Performancing Metrics

کاهش 55 درصدی سهم کالاهای مصرفی از واردات | اتاق خبر
کد خبر: 392632
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1396 - 11:31
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: سهم کالاهای مصرفی از واردات کشور، درصد در سال 91 حدود 35 درصد بوده که این میزان در سال گذشته به 14 درصد رسیده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، محمد لاهوتی،افزود: کاهش سهم کالاهای مصرفی از واردات کشور در حالی اتفاق افتاده است که بخشی از همین 14 درصد نیز مربوط به کالاهای ضروری مانند دارو اختصاص دارد و علاوه بر این، حجم کل واردات کشور نیز از حدود 70 میلیارد دلار در سال 91 به حدود 43 میلیارد دلار در سال 95 کاهش یافته است.

به گفته لاهوتی، در ترکیب واردت سال گذشته، خودرو تنها کالایی بوده که کاملاً مصرفی است و مابقی را می‌توان جزو کالاهای ضروری به شمار آورد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تشریح ترکیب واردات کشور در سال گذشته، تصریح کرد: به جز سهم 14 درصدی کالاهای مصرفی از واردات، بخشی از کالاهای وارد شده به کشور را کالاهای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند و مابقی واردت مربوط به کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز تولید و کالاهای اساسی مانند نهاده‌های کشاورزی و غذایی بوده که برای تنظیم بازار و تأمین نیاز داخل انجام شده است.

لاهوتی ادامه داد: حجم کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به کشور در سال‌های مختلف، بسته به شرایط بازار از 6 تا 10 میلیارد دلار متغیر بوده است که این میزان در سال گذشته به حدود 15 درصد از کل واردات رسیده است.

او تأکید کرد: افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای از واردات کشور، نشان‌دهنده این است که حرکتی در تولید صورت گرفته که رشد 10 درصدی صنعت در سال گذشته نیز این حرکت را تائید می‌کند.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در سال 91، ارزش کل واردات رسمی کشور بالغ بر 70 میلیارد دلار بوده که حدود 35 درصد از میزان به واردت کالاهای مصرفی اختصاص داشته است.

لاهوتی افزود: در سال 95 از یک‌سو ارزش کل واردات رسمی کشور به 43 میلیارد رسیده و از سوی دیگر سهم 35 درصدی کالاهای مصرفی از واردات نیز به‌طور میانگین با 55 درصد کاهش به 14 درصد رسیده که اگر میزان ذخیره ارز ناشی از این محل را محاسبه کنیم، از خروج رقم بزرگی ارز از کشور جلوگیری شده است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید