Performancing Metrics

افزایش 3 برابری تبادل کالا | اتاق خبر
کد خبر: 393040
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396 - 09:50
سفیر ایران در وین خبر داد:
سفیر کشورمان در وین از سه برابر شدن حجم روابط ایران و اتریش خبر داد و گفت: حجم تبادل کالای ایران و اتریش در دو ماهه نخست سال 2017، به 121 میلیون یورو رسیده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبادالله مولایی از سفر آتی وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به همراه تعدادی از مقامات عالی‌رتبه بانک‌های اتریشی به تهران خبر داد و در رابطه با تحولات تهران و وین در پسابرجام گفت: در دوران پسابرجام فصل جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اتریش گشوده شد و در پرتو این فضای مثبت و با تمهید مقدمات لازم زمینه برای پیشبرد همکاری‌ها بین تهران و وین در همه حوزه‌های مورد علاقه دو طرف بیش از پیش فراهم شده است.

وی گفت: در حال حاضر روابط دو کشور را نمی‌توان تنها به یک یا چند زمینه خاص محدود کرد، بلکه دو طرف به دلیل وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متنوع گام‌های بلندی جهت شکل‌دهی به مناسباتی همه‌جانبه و نهادینه در بسیاری از حوزه‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی، گردشگری، استانی برداشته‌اند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که نشانه‌هایی از تقویت و گسترش روابط اقتصادی ایران و اتریش در مورد وضعیت تعاملات و روابط بانکی و مالی دو کشور، خاطرنشان کرد: بازسازی و احیای همکاری‌های بانکی بین بانک‌های مرکزی دو کشور، افتتاح حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک مرکزی اتریش، برقراری ارتباط سوئیفت و روابط کارگزاری تعداد قابل توجهی از بانک‌های تجاری کشورمان با برخی از بانک‌های تجاری اتریشی و تسهیل خدمات بانکی نظیر گشایش اسناد اعتباری از نخستین نشانه‌های تقویت و گسترش روابط اقتصادی دو کشور بوده‌اند. اختصاص خط اعتباری یک میلیارد یورویی برای تامین اعتبار و پوشش بیمه‌ای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و صنعتی ایران از سوی بانک ضمانت صادرات اتریش و تامین مالی این نوع پروژه‌ها از سوی تعدادی از بانک‌های تجاری مهم اتریشی هم از اقدامات مهم دیگر در این زمینه به شمار می‌آیند.
 
مولایی هم‌چنین در پاسخ به این‌که تا امروز توافق‌های ایران و اتریش در چه بخش‌هایی عملیاتی شده است؟ گفت: تا امروز اقدامات متعددی برای بازسازی پیوندهای صنعتی و اقتصادی، شناسایی زمینه‌های جدید همکاری و تحرک بخشیدن به تعاملات جمهوری اسلامی ایران با اتریش انجام شده و  به موجب نقشه راه همکاری کمیسیون اقتصادی مشترک که برای یک دوره پنج ساله طراحی شده است، بخش‌های مهم اقتصادی و صنعتی دو کشور به تعریف روشن و هدفمند چارچوب و زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مهمی چون انرژی، زیرساخت، تحقیق و فن‌آوری، معادن و صنایع، گردشگری، علمی و دانشگاهی پرداخته‌اند.

سفیر کشورمان در وین با تاکید بر این‌که در حال حاضر  همکاری‌های ایران و اتریش با آهنگ مناسب و قابل قبولی در بخش‌های مختلف در حال گسترش است، افزود: در این رهگذر، علاوه بر امضای یادداشت تفاهم‌های متعدد که چارچوب و اهداف همکاری‌ها را تعریف و تعیین کرده‌اند، توافق‌ها و قراردادهای متنوعی هم در حوزه‌های زیرساخت از جمله علمی و پژوهشی، فن‌آوری، بانکی، صنعتی، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، کشاورزی، بهداشت و درمان، ساخت بیمارستان، صنایع چوب و کاغذ، مواد غذایی، برقراری پروازهای مستقیم هوایی و مانند آن به نتیجه رسیده و اجرای آنها آغاز شده است. 

وی ادامه داد: علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی دو کشور هم بسیار فعال شده و سهم برجسته‌ای در پیشبرد و گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی برعهده گرفته‌اند؛ تعاملات، فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی صدها شرکت ایرانی و اتریشی در این زمینه گویای این واقعیت است. هم‌چنین در پرتو این وضعیت می‌توان از چشم‌انداز روشن و نویدبخشی در افق روابط بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و اتریش سخن گفت و امیدواریم بر پایه فرصت‌سازی‌های ایجاد شده، در آینده شاهد رشد و توسعه بیش از پیش همکاری‌های تهران ـ وین باشیم.

18 پرواز مستقیم در هفته بین ایران و اتریش

سومین دور اجلاس مشترک کنسولی ایران و اتریش به زودی در وین

این دیپلمات کشورمان به افزایش تعاملات کنسولی تهران ـ وین اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با برگزاری دو اجلاس مشترک مدیران کل امور کنسولی وزارت خارجه‌های دو کشور در وین و تهران، زمینه‌های همکاری شناسایی، برخی مشکلات موجود مرتفع و تسهیلاتی برای تقویت و گسترش روابط ایران واتریش پیش‌بینی شد و از سوی دیگر هم، قرار است اجلاس سوم در آینده نزدیک در وین برگزار شود.

وی گفت که یکی از بخش‌هایی که به وضوح برآیند و نتایج فعالیت‌ها و دستاوردهای برجام در روابط ایران و اتریش را نشان می‌دهد، بخش کنسولی است.

مولایی هم‌چنین در پاسخ به اینکه در پسابرجام صدور روادید بین دو کشور افزایش داشته است و پروازهای اتریش و ایران به چه تعداد در هفته رسیده است؟ خاطرنشان کرد: میزان صدور روادید در بخش کنسولی سفارت در سال 1395 در مقایسه با سال 1394 رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. در این زمینه می‌توان به ویژه به افزایش صدور روادید برای صاحبان صنایع، تجار و نمایندگان شرکت‌های اتریش و افزایش صدور رواید در بخش جهانگردی اشاره کرد که این امر از ارتقاء فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و توجه جهانگردان اتریشی به جذابیت‌های گردشگری، فرهنگ و تاریخ کشورمان حکایت دارد. علاوه بر این برقراری پروازهای هوایی مستقیم بین دو کشور هم بر همین اساس رشد و توسعه یافته است.

او گفت: در حال حاضر 18 پرواز مستقیم در هفته بین ایران و اتریش برقرار شده است.

سفیر کشورمان در اتریش اظهار کرد: نکته قابل توجه این‌که از این تعداد پروازها در هفته سه پرواز بین وین و اصفهان برقرار انجام می‌شود و قرار است به زودی سه پرواز مستقیم در هفته نیز بین وین و شیراز برقرار شود. پرواز مستقیم از وین به مشهد از سوی شرکت هواپیمایی اتریش و افزایش یک پرواز دیگر از تهران به وین از سوی ایران‌ایر نیز در دست بررسی است. این تحول چشمگیر از یک سو نشانگر رونق مسافرت‌ها و رفت و آمدهای هموطنان عزیزمان است و از سوی دیگر گویای تعاملات اقتصادی پویا بین دو کشور است که هم‌زمان به شکوفایی و توسعه بخش گردشگری کشورمان هم مدد می‌رساند.

مولایی در پاسخ به این پرسش که وزارت امور خارجه کشورمان هم‌زمان با برداشته شدن تحریم‌ها همواره در روابط با سایر کشورها بومی‌سازی تکنولوژی, جذب گردشگر و سرمایه خارجی را در دستور کار خود قرار داده است. از نظر شما ایران تا چه حد در عملیاتی کردن این محورها با کشور اتریش موفق بوده است؟ گفت: در فصل جدید روابط خارجی کشورمان فرصت‌ها و امکانات گسترده‌ای برای تنوع بخشی به شرکا و طرف‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد جهانی پدید آمده و فضا برای برقراری موازنه طبیعی در روابط اقتصادی کشورمان با مناطق جغرافیایی مختلف فراهم شد و در همین راستا هم وزارت امور خارجه هم‌زمان با پیشبرد وظایف ذاتی خود و به موازات همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی با سایر وزارت‌خانه‌ها، نهادهای اقتصادی و صنعتی، اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی، دیپلماسی اقتصادی پویا و هدفمند را در دستور کار قرار داده و اولویت‌های مشخصی در این زمینه برای سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان نه تنها در اروپا بلکه در سراسر جهان تعریف کرد.

وی ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین این اهداف را راهنمای تلاش‌ها و تحرکات دیپلماسی اقتصادی خود قرار داده است و در معرفی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات همکاری‌های فیمابین این ملاحظات را به شرکا و مخاطبان همکاری اقتصادی با کشورمان اعلام کرده است که ایران یک بازار بزرگ مصرف نیست؛ بلکه به عنوان یک قدرت اقتصادی، علمی و فنآوری در حال ظهور به جای داد و ستد تجاری صرف به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و تمام عیار می‌اندیشد و به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، انتقال دانش فنی و فن‌آوری جهت تولید مشترک، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و تمهید مقدمات افزایش صادرات و حضور در رقابت‌های اقتصادی جهانی اقبال نشان می‌دهد و خوشبختانه در این مدت گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و پیشرفت‌های محسوسی در این زمینه‌ها انجام شده است.

121 میلیون یورو سهم تبادل کالای ایران و اتریش در دو ماهه نخست 2017

مولایی با تاکید بر افزایش قابل توجه صادرات ایران به اتریش خاطرنشان کرد: این افزایش صادرات کشورمان به اتریش به منظور کسب سهمی از بازار اروپا برای تولیدات داخلی اهمیت بسیاری دارد و طبق بررسی‌ها مراودات تجاری بین دو کشور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی (نیمه دی‌ماه تا نیمه اسفندماه 1395) از 34 میلیون یورو در ژانویه و فوریه 2016 به 121 میلیون یورو در دو ماهه نخست سال 2017 افزایش یافته است، البته هنوز تهران و وین از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش و تقویت روابط اقتصادی و شکل‌دهی به همکاری‌ها راه دارند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که در ماه‌های آینده تحرکات و برنامه‌های بسیاری در دستور کار روابط جمهوری اسلامی ایران و اتریش قرار دارد افزود: برای مثال در حوزه سیاسی رایزنی‌ها و مشورت‌های دیپلماتیک بین وزارت‌ خارجه‌های دو کشور در سطح مدیران کل، معاونان و وزیران خارجه ادامه خواهد یافت و در سطح پارلمانی هم تبادل هیأت‌های مهم از جمله سفر هیات گروه دوستی پارلمانی کشورمان به وین در دستور کار قرار دارد. افزایش همکاری‌ها و تعاملات وزارت‌خانه‌های مختلف دو کشور، برگزاری سومین دور اجلاس مشترک کنسولی، برگزاری دومین میزگرد مشترک مطالعاتی نهادهای مطالعاتی و پژوهشی دو کشور در وین، برگزاری هفتمین دور دیالوگ بین ادیان نیز در شهریور ماه سال جاری در تهران، تحرک بخشیدن بیش‌تر به همکاری‌های گردشگری، دانشگاهی و فرهنگی و رسانه‌ای و برنامه‌های متعدد دیگر در دستور کار سفارت قرار دارد.

سفر وزیر دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه بانک‌های اتریش به تهران

وی با اشاره به برگزاری دومین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و اتریش گفت: این اجلاس در سطح وزیران و در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. علاوه بر این در حوزه اقتصادی می‌توان از سفر آتی وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه بانکی اتریش به تهران نام برد که گام مهم دیگری در گسترش همکاری اقتصادی و بانکی دو کشور خواهد بود. هم‌چنین برگزاری اجلاس ریسیان اتاق‌های بازرگانی همه استان‌های دو کشور در سال جاری جهت تقویت بیش از پیش همکاری‌های بخش‌های خصوصی رویداد شاخص دیگری در همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید