Performancing Metrics

سرنوشت توسعه میادین نفتی در دست مردم | اتاق خبر
کد خبر: 392571
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396 - 09:11
حدود یک سال و نیم از معرفی مدل IPC یا همان قراردادهای جدید نفتی ایران توسط دولت گذشته است، قراردادهایی که اجرای آن ها در گرو برگزاری مناقصه هایی است که ممکن است در دولت آینده به وقوع بپیوندد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، زنگنه در ابتدا هدف از رونمایی قراردادهای جدید نفتی را افزایش بازیافت و برداشت نفت عنوان کرد و درباره این قراردادها گفت تلاش شده که مدل قراردادی طراحی شود که هم برای شرکای بین المللی جذابیت داشته باشد و هم اهداف کشور را تامین کند تا شرایط برد - برد برای شرکت ملی نفت و طرف های قراردادی آن ایجاد شود.

با وجود دیدگاه مثبت دولت به این طرح ها و لزوم برگزاری مناقصه در زمینه قراردادهای جدید نفتی، بعد از گذشت حدود یک سال و نیم، با وجود اینکه مسئولان زیربط در فواصل زمانی گوناگون از برگزاری مناقصه‌های مختلف خبر دادند، هر بار به دلایلی هنوز مناقصه‌ای در این زمینه برگزار نشده است و تا به موعد مقرری که برای برگزاری مناقصه اعلام شده بود نزدیک می‌شویم، یکی از مسئولان به ناچار از به تعویق افتادن زمان برگزاری مناقصه خبر می دهد به همین دلیل  شائبه هایی مبنی بر برگزاری این مناقصه ها در دولت آینده وجود دارد.

البته وزیر نفت اواخر فروردین ماه بود که مجددا بر تلاش وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی تاکید کرد و گفت در این راستا ۷ تا ۸ گروه فنی، گروه قراردادی و گروه بازرگانی تشکیل شده که شخصا هر هفته برای پیگیری روند کار آنها جلسه برگزار می‌کنم.

زنگنه به این سوال که قراردادهای جدید نفتی در دولت آینده چه می شود پاسخ داد کشورهای خارجی هم توجه می کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند. اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است. کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و به سراغ مشارکت در تولید بروند. اما من با توجه به این شرایط سیاسی و اجتماعی ایران مخالف مشارکت در تولید هستم.

وی همچنین هفته گذشته درمورد زمان برگزاری مناقصه‌های نفتی توضیح داد مناقصه به صورت محدود برگزار و از پنج یا شش شرکت خارجی دعوت خواهد شد. این شرکت‌ها پیشنهاد فنی و بعد پیشنهاد مالی و بازرگانی خود را ارائه می‌کنند. البته با برخی شرکت‌ها امضای تفاهم‌نامه صورت گرفته و اطلاعات میدان‌ها به آنها داده و پیشنهاد فنی آنها در حال آماده‌سازی است.

با وجود تاکید وزیر نفت دولت یازدهم بر برگزاری قراردادهای جدید نفتی، موضوع قابل توجه در برگزاری این قراردادها آینده کشور و اعتماد شرکت های خارجی برای مشارکت با ایران و سرمایه گذاری در این کشور است. به طوریکه زنگنه درمورد ادامه تعاملات شرکت های خارجی با ایران اظهار کرد تصمیم مردم درمورد حضور شرکت های خارجی در ایران تعیین کننده است، مردم در ٢٩اردیبهشت تصمیم خواهند گرفت شرکت های خارجی به ایران بیایند یا فرار کنند.

به گفته زنگنه توسعه همه میدان‌های مشترک در اولویت قرار دارد. هنوز مشکلات بانکی وجود دارند که بخشی از این مشکلات روانی هستند و بخشی دیگر به دلیل احتیاط خارجی‌ها است. انتخابات ریاست‌جمهوری در این زمینه تعیین‌کننده است. میزان مشارکت مردم و گرایش مردم برای آینده ایران مهم است. من از مردم دعوت می‌کنم با قدرت تمام به حداکثر مشارکت در انتخابات حضور داشته باشند.

بر اساس این گزارش  وزیر نفت در ابتدا اعلام کرد  انتظار دارد توسط این قراردادها  ۲۵ میلیارد دلار سرمایه برای بخش نفت جذب شود.

/انتهای پیام

نظرات
ADS
ADS
پربازدید