Performancing Metrics

گفت و گوی اختصاصی با وزیر کابینه مالزی/بیشترین حجم روابط ایران و مالزی غیر رسمی است | اتاق خبر
کد خبر: 39114
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1392 - 03:37

پویا دبیری مهر:وزیر گردشگری مالزی چندی پیش برای نخستین بار به ایران آمد.از جمله برنامه های او در ایران جلسات متعدد برای رفع موانع توسعه گردشگری با مسوولان گردشگری ایران بود.خانم دکتر داتو سري ين ين در گفت و گوی اختصاصی با "اتاق نیوز" از برنامه های مالزی و چگونگی رشد این کشور در توسعه توریسم گفت و درباره ایران هم صحبت های جالبی گفت از جمله آنکه به دست پخت ایرانی ها ایراد گرفت و گفت:« غذاهايتان تنوع و ادويه ندارد!.»

داتو سري ين ين به ايران آمد تا همچون كشورهاي سوريه ، اردن و ... بسياري از كشورهاي حوزه آسيا كنسرسيوم‌هايي شامل خطوط هواپيمايي، مجريان تور، آژانس هاي مسافرتي و راهنمايان تورهاي گردشگري را تشكيل دهد و برنامه‌هاي مشترك ترويج بازار گردشگري را راه‌اندازي كند. اقدامي كه مي‌توانست از سوي هر كدام از مسئولان گردشگري ايران انجام شود و رهاورد آن حضور گردشگران خارجي در ايران باشد.گفت و گوی اختصاصی با وزیر گردشگری مالزی را از دست ندهید.

***

شما تا به حال به ایران آمده اید؟

بله.سال گذشته.ای کاش زودتر به ایران می آمدم.ایران را کشف کرده ام.

ایران چگونه کشوری است؟

ایران پتانسیل زیادی برای بخش توریسم دارد.بازار توریسم آسیا و اقیانوسیه شدیدا در حال رشد است،اما ایران ظاهرا همواره به فکر جذب توریست های اروپایی است.ایران باید به این بازار در حال ظهور توجه کند. ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و کشور بسیار ارزشمندی است.من درباره ایران بسیار خوانده بودم.ایران شاعران بزرگی دارد.دانشمندان نامداری دارد و آنچه که به ما مربوط می شود موضوع گردشگری است که ایران یک کشور چهار فصل است،چنین ویژگی ای در کمتر کشورهایی موجود است.در کشور ما می توان به فاصله کمی از گرما به سرما رفت و از بهار به پائیز.چنین چیزی جذب گردشگران را در پی دارد.

کشور مالزی در جذب توریسم ترکیه را هم پشت سر گذاشته است.شما 24 میلیون جذب گردشگر داشتید و این یک موفقیت برای شماست.مالزی چطور به اینجا رسید؟

کار بسیار و برنامه ریزی.ما همه چالش ها را پشت سر گذاشتیم.از مسائل طبیعی گرفته تا یازده سپتامبر،ما با کار زیاد و با سماجت و پیگیری توانستیم به اینجا برسیم که تازه ابتدای راه هم هست.ما ابتدا امکان سنجی کردیم که چطور می توانیم از ظرفیت هایی توریستی کشورمان استفاده کنیم برای درآمد زایی بیشتر و افزایش تولید ناخالص داخلی.باید بدانید که یش از 40 درصد از کشور مالزی از جنگل پوشیده شده است.در حال حاضر بیشترین میزان جذب توریسم را ما در همان بخش 40 درصد داریم.خوب این ظرفیتی بوده که آن را پیدا کردیم،روی آن کار کردیم،برنامه ریزی کردیم و با سماجت به این نتیجه رسیدیم که می توانیم از آن درآمد زایی داشته باشیم.

خانم وزیر شما  کشور مالزی چه توانی دارید برای کمک به نهادهای پژوهشی در حوزه توریسم؟

کار ما تهیه بسته های توریستی و ارائه آنها است.در حوزه گردشگری احتیاج به آکادمی و نهاد های پژوهشی نیست.فقط مهم اینست که هر کدام از بسته ها را برای چه گروهی تنظیم می کنیم و در نظر می گیریم.

مالزی در حوزه جذب توریست دانشگاهی هم فعالیت هایی داشته است.توضیحی در این خصوص دارید؟

بله.ما دانشگاه های متعددی داریم که به جذب دانشجو می پردازد.خوب این دانشجویان هر کدام از کشورهای مختلفی به مالزی می آیند.هر کدام از این دانشجویان محل سکونت می خواهند،فضای تفریحی می خواهد و از خدمات مختلف و تکنولوژی ها متفاوت استفاده می کنند.مجموعه این خدمات هدفی است که گردشگری و توریسم دارد.به دلیل ارائه خدمات مناسب به  دانشجویان توانسته ایم توریست دانشگاهی را رونق بدهیم و دانشجویان زیادی برای تحصیل به مالزی می آیند.

دانشجويان ايراني چقدر در توسعه گردشگري مالزي نقش داشتند؟

هر دانشجوي ايراني سفير كوچكي است براي توسعه گردشگري مالزي. به اين ترتيب كشور مالزي بالقوه نزديك به 9 هزار سفير گردشگري ايراني دارد كه مهم‌ترين نمايندگان اين كشور به‌شمار مي‌روند. در حال حاضر شمار گردشگران ايراني از 101 هزار و 664 نفر در سال 2009 به 116 هزار و 252 نفر در سال 2010 رسيده كه با 14.3 رشد داشته است.به اين ترتيب در حال حاضر مالزي يكي از مهم‌ترين مقصدهاي گردشگري براي كشور ايران به شمار مي‌رود. هر چند كه مالزي گوي سبقت در جلب گردشگر را از بسياري از كشورهاي همتاي خود ربوده است.به‌طوري كه در سال 2009 لونلي پنت مالزي را جزو 10 كشور اول دنيا كه ارزش صرف پول را در گردشگري دارد و همچنين جزو يكي از بهترين كشورها جهت گردشگري سلامت و درمان شناخته است.

در خاورميانه با كدام كشورها بيشترين تعامل را در زمينه گردشگري داشته‌اید؟

ما در حال حاضر بيشترين تعامل گردشگري را با كشورهاي حوزه آسيا داريم و هر سال جلسات مشتركي در اين زمينه برگزار مي‌‌شود.ما هر سال با كشورهاي حوزه آسيا جلسه داريم اما با ايران نه . بيشتر روابط ميان ايران و خاورميانه در سطح غير رسمي است و در بخش خصوصي نه در بخش دولتي.در حال حاضر مالزي خدمات و تسهيلات گردشگري مناسبي را در اختيار ايراني ها گذاشته است و ايراني ها از بسياري جهات به ويژه در زمينه غذا و به‌جا آوردن امور مذهبي در مالزي با كمترين مشكل رو به رو هستند و ايراني ها مي توانند بدون رواديد به مالزي بيايند و اين يكي از امتياز هايي است كه دولت مالزي به ايران مي دهد.

آيا تلاشي براي بستن تفاهمنامه‌اي ميان ايران و مالزي براي برقراري ارتباط بيشتر و همچنين برداشتن ويزا براي مالزيايي‌ها انجام شده است يا خیر؟

سياست صدور ويزا،سياست ملي هر كشوري است.در حال حاضر سياست دولت ما اين است كه ايراني ها به كشور ما بدون ويزا سفر كنند در حالي كه سياست ايران اين است كه حتما مسافران ويزا دريافت كنند. بنابراين ما در اين زمينه نمي خواهيم اقدامي انجام دهيم. تاكنون هم با مشكلي برنخورديم.

در مدت اقامت در ایران به چه دستاوردهایی دست پیدا کردید؟

حاصل سفر پنج‌روزه من به ايران و به شهرهاي اصفهان،شيراز،تهران با توجه به ملاقات هايي كه داشتم،بسته‌هاي مسافرتي و توريستي جديدي بود كه تعريف كردم و اكنون با اتفاقات خوب براي توسعه گردشگري به مالزي برمي گردم.

نقاط ضعف و قدرت گردشگري در ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

شما كشور واقعا زيبايي داريد.شهرهايي مانند اصفهان و شيراز كه باغاتي فوق العاده جالب دارند. من به سوريه و اردن هم سفر كرده‌ام.شما پرسپوليس را داريد. فقط غذاهايتان تنوع و ادويه ندارد! به نظرم بايد شما نمادهايي درست كنيد و بسته هاي اطلاع رساني مثلا با عنوان پرسپوليس. ببينيد ما تا كنون توانستيم با اطلاع رساني در سال گذشته 24.5 ميليون گردشگر را به خود جذب كنيم كه اين رقم نسبت به تعداد نفراتي كه در سال 2009 به مالزي سفر كردند 3.9 درصد رشد داشته است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید