Performancing Metrics

بی‌برنامگی پای ثابت شعارها | اتاق خبر
کد خبر: 392444
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1396 - 19:27
/بررسی وعده‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری/
یک کارشناس اقتصادی گفت: دو کاندیدایی که روز گذشته در تلویزیون صحبت کردند بیشتر برروی نقاط ضعف جامعه مثل بیکاری دست گذاشتند و برنامه خاصی ارایه ندادند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مرتضی دلخوش اظهار کرد: از صحبت‌های حجت‌الاسلام رییسی که روز گذشته در تلویزیون درخصوص برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری داشتند، شعارهای پوپولیستی دولت‌های نهم و دهم استنباط شد و مشخص بود برنامه اقتصادی یا سیاسی مشخصی ندارد. آقای رییسی سعی کرد مطالبی را بیان کند که عامه مردم دوست دارند، بشنوند. مثلا این‌که چرا باید در هر خانواده حداقل یک نفر بیکار باشد اما نگفت که برای حل مشکل بیکاری چه برنامه‌ای دارد.

وی افزود: هزینه ایجاد شغل برای هر فرد در جامعه ۱.۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود. سوال این است که آقای رییسی با کدام منابع می‌خواهد ظرف مدت چهار سال مشکل اشتغال را به طور کامل حل کند؟

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره صحبت حجت‌الاسلام رییسی مبنی بر این‌که در مسجد مردم را مرتبا ملاقات می‌کند گفت: لازم نیست یک رییس جمهور حتما به ارتباط مستقیم با مردم بپردازد؛ زیرا اگر واقعا برنامه داشته باید اصلا وقتی برای این کارها نمی‌ماند. رییس جمهور باید باید برنامه مدونی را در هیات دولت ایجاد کند که به صورت سیستماتیک به مشکلات اقشار مختلف جامعه رسیدگی شود.

دلخوش، صحبت از فساد اداری و اقتصادی را هم نوعی کلی‌گویی دانست و افزود: هیچ‌کس منکر فساد در برخی سطوح مدیریتی نیست اما سوال این است آقای رییسی در زمانی که دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضاییه و رییس بازرسی کل کشور بودند چه اقدامات تاثیرگذاری برای مبارزه با فساد انجام داده‌اند. شاید بهتر بود که ایشان تجارب موفقی را که از گذشته در زمینه مبارزه با فساد داشتند بیان می‌کردند اما صحبتی در این زمینه صورت ندادند.

وی اظهار کرد: دولت یازدهم با وجود مشکلات و نقاط ضعف، دستاوردهایی داشته که رساندن نرخ تورم از ۴۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد، رشد اقتصادی ۷.۴ درصد، امضای توافق هسته‌یی و ایجاد روابط عادی بین‌المللی از جمله آنها بوده است. این‌که رییس جمهور بعدی بتواند ضمن حفظ این دستاوردها، رونق اقتصادی را در کشور ایجاد کند، کار بسیار دشواری است. لذا نباید صرفا با هدف کسب رای، هر وعده‌ای به مردم بدهیم؛ زیرا ممکن است انتظاراتی در جامعه ایجاد کنیم که در صورت انتخاب شدن، تحقق آنها غیرممکن شود.

این کارشناس اقتصادی هم‌چنین درباره تمرکز هاشمی‌طبا بر روی بحث گردشگری گفت: واقعیت این است که با توجه به ارزش‌های جامعه اسلامی، فضا برای جذب حداکثری گردشگر فراهم نیست. ما نهایتا بتوانیم علاقه‌مندان به آثار باستانی و میراث فرهنگی را جذب کنیم اما تعدادشان آن‌قدرها نیست که بتواند مشکل بیکاری جوانان را حل کند.

دلخوش تاکید کرد: این‌که آقای هاشمی‌طبا در زمان ریاست بر سازمان تربیت بدنی تا چه حد موفق بوده یک بحث است، اما ایشان می‌توانست بگوید این اقدامات مثبت را در آن زمان انجام داده‌ام و حالا برای ریاست جمهوری که دامنه آن بسیار گسترده‌تر از حوزه ورزش است این برنامه‌های راهبردی را در نظر دارم.

وی درخصوص، شعار برخی کاندیداها مبنی بر افزایش یارانه به ۲۵۰ هزار تومان گفت: پیش‌بینی چنین بودجه‌ای با منابع فعلی تقریبا غیرممکن است. معتقدم بسیاری از وعده‌های اقتصادی، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در برنامه‌های تلویزیونی در کنار هر کاندیدا یک کارشناس مربوطه باشد تا ادعای آنها برای وعده هاشان را به چالش بکشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به اعتقاد من دولت آتی باید برای کم کردن فاصله طبقاتی، یارانه دهک‌های پایین جامعه را افزایش دهد. از طرف دیگر با سرلوحه قرار دادن بحث اقتصاد مقاومتی به توانمندی های داخلی را افزایش و توسعه زیرساخت‌ها بپردازد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید