Performancing Metrics

صرفه جویی ۳۳هزار میلیارد ریالی گمرک در سال ۹۵ | اتاق خبر
کد خبر: 392295
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1396 - 12:36
کرباسیان اعلام کرد؛
رئیس کل گمرک ایران از صرفه جویی ۳۳ هزار میلیارد ریالی در گمرک خبر داد و گفت: درآمدهای گمرکی سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به کاهش زمان سرعت انجام امور گمرکی اعلام کرد: امور گمرکی در گذشته بیش از ۲۶ روز به طول می‌انجامید که اهم اکنون روزانه انجام می‌شود.

وی افزود:گمرک با ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی جزیره‌ای عمل نکرده و با انتشار بر خط اطلاعات و همچنین با شفاف سازی حقوق ذی نفعان را رعایت کرده است.

کرباسیان همچنین اعلام کرد: سازمان جهانی گمرک، یکسری از اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران را از نمونه‌های برتر جهانی شناخته و خواستار به اشتراک گذاشتن تجارب گمرک ایران با سایر کشورهای جهان شده است.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: در گذشته آمار و اطلاعات گمرکی به صورت سالانه منتشر می‌شد در حالی که اکنون آمار و اطلاعات به صورت روزانه قابل مشاهده است.

وی یکی از موارد رعایت حقوق شهروندی را وجود اطلاعات شفاف قیمت‌ها در سامانه جامع گمرکی اعلام کرد.

کرباسیان همچنین ادامه داد: سال گذشته با وجود کاهش شدید واردات؛ درامدها افزایش قابل توجهی داشته و در حالی که در سال ۹۵ با کاهش واردات به ۴۳ میلیارد دلار مواجه بودیم؛ درآمد گمرکی تقریبا سه برابر شده و معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: ۳۳ هزار میلیارد ریال در یکسال گذشته در گمرک صرفه جویی شده است.

کرباسیان به انتقادهای وارد شده به گمرک اشاره کرد و افزود: به گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اماده نبودن زیرساخت‌های سامانه جامع گمرکی انتقاد می‌شود، در حالی که گمرک اگر منتظر فراهم شدن زیرساخت‌ها بود باید ده سال دیگر منتظر می‌ماند تا در همین مرحله امروز باشد؛ این در حالی است که سازمان جهانی گمرک (wco) در گزارش جدیدی که از روند اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک منتشر کرده از گمرک ایران خواسته است تا فن آوری گمرک الکترونیک را به دیگر کشورها منتقل کند.

وی اظهار داشت: در بخشی از گزارش سازمان جهانی گمرک با اشاره به اجرای موفق پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک در ایران آمده است؛ کارشناسان WCO متوجه شدند که برخی اصلاحات گمرک ایران قابل توجه است.بهتر است این اطلاعات را با سایر گمرکات به عنوان بهترین شیوه‌های مدرنیزاسیون گمرکی به اشتراک بگذارد و این دانش و تجربیات را به دیگر کشورها منتقل کند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ترخیص بدون کاغذ، کارشناسان مجازی (متمرکز)، ترخیص ۵۰ درصد اظهارنامه‌ها در مسیر سبز به کمک داده‌های الکترونیکی و بدون دخالت انسان و قابلیت چت کردن در سیستم تک پنجره‌ای تجارت فرامرزی اصلاحاتی هستند که باید انجام دهند و این در حالی است که این موضوعات وپیشرفت‌های گمرک ایران در اجرای پنجره واحد تجاری و سامانه جامع گمرکی در جلسات WCO و سایر رویدادهای مربوطه به تسهیل تجارت و اتوماسیون ترخیص، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: سامانه جامع گمرکی بر اساس فناوری روز دنیا راه اندازی شده است.

سیدرضی حاجی آقامیری، استفاده از سامانه جامع گمرکی را مستلزم هماهنگی و پشتیبانی سایر بخش‌های کشور دانست و گفت: سیستم جدیدی که گمرک برای انجام تجارت راه اندازی کرده، به روز و خوب است.

وی ادامه داد: سامانه جامع گمرکی برای اینکه همواره بتواند عملکرد درستی داشته باشد، نیازمند اجرای کامل، سازوکار دقیق اجرایی و مدیریت صحیح است. به طور مثال؛ تجار برای استفاده از این سیستم نیازمند اینترنت پر سرعت و بدون قطعی هستند که برای این امر وزارت ارتباطات باید اقدامات لازم را انجام دهد.

آقامیری همچنین تاکید کرد که در جهت استفاده بهینه از سامانه جامع گمرکی باید قوانین را نیز به روزرسانی کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران، گمرک الکترونیک را در مبارزه با قاچاق موثر دانست و اعلام کرد: با وجود اینکه گمرک ایران گام مهمی را در مبارزه با قاچاق کالا برداشته است، اما همچنان نیازمند تلاش بیشتر در این مسیر هستیم.

آقامیری با تقدیر از توجه گمرک به تجار خوشنام و حمایت از آن‌ها و با اشاره به تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته تاکید کرد: در هر مرحله‌ای از انجام بازرسی‌ها اگر نقش نیروی انسانی کم رنگ‌تر شود، مطمئنا شفافیت و عدالت در آن بیشتر خواهد بود و اجرای قوانین را آسان‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید