Performancing Metrics

ظریف با نخست وزیر قرقیزستان دیدار کرد | اتاق خبر
کد خبر: 392068
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1396 - 18:30
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سورنبای جئین بکوف نخست وزیر قرقیزستان در بیشکک پایتخت این کشور، موضوع های مرتبط با روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را بررسی کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، در آغاز این دیدار به عنوان پایان بخش برنامه های سفر وزیر خارجه ایران به بیشکک، دو طرف بر اهمیت همکاری های دو کشور با توجه به روابط نزدیک و تاریخی تاکید کردند.

همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، ترانزیتی و همچنین گردشگری و استفاده از ظرفیت های جدید با هدف ارتقای مناسبات از دیگر برنامه های مذاکرات ظریف باحئین بکوف و دیگر مقام های قرقیزستانی در نشست ها و رایزنی های امروز (چهارشنبه) بود که پایان یافت و راهی تهران شد.

ظریف رئیس هیات ایرانی همچنین در این سفر با الماس بک آتامبایف رئیس جمهوری و ارلان عبدالدایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و مذاکره داشت و در نشست مشترک اقتصادی دو کشور نیز سخنرانی کرد.

محورهای اصلی سفر ظریف به قرقیزستان و همچنین دو روز پیش در مذاکرات فشرده با مقام های بلندپایه ترکمنستان و گرجستان از جمله رئیسان جمهوری دو کشور، افزایش همکاری های دوجانبه و همچنین چند جانبه به ویژه در بخش های ترانزیتی بود.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده بود که با همراهی یک هیات بلندپایه اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی انجام شد.

جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید