Performancing Metrics

اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم های اقتصادی است | اتاق خبر
کد خبر: 391413
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1396 - 12:58
عضو هیأت مدیره خانه اقتصاد ایران مطرح کرد
برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (۱۴ تا ۱۷ فروردین) با حضور شهرام شریعتی، عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران و محمدرضا برومند، دبیر کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان به بررسی و تحلیل موضوع نامگذاری سال ۱۳۹۶ در حوزه ورزش پرداخت.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را به عنوان شعار امسال و محور برنامه های کشور در حوزه های مختلف انتخاب کردند. شعاری که چند سالی هست به شیوه های گوناگون و در قالب سیاست های کلی به آن پرداخته می شود و تاکید بر دو موضوع تولید و اشتغال اهمیتش را دو چندان می کند. در سالهای گذشته در این خصوص تولیداتی صورت گرفته؛ تولیداتی که در بخش هایی قابل ستایش هم بوده اما واقعیت نشان می دهد برنامه های اجرایی طی سالهای گذشته نه کافی بوده و نه کاملا هدفمند زیرا هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های اقتصاد داخلی بهره مناسبی ببریم و حتی برنامه های ارائه شده هم بطور کامل در جهت تحقق اتکا بر توان داخلی نیست. بنابراین باید آسیب شناسی کنیم. با آسیب شناسی این موضوع در بخش های مختلف در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بطور ملموس و عملی حرکت کرد. در بخش ورزش هم طی سالهای گذشته ایده ها و نظرات کارشناسی زیادی مطرح شده اما هرگز بطور عملی تبدیل به یک شیوه نامه اجرایی نشده است.
شهرام شریعتی، عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که ما خودمان را تحت فشار قرار دهیم. در واقع اقتصاد مقاومتی روشی جایگزین برای مقابله با تحریم های اقتصادی است. این روش باید با کمترین میزان وابستگی به خارج از کشور برای تامین نیازهای اولیه گام بردارد. نیازهای ما در حوزه ورزش از خارج از کشور مشخص است و معمولا به ابزار، اماکن ورزشی و نیروی انسانی برمی گردد. در این راستا باید راهی را بیابیم که قدرت تشخیص اینکه فشارها از کدام حوزه به ما وارد می شود را به ما بدهد و متعاقبا روش هایی را برای بی اثر کردن تاثیرات آن تعیین کند تا تهدیدهای مختلف را به فرصت تبدیل کنیم.
واقعیت این است که ورزش ما مقوله ای هزینه بر و بدون سود است. در سایر کشورها ورزش سهم قابل ملاحظه ای در سودآوری اقتصادی دارد و بسیاری از کشورها برای برگزاری مسابقات بزرگ در رقابت با یکدیگرند. صنعت ورزش عامل تاثیرگذاری بر اقتصاد جهان است و تنها درآمدزایی در این بعد اهمیت ندارد بلکه صنعت ورزش قادر است در هزینه درمانی بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و افسردگی صرفه جویی کند و بهره وری کارکنان را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. افزایش تولید کالاهای ورزشی، رونق گردشگری ورزشی، پزشکی ورزشی و برندسازی از دیگر موارد ارتقای اقتصاد ورزشی هستند.
محمدرضا برومند، دبیر کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در زمینه تولید و اشتغال در ورزش توضیح داد: کشورهای توسعه یافته توانسته اند بخوبی از صنعت ورزش در رونق اقتصادی بهره ببرند. موضوع اشتغال موضوعی چند بعدی و نیازمند نگاهی فرابخشی است. بنابراین استفاده از ظرفیت های ورزش به وزارت ورزش محدود نمی شود. قبل از هر چیز لازم است در سطوح مدیریتی کشورمان نگاه سازمانی به موضوع اشتغال و کارآفرینی شکل بگیرد. تا زمانی که این تفکر سازمانی در اشتغال و کارآفرینی شکل نگیرد نمی توانیم از سایر بخش ها انتظار کارهای جدی تری داشته باشیم.
اقتصاد هر کشوری ممکن است با یکسری از تکان ها مواجه و از مسیر اصلی خودش خارج شود. اقتصاد مقاومتی کمک می کند تا این تغییر مسیر در روندی صحیح قرار بگیرد. بحث سلامت در هر کشوری هزینه های سنگینی را برای پیشگیری و کنترل بیماری ها در پی دارد که ورود متخصصان ورزش به حوزه سلامت از این هزینه ها خواهد کاست.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش دوشنبه ۱۴ فروردین کاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰، از رادیو ورزش پخش می شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید