Performancing Metrics

آغاز سفر بین استانی ایمن مردم‌ با هواپیماهای ATR | اتاق خبر
کد خبر: 392210
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1396 - 17:00
بهره‌مندی استان‌های کم‌برخوردار از هواپیماهای برجامی
در آستانه رونمایی از جدیدترین برنامه وزارت راه و شهرسازی برای اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های کوچک با ورود هواپیماهای ATR ، وزیر راه و شهرسازی در سفر به جهرم در خصوص راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه با بهره‌گیری از هواپیماهای ای‌تی‌آر، قول مساعد داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با بهره‌گیری از امکانات پسابرجام قراردادهای بسیار مهمی در حوزه هوایی منعقد شد که در نهایت به خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید از معتبرترین شرکت‌های دنیا منجر شد؛ اتفاقی  که در تاریخ ایران کم‌سابقه است. در این میان اقدام برای راه‌اندازی ناوگان هواپیماهای کوچک و بهره‌مندی فرودگاه‌های استانی از پروازهای کوچک با خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR به عنوان گام‌ بزرگی برای سوددهی فرودگاه‌های کوچک برداشته شد.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی کشور را برعهده دارد. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار بحث پروازهای منطقه‌ای و راه‌اندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک ‌با هدف دسترسی ‌مردم به سرویس خدمات هوایی است.

وی سال گذشته در بازدید از فرودگاه کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده (بهار ۹۶) با ورود هواپیماهای کوچک ایتالیایی – فرانسوی رونق به فرودگاه‌های کوچک بازخواهد گشت و سیستم حمل و نقل هوایی ایران می‌تواند سفرهای کوتاه هوایی بین استان‌ها را که تا پیش از این تنها از طریق جاده امکان‌پذیر بود تجربه کند.

این سیاست که در راستای افزایش مسیرهای پروازی و اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های زیان‌ده دنبال می‌شود اکنون به مرحله اجرا رسیده است و طبق اعلام سایت رسمی هواپیماییATR ، ایران تا دو هفته دیگر چهار فروند از هواپیماهای خریداری شده را تحویل می‌گیرد.

حسین اسفندیاری قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیش‌تر کمبود ناوگان مناسب را از دلایل سود ده نبودن فرودگاه‌های کوچک اعلام کرده بود.

او گفته بود: به کارگیری هواپیماهای کوچک می‌تواند یکی از راهکارهای رونق‌دادن به این فرودگاه‌ها باشد. به گفته وی، با استفاده از این هواپیماها امکان جابه‌جایی بیشتر مسافران بین شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها و امکان ارتباط بین فرودگاه‌های مراکز با فرودگاه‌های اصلی کشور وجود دارد که با استفاده از این فرودگاه‌ها ساکنان مناطق کم‌جمعیت و دور از مرکز، می‌توانند به راحتی بین فرودگاه‌های اصلی کشور جابه‌جا شوند.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در سفر اخیر خود به جهرم نیز در بازدید از فرودگاه کوچک این شهر در خصوص راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه با بهره‌گیری از هواپیماهای ای‌تی‌آر، قول مساعد داد و گفت: دلیل اصلی خرید هواپیماهای کوچک ATR بهره‌برداری از فرودگاه‌های کوچکی مانند جهرم است.

 هواپیماهای خریداری شده توسط ایران‌ایر که در جریان سفر رئیس جمهور و هیات همراه به اروپا تفاهم‌نامه اولیه آن  نگاشته شد از سری ۶۰۰ مدل ATR۷۲ است.

هواپیمای ATR-۷۲ از خانواده هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد.

بر اساس اطلاعاتی که چند روز پیش شرکت ای‌تی‌آر روی سایت رسمی خود منتشر کرده است، ارزش این قرارداد یک میلیارد یورو اعلام شده است که با این قرارداد ایران ۲۰ فروند از این هواپیماها را دریافت خواهد کرد و در عین حال امکان سفارش برای ۲۰ فروند دیگر باز گذاشته شده است.

شرکت ای‌تی‌آر نوشته است: امضای این قرارداد پس از مذاکرات تجاری انجام شده در رم و پاریس همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به کشورهای اروپایی انجام گرفت.

بر اساس این قرارداد جدیدترین نسل هواپیماهای شرکت ای.تی.آر وارد ایران می‌شود و بازار ایران پتانسیل بالایی برای توسعه حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی دارد.

درسایت شرکت  ای. تی. آر نوشته شده است: هواپیماهای منطقه‌ای کمتر از ۹۰ نفره شرکت ای تی آر در سال‌های اخیر پرفروش‌ترین هواپیماها در این کلاس بوده‌اند. هواپیماهای این شرکت قادرند در محیط‌های مختلف از جمله میادین هوایی کوچک، باندهای فرود نامناسب و مناطق کوهستانی به خوبی پرواز کنند.

این هواپیما می‌تواند با آرایش صندلی تک‌کلاسه تا سقف ۷۴ مسافر حمل کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید