Performancing Metrics

استارت همکاری ایران و کره در حوزه برق زده شد | اتاق خبر
کد خبر: 392563
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1396 - 20:40
با حضور مدیرعامل توانیر و معاون شرکت کپکو، دو تفاهم نامه میان ایران و کره در حوزه صنعت برق به امضا رسید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در این مراسم که با حضور آرش کردی - مدیرعامل توانیر-  و هیونگ ریول لوو - معاون شرکت کپکو - برگزار شد، طرفین تبادل این تفاهم‌نامه‌ها را نشانه‌ای از به ثمر رسیدن تلاش‌های چندین ماهه هیات‌های کارشناسی عنوان کردند.

همچنین در این مراسم مدیرعامل توانیر با اشاره به این که این تفاهم‌نامه در دو محور cdm و ess میان دو طرف مبادله شد، افزود: تفاهم‌نامه نخست در حوزه cdm به کمک فنی طرف کره‌ای پروژه جمع‌آوری‌، تصفیه و استفاده مجدد گاز SF6 در ایران اجرایی خواهد شد.

کردی با بیان این که گاز SF6 در صنعت برق، به عنوان یک ماده عایقی در تجهیزات فشار قوی و در سطوح ولتاژ بالا بسیار کاربرد دارد، افزود: بهره‌گیری از این گاز در صنعت برق دنیا تحت پروتکل‌های بین‌المللی انجام می‌شود و اکنون طرف کره‌ای فناوری تصفیه و استفاده مجدد از این گاز را در اختیار ایران نیز قرار خواهد داد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه دستگاه‌های مربوط به تصفیه گاز SF6 از کره وارد و در نقاط مختلف ایران نصب خواهد شد.

وی یادآور شد: با انعقاد این تفاهم‌نامه، صنعت برق بدون هزینه نسبت به استفاده از این فناوری در داخل کشور و زمینه‌سازی برای انتقال فناوری آن قدم بزرگی خواهد برداشت.

به گفته مدیرعامل توانیر، در قالب تفاهم‌نامه دوم نیز شرکت کپکو در خصوص راه‌اندازی سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی در ایران، پروژه پایلوتی را اجرا خواهد کرد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن، می‌توان این سیستم‌ها در ساختمان‌های بلند مرتبه، بیمارستان‌ها و... اجرا و راه‌اندازی کرد.

کردی افزود: با راه‌اندازی این سیستم‌ها، علاوه بر این که می‌توان در مواقع حساس، برق ساختمان‌های بزرگ را برای چند ساعت تامین کرد، در ساعت‌های پیک نیز می‌توان از این سیستم برای کاهش پیک بار بهره گرفت.

در این مراسم همچنین معاون کپکو، اظهار امیدواری کرد کرد که روابط با شرکت توانیر از مرحله همکاری، به دوستی و برادری ارتقا یابد .

برپایه این گزارش؛ براساس این گزارش در خصوص CDM می‌توان گفت که چون پدیده گرمایش زمین، یک مسأله جهانی است، پروتکل کیوتو به نحو انعطاف‌پذیری تنظیم شده است که این مسأله را به‌صورت جهانی حل کند و لذا کشورهای توسعه یافته متعهد می‌توانند تعهد خود را برای کاهش انتشار در یک کشور ثالث هم انجام دهند، به این معنی که یک کشور متعهد می‌تواند فعالیتی را در کشوری که تعهدی به کاهش انتشار ندارد انجام دهد و گواهی کاهش انتشار دریافت و آن را به جای تعهد خود به دبیرخانه کنوانسیون تغییر آب و هوا ارائه کند، چرا که انتشار و عدم انتشار گاز گلخانه‌ای در اروپا یا آسیا یا هر نقطه‌ای از زمین از دیدگاه جهانی فرق چندانی ندارد.

این امر تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو صورت می‌گیرد و از آنجا که عموماً جلوگیری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای در حال توسعه با هزینه پایین‌تری در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قابل انجام است، بسیاری از کشورهای توسعه یافته علاقه‌مند به اجرای این پروژه‌ها در کشورهای در حال توسعه هستند. همچنین از قبال فروش گواهی کاهش انتشار و نیز کاهش هزینه‌های سوخت و مواد مصرفی درآمدهایی عاید کشور در حال توسعه می‌شود.

به این ترتیب کشور سرمایه‌گذار با میزان سرمایه‌گذاری کمتری به تعهد خود عمل کرده و کشور سرمایه‌پذیر علاوه بر تحصیل فناوری‌های نو و دوستدار محیط زیست، درآمدی را نیز کسب کرده است.

در خصوص سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی ESS نیز این گونه می توان توضیح داد که چون انرژی الکتریکی در یک سیستم جریان متناوب نمی تواند به صورت الکتریکی ذخیره شود و باید در زمانی که به آن نیاز است تولید شود، پس برای ذخیره سازی این انرژی باید آن را به صورت های دیگر انرژی تبدیل نمود که البته هر نوع سیستم برای کارایی مناسب نیاز به وجود یک مبدل خوب دارد.

گسترش فناوری برای ذخیره سازی انرژی الکتریکی جهت آماده بودن توان ضروری در صورت نیاز، در سیستم قدرت کنونی جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین از آنجایی که بخش الکتریسیته در حال تغییرات عمده است، ذخیره‌سازی انرژی یک انتخاب بسیار مهم برای تحت پوش قراردادن مسائلی از قبیل تجدید ساختار در بازار برق، وارد شدن منابع تجدیدپذیر و کمک‌رسانی به افزایش تولیدات پراکنده، بهبود کیفیت توان و کمک به عملکرد شبکه تحت قوانین مربوط به حفاظت از محیط زیست است، بنابراین استفاده از منابع ذخیره ساز انرژی الکتریکی، ESS ، برای ذخیره سازی توان و استفاده در صورت نیاز شبکه یکی از راه کارهایی هست که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بنا بر تعریف "یک سیستم فیزیکی با قابلیت اخذ انرژی برای دیسپاچ و جایگزینی الکتریسیته در زمان‌های بعد" را یک منبع ذخیره ساز انرژی الکتریکی، ESS می نامند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید