارند و برای احیای قابلیت های ارزشمند آن، گام های بلندی برداشته شده است.

** بندر آستارا و ظرفیت تجاری؛

دریا و 15 کیلومتر نوار مرزی آبی آستارا با جمهوری آذربایجان از ظرفیت های طبیعی و اقتصادی این شهرستان است که استفاده بهینه از آن، دغدغه همیشگی مردم و مسئولان بود و در سال 92 با ورود نخستین کشتی تجاری به بندر آستارا، این بندر به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با تدبیر و پیگیری مسئولان، عملیات ساخت پست دوم اسکله، دو باب سوله با شش هزار مترمربع زیربنا و مراکز و سایت های اداری و گمرکی بندر در سال 94 آغاز و در هفته دولت سال 95 به بهره برداری رسید و در همان سال بیش از 168 هزار تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا که از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور پیشنهاد شده بود، در هفدهم اسفندماه 93 با حوزه فعالیت های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد و با توسعه فعالیت های گمرکی بندرآستارا، تا پایان بهمن ماه سال قبل، 373 هزار تن کالا به ارزش اقتصادی 180 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.

** تحقق آرزوی مردم با خط ریلی آستارا؛

داشتن راه آهن و بهره مندی از قطار در نقل و انتقال کالا و مسافر به عنوان آرزوی 20 ساله مردم آستارا در حال رنگ باختن بود که با استقرار دولت تدبیر و امید و درخشش دیپلماسی خارجی آن، اتصال آهنین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور در مهرماه 94 ابتدا در آستارای جمهوری آذربایجان و سپس در شهرستان آستارای استان گیلان به امضاء طرفین رسید و در اسفند 95 با افتتاح خط ریلی آستارا - آستارا، سوت نخستین قطار جمهوری آذربایجان در آستارای ایران طنین انداز شد.

این طرح ملی به عنوان دروازه تجاری ایران و اوراسیا علاوه بر ایجاد بستر سرمایه گذاری خارجی و اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان در این خصوص، حمل و نقل کالا از جنوبی ترین بندر ایران به بنادر شمال کشور را تسهیل و تسریع می کند و با استفاده از آن در امتداد کریدور شمال - جنوب، فاصله مسیر پنج هزار و 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شرقی، سه هزار کیلومتر و زمان حمل بار از 45 روز به 20 روز کاهش خواهد یافت.

** دیگر طرح های فرهنگی و خدماتی آستارا؛

طرح مجتمع فرهنگی - هنری آستارا نیز که ساخت آن از سال 77 آغاز و طی 17 سال، با 14 میلیارد و 730 میلیون ریال اعتبار هزینه شده، نیمه کاره مانده بود؛ در دو سال قبل با توجه و پیگیری دولت تدبیر و امید و تامین 17 میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار فعال شد و سالن آمفی تئاتر آن با 703 صندلی به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای فرهنگی - هنری استان گیلان در مهرماه 94 به بهره برداری رسید.

طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر گردشگرپذیر آستارا که از سال 79 آغاز و بعد از سپری شدن 12 سال راکد مانده بود، از سال 92 با تامین حدود 33 میلیارد ریال اعتبار از رکود خارج شد و اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به لحاظ نقش مهم آن از منظر زیست محیطی و گردشگری، جذب سرمایه گذار خصوصی برای اجرا و تکمیل آن پیگیری می شود.

اقدامات و خدمات ذکر شده دولت یازدهم در آستارا، گزیده ای از تلاش های بی شمار مردان تدبیر و امید برای توسعه ایران اسلامی است که با وجود تنگناهای مالی انجام داده اند و همچنان استمرار دارد و انتقادهای ناجوانمردانه هرگز در روحیه خدمتگزاری آنان تاثیر نگذاشته است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

در جریان سفر امروز (پنجشنبه) رئیس جمهوری به استان گیلان، طرح های عمرانی، زیربنایی، بهداشتی، درمانی، مخابراتی، بندری، صنعتی و کشاورزی با 25 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح شد. با بهره برداری از این طرح ها برای بیش از سه هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد شده و هزاران اشتغال غیرمستقیم نیز خواهد داشت. از مجموع مبلغ سرمایه گذاری، بیش از 16 هزار میلیارد ریال مربوط به بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید