Performancing Metrics

احتمال حذف محدودیت های معاملاتی بازار سرمایه تا 6 ماه آینده | اتاق خبر
کد خبر: 392700
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1396 - 17:52
معاون شرکت بورس تهران اعلام کرد؛
معاون شرکت بورس تهران با بیان اینکه قرار است در مدت 6 ماه آینده محدودیت های معاملاتی بازار از جمله حد نوسان، حذف شود، گفت: با رفع این محدودیت ها، گردش معاملات و نقدشوندگی بازار بالا رفته و در نتیجه، حجم معاملات و شمار فعالان بازار سرمایه افزایش می یابد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، دامنه نوسانات روزانه قیمت سهام در معاملات بورس و فرابورس که اکنون پنج درصد تعیین شده با انتقاداتی مواجه شده است.

بر اساس این دامنه نوسان، حداکثر و حداقل تغییر قیمت سهام در یک روز نباید از مثبت یا منفی پنج درصد بیشتر یا کمتر باشد.

به نظر کارشناسان، تعیین نوسان پنج درصدی باعث کاهش جذابیت و کم تحرکی معاملات می شود و حذف آن را زمینه ساز رونق داد و ستد در بازار سرمایه می دانند.

در ماه های اخیر، نهادهای ذیربط بازار سرمایه، طرح تغییر در حد نوسان معاملات را در بورس مورد توجه قرار داده اند که هنوز اجرایی نشده است، اما مسئولان بازار سرمایه وعده هایی را مبنی بر حذف و تغییر دامنه نوسان در سال جاری مطرح کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، روح الله حسینی مقدم معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران درباره رفع محدودیت های قانونی در بازار سهام گفت: همه بورس های دنیا به طور سالیانه ریز ساختارهای بازارها را بررسی می کنند تا نقاطی را که نیاز به اصلاح، بهبود و تغییر دارد، شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین بررسی هایی برای بازار سرمایه کشور نیز باید انجام شود، افزود: مسئولان بازار سرمایه باید هر از چندگاهی وضعیت قوانین را بررسی کنند تا مشخص شود مقررات بازار همچنان کارا و بر عملکرد بازار سهام تاثیر گذار است یا خیر، این قوانین مانع فعالیت مناسب و خوب در بازار است.

وی با اشاره به تصمیم سازمان بورس برای رفع محدودیت های معاملاتی در سال جاری، گفت: این موضوع در قدم اول توسط بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت و نتایج مطالعات به سازمان بورس ارسال شد که در سازمان بورس در دوره های مختلف شرایط بررسی و به این نتیجه رسیده شد که برخی زیرساختارهای بازار باید اصلاح شود.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران به تغییرات دامنه نوسان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 84 به بعد دامنه نوسان در بورس تهران دائما تغییر کرده است و از 2 درصد به سه ، 3.5 ، چهار، 4.5 و پنج درصد رسید. اما این دامنه نوسان ثابت و برای همه شرکت ها یکسان است.

وی به برنامه ریزی های جدید سازمان بورس اشاره کرد و ادامه داد: قرار است این دامنه نوسان پویا شود؛ به این ترتیب که دامنه نوسان بسته به حجم و تعداد معاملات تغییر کند و ضرورتا برای همه شرکت ها روی اعداد کوچکی مثل پنج درصد نباشد و شناور شود.

حسینی مقدم با بیان این که نباید دامنه نوسان روی اعداد کوچک باشد، افزود: با اجرای دامنه نوسان پویا اگر سهمی به دلیل گردش معاملات بالا نیاز به افزایش دامنه نوسان داشته باشد تا به قیمت واقعی برسد ، این اتفاق می افتد.

وی موضوع مهم دیگر را حجم مبنا دانست و افزود: حجم مبنا زمانی بر اساس مبانی نظری و تحلیلی و اقتضای بازار آن دوران تعیین شد و به مرور زمان بر اساس شرایط بازار اصلاح شد اما امروز حجم معاملاتی به رقمی رسیده که این متغیر برای اکثر شرکت های بورسی غیر قابل استفاده شده است.

به گفته این مقام مسئول، در حجم مبنا لازم است یک درصد مشخصی از سهام شرکت معامله شود که این موضوع در حال حاضر در اکثر شرکت ها به طور روزانه رخ می دهد و با توجه به بزرگ شدن حجم مبنا به این نتیجه رسیده ایم که این متغیر نیز باید اصلاح شود.

به گفته وی طرح بازبینی حجم مبنا در سازمان بورس در حال جمع بندی است و احتمالا این متغیر برای همه شرکت های بورس تهران حذف خواهد شد و نوسان پویا کار حجم مبنا را هم انجام خواهد داد.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه چنین اصلاحاتی در بازار سرمایه باید گردشی و همیشگی باشد، افزود: با رفع محدودیت های قانونی در معاملات، گردش معاملاتی بازار بالا می رود و افزایش نقد شوندگی به همراه خود شفافیت، معاملات بیشتر و افزایش مشتری را به همراه خواهد داشت.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران با بیان این که قرار است در مدت 6 ماه آینده محدودیت های معاملاتی بازار حذف شود، گفت: حذف چنین محدودیت هایی به طور قطع چهره بازار سرمایه را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید