Performancing Metrics

سیاست خارجی ما در قبال آمریکا قاطعانه، تثبیت شده و اصولی است | اتاق خبر
کد خبر: 392567
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1396 - 21:27
سردار دهقان:
وزیر دفاع گفت: اگر آمریکایی ها تصور می کنند می توانند بر انتخابات ایران تأثیر بگذارند، کاملا در توهم هستند. زیرا ملت ایران ملت هوشیار است و دشمنانش را می شناسد و سیاست خارجی ما در قبال آمریکا قاطعانه، تثبیت شده و اصولی است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سردار حسین دهقان، در گفت‌وگو با تلویزیون روسیا الیوم اظهار داشت: من فکر می کنم اگر ما حاکم کردن فضای سیاسی بر مفاهیم سیاسی را کنار بگذاریم خیلی ساده می‌توانیم به مفهوم مشترکی در خصوص تروریسم برسیم. غرب در طول زمان کوشیده است که بگوید تروریست یعنی کسی که می‌کوشد در هر جای دنیا به منافع و اهداف بین المللی غرب لطمه وارد کند، به نظر غربی‌ها این یعنی تروریسم.  


وی گفت: ما این تعریف را قبول نداریم. ما مبارزه ملت‌ها و مبارزه افراد برای دستیابی به حق یک امر درست می دانیم و آن را تروریسم نمی دانیم. برای مثال ملت فلسطین و گروه های فلسطینی که در برابر رژیم اسرائیل به مبارزه می‌پردازند، ما آنها را نیروهای مقاومت و مجاهد می‌دانیم. این‌ها کسانی هستند که برای حق تاریخی این ملت مبارزه می‌کنند. آنها با یک غاصب و متجاوز مبارزه می‌کنند.


تروریست ها از خارج از منطقه به عراق و سوریه آمده اند
وزیر دفاع ادامه داد: امروز در برخی کشورهای عربی به ویژه عراق، سوریه و یمن افرادی هستند که علیه نظام قانونی این کشورها که بر آمده از خواسته و نظر مردم است، می‌جنگند و ما آنها را حتماً تروریست می‌دانیم و آنها را جز ملت شان هم تلقی نمی‌کنیم زیرا اگر واقعاً این ها متعلق به ملتی باشند، آنها نمی‌توانند علیه منافع ملت خود و مردم خود بجنگند، چون این ملت ملت خودشان خواهد بود و این سرمایه‌ها داشته‌های خود آن افراد است، بنابراین کسانی که چنین فعالیت‌هایی دارند و علیه ملت شان می‌جنگند حتماً تروریست هستند و باید با آنها مقابله کرد. اما آن چیزی که در این فضا خیلی مهم است این است که بسیارکسانی که در عراق و سوریه علیه نظام و ملت می‌جنگند اصلاً اهل آن کشور نیستند و اصلاً از  این منطقه نیستند بلکه از کشورها و مناطق دیگری به این کشورها آمده اند.

دهقان تصریح کرد: متاسفانه اینها نام اسلام را یدک می کشند، آن هم در حالی که هیچ ارتباطی میان آن ها و اسلام وجود ندارد. هیچ رابطه‌ای میان اسلام و تروریسم وجود ندارد. اسلام دین صلح و آرامش است، اسلام دین دوست داشتن انسان است. اسلام از افزایش رفاه انسانی سخن می گوید. این دین نمی تواند مشوق تروریسم باشد و این افراد هم هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. از این رو فهم وضعیت سوریه چندان دشوار نیست، تفکیک این تروریست ها از دیگران کار دشواری نیست. ممکن است برخی افراد سلاح به دست گرفته باشند اما از این سلاح علیه ملت استفاده نکرده اند. ما داعش و جبهه النصره را دو گروه تروریستی می دانیم و معتقدیم تمام جهان باید به عراق و سوریه کمک کنند تا این گروه های تروریستی را از بین ببرند.


ترویسم خوب و بد نداریم
وی گفت: امروز فعالیت این گروه های تروریستی به سوریه و عراق محدود نمی شود. آن ها در روسیه دست به اعمال تروریستی زده اند و همچنین کشورهای شرق آسیا و آسیای مرکزی نیز در معرض تهدید این گروه ها قرار دارند. نابود کردن این تروریست ها نیازمند اقدامی دسته جمعی است. تعریفی دوگانه از تروریسم وجود دارد. نمی توان تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم کرد. این همان بکارگیری استانداردهای دوگانه است که تروریسم را بر اساس منافع آمریکا تقسیم بندی می کند نه به قصد مقابله با تروریسم.  


وزیر دفاع کشورمان در پاسخ به این سوال که در نشست امنیتی مسکو برای اولین بار هیئتی از ایران و هیئتی از اسرائیل در یکجا گرد آمدند، آیا این مساله نشان دهنده آن است که ایران آماده است با برخی از کشورها که به لحاظ ایدئولوژی با آنها تفاوت دارد به تفاهم برسد؛ گفت: حاشا و کلا، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم. اسرائیل یک رژیم جعلی و اشغالگر است. اسرائیل رژیمی جنایتکار و متجاوز به حقوق فلسطینی ها است بنابراین ما هیچ نوع مناسبتی نمی توانیم با آنها داشته باشیم. هم اکنون اسرائیلی ها اینجا هستند و به این نشست دعوت شدند و ما هیچ قصدی برای دیدار یا گفتگو با آنها نداریم. من در سخنرانی  که در نشست امنیتی مسکو داشتم، محور سخنانم بر این بود که یادآور شدم اسرائیل یک رژیم جعلی است.


دهقان درباره اختلاف ایران و عربستان و چشم انداز روابط این دو کشور خاطرنشان کرد: ما باید این اصل را در ذهن مان داشته باشیم که اختلافی میان تشیع و تسنن وجود ندارد، هر دو ما مسلمان هستیم و اعتقاد به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله داریم و همه ما قرآن را قبول داریم. ما همه این ها را قبول داریم، اما آنچه که هم اکنون این مشکلات را پدید آورده است وهابی گری و سلفیت است. از آغاز این جریان وهابیت در عربستان این مشکلات در کشورهای اسلامی ایجاد شده است که برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی تلاش می کنند.


وی افزود: این مساله از همان آغاز یک سیاست انگلیسی بوده است. انگلیسی ها وهابیت را به وجود آوردند تا جهان اسلام را تکه تکه کنند. شعار اصلی ما در ایران در مورد وحدت جهان اسلام است. ما با تمام توان برای تحقق این امر می کوشیم و تلاش می کنیم هرگونه اختلاف میان مذاهب اسلامی را کنار بزنیم. امروز عربستان یک راه اشتباه را در پیش گرفته است. آنها شیوه ای در پیش گرفته اند که اجازه دهید آن را شیوه ای غیر عربی بخوانم. آنها به تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران روی آورده اند با این تصور که ایران به دنبال تسلط بر برخی کشورها و حضور در این کشورهاست و به مداخله در امور کشورها می پردازد که این تصورات صرفاً اوهام است و هیچ مدرکی برای صحت این اوهام وجود ندارد. ما اساساً چنین چیزی در سیاست خارجی خود نداریم.


وزیر دفاع کشورمان تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است این است که ملت های مسلمان سربلند و قوی باشند و کشورهای اسلامی و ملت های شان تحت تاثیر استبداد قرار نگیرند و آن ها بر اساس اعتقادات شان زندگی کنند و در جهان حضور داشته باشند. از این رو انقلاب ما یک پیام روشن در خصوص کمک به مظلومان به همراه داشت اما این مساله به معنای سلاح به دست گرفتن و وارد شدن میان این ملت ها نبوده است. از همین جا می گویم چنین چیزهایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و این پیام به معنای آن نیست که ایران می خواهد با بکارگیری نیروی نظامی جایگاهی برای خود در دیگر کشورها به دست بگیرد. ما به حقوق و سرزمین های همسایگان مان تجاوز نمی کنیم.


عربستان، نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه است


دهقان ادامه داد: ما مداخله ای در امور داخلی کشورهای همسایه مان نداریم. اما متاسفانه امروز عربستان به نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است. آنها به مساله ایران و عربستان و فارس و عرب دامن می زند، آنها این مسائل مذهبی و قومی را مطرح می کنند تا بر منطقه مسلط شوند. حضور آمریکا در منطقه ما با پول های آنها انجام می شود. کشورهای عربی و حتی عربستان باید بدانند که امروز با پول آنها آمریکا وارد منطقه ما شده است و با پول آنها امنیت اسرائیل تامین می شود. تنها اسرائیل است که به این صحنه ها نگاه می کند و خوشحال است. مسلمانان به جان هم افتاده اند و به جای اینکه برخی جوانان در ساخت کشورشان مشارکت داشته باشند در این نبردها شرکت می کنند و در چارچوب تروریسم می کشند و کشته می شوند و زیر ساخت ها را ویران می کنند و ای بسا بازسازی این ویرانه ها نیازمند سال ها زمان باشد.


وی با بیان اینکه چقدر پول و زمان لازم است تا بار دیگر یمن ساخته شود، اظهار داشت: چه کسی جز ملت ستمدیده یمن بار این هزینه ها را به دوش خواهد کشید. معتقدم بهترین شیوه ای که عربستان می تواند در این برهه در پیش بگیرد این است که یک لحظه فکر کند و ببیند اقداماتی که انجام می دهد و پشتیبانی تسلیحاتی که از تروریست ها به عمل می آورد و حمایتی که از آنها به عمل می آورد و آموزشی که به آنها می دهد و اعتقادات اشتباهی که به آنها می دهد همه این ها در آینده علیه خودش خواهد بود و اثر این کارها به خودش باز خواهد گشت و برگشت این کارها برای عربستانی سخت تر است زیرا روز مظلوم بر ظالم بسیار سخت تر خواهد بود از روز ظالم بر مظلوم و این آینده ای است که در انتظار آنهاست.


وزیر دفاع کشورمان درباره سفر وزیر خارجه عربستان به مسکو و اتهام زنی عادل الجبیر به ایران و تلاش آمریکا برای تشکیل ناتو عربی برای مقابله با ایران گفت: ما فکر می کنیم هر اقدامی که پای غربی ها بویژه آمریکا و انگلیس را به منطقه باز کند به سود ملت های این منطقه نخواهد بود. آنها تحت شعار امنیت و تامین امنیت به منطقه می آیند اما آنها عامل ناامنی در منطقه هستند. تجربه گذشته این را ثابت می کند. آنها علاوه بر این مساله برای تثبیت امنیت اسرائیل و تسلط بر ثروت ها و دارایی های مسلمانان منطقه می کوشند و تلاش می کنند دارایی های مسلمانان را به یغما ببرند.


انگلیس منطقه را به انبار بزرگ تسلیحاتی خود بدل کرده است


دهقان ادامه داد: تصور می کنم آمریکایی ها، اسرائیلی ها و انگلیسی ها خیرخواه ما و امت اسلامی نیستند. آنها امت اسلامی را در نظر نمی گیرند. از این رو آنها برای حفظ امنیت امت اسلامی و ثبات منطقه در این منطقه حضور نمی یابند بلکه آنها برای تامین امنیت و منافع خود در منطقه حضور پیدا می کنند. آنها به این منطقه می آیند که وانمود کنند این منطقه ناامن است و ضرورت حضور خودشان را در این منطقه توجیه کنند. آنها می گویند در صدد ایجاد امنیت هستند اما آنها می کوشند که در منطقه ناامنی ایجاد کنند تا در منطقه باقی بمانند و بازار بزرگ تسلیحاتی برای خود ایجاد کنند و منطقه را به انبار بزرگ تسلیحاتی تبدیل کنند اما هیچ کس از این تسلیحات استفاده نمی کند مگر با اجازه آنها. آنها وقتی یک گروه را مسلح می کنند، هر وقتی بخواهند آنها را به حرکت در می آورند و وقتی هم بخواهند آنها را متوقف می کنند از این رو من فکر می کنم ما امروز نیازمند عقلانیت هستیم.


وی تصریح کرد: عقلانیتی که خالی از جاهلیت پیش از اسلام باشد. عقلانیتی که منافع مسلمانان را در نظر بگیرد، عقلانیتی که شعار خادم الحرمین بودن را به طور واقعی برای زوار بیت الله الحرام و مرقد پیامبر اسلام  اجرا کند. عقلانیتی که این شعار را یک شعار ارزشمند قرار دهد نه اینکه آن را به ابزاری برای تشخیص مسلمان از غیرمسلمان تبدیل کند و بگوید هرکس ما را قبول ندارد ضد اسلام و کافر است و رافضی است و باید او را کشت و بیایند و حدیث جعلی بسازند و بگویند هرکس سه شیعه را بکشد، بهشت بر او واجب است و به همین تروریست ها می گویند که اگر شما چنین کاری کنید بر سر سفره با پیامبر می نشینید.


وزیر دفاع کشورمان با بیان اینکه این اعتقادها، اعتقادهایی تخریبی است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و به عقیده ما این عقاید ریشه در مذهب سازی گذشته اسرائیلی ها دارد، افزود: این فرقه ها درست شده است که امت اسلامی به عنوان یک امت بزرگ نتواند اسلام را در جایگاه حاکمیتی قرار دهند و منادی وحدت و کرامت انسانی و صلح و پیشرفت و توسعه باشد. آنها می خواهند اسلام را به عنوان یک چهره ضد تمدن نشان بدهند و متاسفانه غرب توانسته است چنین کاری بکند و برخی از این کشورها از جمله عربستان روزانه برای چنین کاری پول خرج می کنند.


دهقان گفت: سعودی هم اکنون تروریست ها را آموزش می دهد و آنها را به نقاط مختلف دنیا می فرستد و از آنها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی به عمل می آورد و آنگاه دیگران را متهم می کند. ما ضرب المثلی داریم که می گوید یک دزد وقتی دزدی می کند بلند فریاد می زند آی دزد آی دزد تا مردم را به اشتباه بیاندازد و در آن شلوغی یک نفر دیگر را به عنوان دزد معرفی می کند تا خودش از صحنه خارج شود. عربستان هم درست همین کار را می کند.


حمله موشکی امریکا به سوریه، دفاع از ترویست‌ها بود


مجری شبکه روسیا الیوم از دهقان پرسید بامداد پنجشنبه اسرائیل به بهانه هدف قرار دادن تسلیحاتی که ایران برای حزب الله فرستاده است اطراف فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار داد، نظر شما درباره این دستاویزهای اسرائیلی چیست و اگر چنین حملات تکرار شود امکان دارد چه چیزی رخ دهد؟


وی در پاسخ خاطرنشان کرد: حمله ای که آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه داشت و حملات نظامی که گاهگاهی اسرائیلی ها در برخی مناطق سوریه انجام می دهند، چیزی جز تشویق تروریست ها و توان بخشی به آنها نیست. دولت و ارتش سوریه وقتی به موفقیت هایی دست پیدا می کنند و در برخی مناطق پیشروی می کنند و به تروریست ها ضربه وارد می کنند و در این حالت که تروریست ها روحیه خود را از دست می دهند، حملات آمریکایی ها و اسرائیلی ها علیه سوریه انجام می شود تا با این کارشان به تروریست ها بگویند ما از شما دفاع و حمایت می کنیم، نگران نباشید چنانچه نیاز باشد ما به نفع شما وارد عمل خواهیم شد.

وزیر دفاع کشورمان تصریح کرد: به اعتقاد من این حملات چنین هدفی دارند. آنها با این حملات به تروریست ها می گویند نگران نباشید شما حامیان خوبی دارید بجنگید. البته هر دو آنها اشتباه می کنند زیرا تروریسم و تروریست ها قادر به باقی ماندن نیستند و نمی تواند به تخریب گری ها خود ادامه دهند. طرف دیگر به طور آشکار مداخله می کند تا دستاویزی برای کارهای شان ایجاد کنند. مثلاً می گویند که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است آنگاه فضایی علیه نظام سوریه ایجاد می کنند و بعد می گویند ما تنبیه شان کردیم اما دولت سوریه سلاح شیمیایی ندارد و به اعتراف خود غربی ها و سازمان های بین المللی دولت سوریه سلاح های شیمیایی خود را تحویل داده است.


دهقان ادامه داد: آنها خود اعلام کردند که دیگر در سوریه سلاح شیمیایی نیست. این عامل شیمیایی که در خان شیخون استفاده شد از کجا آمده است. دولت سوریه در این نبرد از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. ما معتقدیم که این داعش است که سلاح شیمیایی در اختیار دارد و به طور تصادفی یکی از پایگاه های داعش که انبار تسلیحات شیمیایی آنها بوده است، هدف قرار گرفته است. با توجه به این مساله آیا باید دولت سوریه تنبیه شود و متهم شود که سلاح شیمیایی داشته است؟ آیا داعش در موصل سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده نکرد؟ چرا آنجا هیچ کس را مورد مجازات قرار ندادند، چرا در جنگ تحمیلی که عراق علیه ما راه انداخت همین غربی ها نبودند که تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند، آیا صدام از این تسلیحات شیمیایی در حلبچه استفاده نکرد چرا صدای هیچ کس در نیامد، چرا هیچ کس مجازات نشد، اما حالا نظام بشار اسد مجازات می شود. ما اعلام کردیم که برای تحقیق در حادثه خان شیخون کمیته تحقیقی تشکیل شود چرا غربی ها با این مساله مخالفت کردند.


وی گفت: اگر آنها خودشان در حادثه خان شیخون دست ندارند و اگر این حادثه مساله ای از قبل برنامه ریزی شده نبود پس چرا با تشکیل کمیته تحقیق مخالفت می کنند، چرا اجازه نمی دهند کشورهای مستقل در این زمینه تحقیق کنند. اگر نظام بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد ما مسلماً این اقدام را محکوم می کنیم. اساساً اسلام با بکارگیری سلاح های کشتار جمعی مخالف است. ما قربانی سلاح های شیمیایی هستیم. ما در این زمینه فتوا داریم که استفاده از چنین سلاح هایی حرام است. از این رو طبیعی است که ما نمی توانیم از  بکارگیری این سلاح ها دفاع کنیم. خب اسرائیل هم از تروریست ها در سوریه حمایت می کند و بعد مدعی می شود  تسلیحاتی را که برای حزب الله می رفت، هدف قرار داده ام.


اسراییل کاری به مجوز شورای امنیت ندارد


وزیر دفاع کشورمان با اشاره به اینکه شما که با تاریخ اسرائیل و منطقه آشنا هستید می دانید که هیچ وقت نبوده است که اسرائیل برای کاری از کسی اجازه بگیرد یا به دنبال این باشد که قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شود، اظهار داشت: اسرائیل بیشترین جنایت ها را رقم می زند و کاری به شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و حتی اگر شورای امنیت قطعنامه ای علیه اسرائیل هم صادر کند این رژیم اهمیتی به این قطعنامه نمی دهد و به کار خودش ادامه می دهد. ماهیت این رژیم صهیونیستی این است و از اول نیز این رژیم مبتنی بر وحشی گری، جنگ و ویرانی بوده است و تا کنون نیز بر همین مبنا کار خود ادامه می دهد.


دهقان افزود: ما به اسرائیل می گوییم از گذشته درس بگیر. اسرائیل از جنگ در جنوب لبنان و آزادسازی این مناطق تجربه دارد و دیگر اسرائیل، اسرائیل قبلی نیست. اسرائیل هم اکنون دیگر نمی تواند آنچه را در گذشته انجام می داده است، انجام دهد. اسرائیل هم اکنون از بحران هویت رنج می برد و به دنبال هویت خود می گردد تا وجود خود را نشان دهد. به عقیده من اسرائیل با فروپاشی درونی، سیاسی و ایدئولوژی روبروست و تلاش می کنند که فضا را نگه دارند. اما مساله مهم این است که حق هیچگاه پوشیده نخواهد ماند و نور بر تاریکی چیره خواهد شد و ملت ها بیدار خواهند شد و همین یک جریان وسیع و گسترده ای در منطقه ایجاد خواهد کرد.


وی در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره هزینه های نظامی ایران و تقسیم بودجه بین سپاه پاسداران و ارتش با توجه به جنگ در سوریه گفت: ورود ما به سوریه بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور بود. بدون اراده دولت سوریه ما هیچ کاری در این کشور صورت نمی دهیم. ما به هیچ وجه دخالت نظامی در سوریه نداشته ایم و دخالت هیچ کسی را هم جز در حد کمک کردن و بر اساس دولت قانونی این کشور نمی پذیریم. حتی در مورد سلاح هم سوریه سلاح خریداری می کند و این مسئله بر اساس قرارداد ما با سوریه روشن است. به همین علت همه این مسائلی که مطرح می شود جنگ روانی است که برای ترساندن ملت سوریه مطرح می شود. گفته می شود ایران به دنبال منافع خاصی در آنجاست و به همین علت به سوریه رفته است. آنها می گویند صدها نفر (از ایرانی ها) کشته و شهید شده اند. اما همانطور که می دانید هر جنگی قربانیان خاص خود را دارد. حضور ما در سوریه جنبه استشاری و در بعضی موارد آموزشی دارد. جمهوری اسلامی ایران هیچ یگان نظامی ندارد که در خاک سوریه بجنگند. ما برای این کار به آنجا نرفته ایم.  


سازمان های امنیتی امریکا تاکید کردند ایران تعهدات خود را نقض نکرده است


وزیر دفاع کشورمان درباره تأکید وزارت امور خارجه آمریکا بر پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای، همزمان با تهدیدات کاخ سفید ضد تهران و واکنش آن به عملی شدن تهدیدات آمریکا تصریح کرد: آقای ترامپ، جمهوریخواهان، لابی صهیونیستی و تندروها در آمریکا مخالف مذاکرات هسته ای بودند و تلاش کردند در این مسیر اخلال ایجاد کنند. پیش از همه اینها، تحریم ها ضد ملت ایران بر اساس گزارش های ساختگی در اسرائیل که با کمک منافقین تهیه شده بود، اعمال شد. ما فراموش نمی کنیم که سازمان های امنیتی آمریکا تأکید کردند ایران تعهدات خود را نقض نکرده است. این مسئله مربوط به سالهای طولانی گذشته است.


دهقان ادامه داد: به اعتقاد من، اسرائیلی ها، بعضی کشورهای منطقه و عده ای در آمریکا آمادگی نداشتند این پرونده را ببندند. تصمیمی برای اعمال تحریم های اقتصادی غیرانسانی ضد ملت ما اتخاذ شده بود. به همین علت در آن زمان اجازه ندادند مذاکرات به نتیجه ای برسد. اکنون پس از آنکه مذاکرات به نتیجه رسید، می خواهند اطمینان پیدا کنند که بندهای آن اجرا شود. اما آنها خودشان تعهداتشان را نقض و تلاش می کنند ملت ایران را از استفاده از نتایج این توافقنامه محروم کنند. به عبارت دیگر آنها از حضور نظام قوی در ایران در ابعاد مختلف چه علمی، چه اقتصاد، چه هنر و چه سیاست حمایت نمی کنند. آنها نمی خواهند این عوامل قدرت در نظام ما قدرتمند باشد. از همه امکانات و ابزارها برای تضعیف این عوامل و تضعیف توانمندی های ما استفاده می کنند.


وی با بیان اینکه چرا آقای عادل الجبیر به شهرهای مختلف جهان سفر می کند و حرف می زند؟ زیرا می خواهد طرفداری برای خود ضد ما درست کند، اظهار داشت: چه دشمنی بین ما و عربستان وجود دارد؟ چه کاری ضد عربستان صورت داده ایم؟ ما به سعودیها می گوییم آقای خودشان باشند. شما پول و کشور خود را دارید، از دیگران چه می خواهید؟ ما نمی گوییم اتفاق خاصی رخ داده است. بنابراین جمهوریخواهان  ملاحظاتی دارند و امروز آقای ترامپ از اسرائیل حمایت می کند و روابط گسترده ای با این رژیم دارد. اما او به کشورهای منطقه هم می گوید از آنها هم حمایت می کند. حرف های قبلی ترامپ، شعارهای انتخاباتی بود. اکنون هر چه به جلو حرکت می کنیم، شاهد آن هستیم که مواضع او منطقی تر می شود. آنها می دانند که خدشه کردن به قطعنامه بین المللی امکان پذیر نیست.


وزیر دفاع کشورمان تصریح کرد: اما آنها می توانند مشکلات اجرایی ایجاد کنند که به این راحتی هم عملی نمی شود. موضع رسمی ما آن است که اگر آنها بخواهند توافقنامه هسته ای را نقض کنند، ما آن را آتش خواهیم زد. ما در مذاکرات شرکت کردیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد در برنامه هسته ای ایران هرگز انحرافی ایجاد نشده است. آژانس یک نهاد رسمی بین المللی است. ایران این پرونده را تمام شده می داند. اما اگر بخواهند به تحریم ها بازگردند و بعضی مشکلات را ایجاد کنند، طبیعی است که ایران به تنهایی به این توافقنامه پایبند نخواهد بود. البته تأکید می کنیم برای نقض این توافقنامه تلاش نمی کنیم و قصد نداریم بهانه ای برای آنها ایجاد کنیم که بگویند ایران توافقنامه هسته ای را نقض کرده است.  


دهقان درباره گزارش های مربوط به میانجی گری بین ایران و آمریکا و امکان موفقیت حسن روحانی -در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تفاهم با آمریکایی ها خاطر نشان کرد: ما هیچ کشور یا میانجی را برای خود نمی پذیریم. ما در فضای فعلی، حرفی برای گفتن با آمریکا نداریم. آمریکا در همه جا دخالت می کند و نمی تواند طرفی در گفتگویی برای تقویت روابط باشد. ما معتقدیم اگر آمریکا سیاست هایش را تغییر دهد و به یک کشور عادی مانند دیگر کشورها تبدیل شود در آن زمان می توان از روابط با آمریکا سخن گفت. اما آمریکا به شکل فعلی، شریکی برای ما نمی تواند باشد. سخنان درباره تلاش روحانی برای برقراری روابط با واشنگتن هم داستان و شعاری بیش نیست. سیاست خارجی ما قاطعانه، تثبیت شده و اصولی است. بدون شک آقای روحانی به دنبال چنین روابطی نیست و به سیاست نظام پایبند است.


آمریکا در توهم تاثیرگذاری بر انتخابات ایران است


وی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است سیاست واشنگتن در تعامل با تهران بر اساس نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران و پیروزی اصلاح طلبان یا محافظه کاران تغییر کند؟ گفت: اینها الفاظ و واژگانی است که دنیا با آن بازی می کند و هر کسی بر اساس تمایل خود از آنها استفاده می کند. اما واقعیت های میدانی کاملا با آن متفاوت است. اول اینکه اگر آمریکایی ها تصور می کنند می توانند بر انتخابات ایران تأثیر بگذارند، کاملا در توهم هستند. زیرا ملت ایران ملت هوشیار است و دشمنانش را می شناسد و بر خلاف خواست دشمن عمل می کند. آمریکایی ها و انگلیسی ها و شبکه های مختلف رسانه ای آنها می خواهند (می گویند) از یک طرف در برابر طرف دیگر حمایت کنند.


وزیر دفاع کشورمان ادامه داد: به آنها می گوییم مسائل اینطور نیست و ملت ما بر اساس شرایط زمانی خاص خود تصمیم گیری می کند. به همین علت در زمان شرکت در انتخابات به آمریکا یا انگلیس نگاه نمی کنند. ملت ایران به طور کامل می داند آنها گشایشی برای ملت ایران ندارند. ایرانی ها برای تحقق عزت خود تلاش می کنند. این مسئله در بیش از سی سال گذشته ثابت شده است که ملت ایران در مسیر روشنی برای تحقق اهدافش حرکت می کند. بدون شک به مسائل بر اساس شرایط خاصش نگاه می کند و هدف اساسی را فراموش نمی کند.  


دهقان درباره ادامه نشست های آستانه در مورد آتش بس در سوریه و نقش ایران در حل بحران سوریه افزود: مذاکرات آستانه مذاکرات مثبتی است که هدف از آن قرار دادن دولت و مخالفان سوری در کنار یکدیگر است. این مذاکرات با حضور مخالفان و گروه های مسلح سوری ادامه پیدا خواهد کرد. مسئله مهم آن است که طرف هایی که در مذاکرات شرکت خواهند کرد، سوری و نه کشورهای طرفدار تروریسم بین الملل هستند. همه کسانی که به مذاکرات آستانه می آیند و اعلام می کنند تروریست نیستند، می توانند در مذاکرات شرکت کنند. به این صورت می توان تروریست ها را از بقیه تشخیص دارد.


وی خاطرنشان کرد: تروریست ها عامل ویرانی و قتل مردم هستند و کسانی که در مذاکرات آستانه شرکت می کنند، چنین رفتاری ندارند و خواسته ها و اعتراضاتی دارند. به همین علت مذاکرات آستانه باید ادامه پیدا کند و موفقیت آمیز باشد. در دستور کار مذاکرات آستانه بررسی ادامه آتش بس در سوریه است. این مسئله باید تضمین شود. امکان ارسال کمک های انسانی هم اهمیت دارد. راه ها هم باید باز شود تا مردم بتوانند آزادانه تردد کنند. عملیات مسلحانه و نیز تجهیز به سلاح هم باید متوقف شود تا پس از آن فضای آرامی ایجاد شود که اجازه گفتگوهای سیاسی را بدهد. همه اینها برای آن است که حق تعیین سرنوشت به مردم داده شود.  


از تشکیل ائتلافی اسلامی در سطح جهان خوشحال می شویم


وزیر دفاع کشورمان درباره سخنان بعضی مقامات سابق ایران در مورد تسلط این کشور بر چهار پایتخت عربی تصریح کرد: اینها اظهارنظرهای شخصی است. موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است. بعضی افراد نظرات خاص خود را بیان می کنند و لزوما مطابق دیدگاه نظام نیست و لزوما درست هم نیست. رفتار ما قابل درک است.  


دهقان درباره سخنان اخیر سفیر ایران در بغداد در مورد بازنگری در ترسیم مرزهای دو کشور گفت: نه ما هیچ بحث جدیدی از طرف خود با عراق درباره این مسئله نداریم. توافقنامه ای در سال ۱۹۷۵ درباره اختلافات مرزی بین دو کشور امضا شد. در دوره صدام، او جنگ را به این دلایل آغاز کرد. اما این توافقنامه بین المللی است و هیچ طرفی نمی تواند آن را نقض و لغو کند. صدام این توافقنامه را پاره و سپس جنگ را آغاز کرد و هشت سال ادامه داشت.


وی تصریح کرد: پس از آن، عراق در مرحله اشغالگری آمریکا وارد شد. مهم نیست چه دولتی در عراق است، این توافقنامه در زمان شاه (مخلوع) امضا شد و توافقنامه ای بین دو کشور و زیر نظر سازمان ملل است و ما به آن احترام می گذاریم و از دولت عراق می خواهیم تا بندهای آن را اجرا کند. آقای مسجدی بر این اساس، این مسئله را مطرح کرده است تا پیگیری شود و باز کردن مسئله جدید و مناقشه جدید با عراق مطرح نیست. عراق کشور همسایه و دوست ماست و روابط جدی با این کشور در سطوح مختلف داریم. اما اجرای این توافقنامه به دو طرف و اراده آنها بستگی دارد.  


وزیر دفاع کشورمان در پایان درباره امکان تشکیل ائتلافی بین ایران، عراق و سوریه پس از نابودی داعش خاطر نشان کرد: شعارهایی را درباره هلال شیعی و قمر سنی می سازند. هدف از این اقدام، ایجاد مشکلات و معضلاتی در جوامع اسلامی است. این مسئله به هیچ وجه مطرح نیست. ما از تشکیل یک ائتلاف اسلامی در سطح جهان خوشحال خواهیم شد. همه ما یک امت بزرگ ویک منظومه اسلامی هستیم و خواست ما هم همین است.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید