Performancing Metrics

اگر قالیباف کناره گیری کند، از او تشکر می کنیم؛ 50 درصد آراء قالیباف به سبد روحانی ریخت | اتاق خبر
کد خبر: 393104
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1396 - 12:17
محمدجواد حق شناس:
آقای روحانی بعد از سفر به استان گلستان شیبی را در ادامه مسیر خود تا انتخابات گرفت و بعد به آذربایجان شرقی، کرمانشاه و همدان رفت و روز سه شنبه در ورزشگاه شیرودی تهران سخنرانی کرد نشان داد که کاملا متفاوت تر از دو هفته قبل ظاهر خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر، در روزهایی که نبض انتخابات تندتر می زند، همه منتظر تصمیم گیری آرای خاکستری هستند چون سبد پایگاه اجتماعی دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب بالفعل شدند و میانگین نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر کمتر از 60 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند انتخابات قطعا دومرحله ای خواهد شد، رخدادی که اصولگرایان برای دستیابی به آن همه عزم خود را جزم کردند اما محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نگاه دیگری دارد. او می گوید مناظره سوم آرای خاکستری را به نفع نامزد جریان اصلاحات به حرکت در می آورد به طوری که روز 29 اردیبهشت مشارکت بالای 65 درصدی را تجربه و پیروزی آقای روحانی را مشاهده می کنیم.

متن گفتگوی «انتخاب» با حق شناس در زیر می آید:

به نظر شما مناظرات در انتخاب نامزد مطلوب از طرف مردم تأثیر دارد؟

بله، قطعا. مناظره یکی از عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده است.

یعنی مناظره سوم نامزدها می تواند معادلات صحنه را عوض کند؟

مناظره سوم تکلیف آرای خاموش و خاکستری را که هنوز تصمیم نگرفتند روشن می کند از این نظر کاملا اثرگذار است و همچنین روی افزایش مشارکت مردم می تواند موثر باشد.

آیا آقای روحانی می تواند از فرصت مناظره سوم استفاده کند؟

آقای روحانی بعد از سفر به استان گلستان شیبی را در ادامه مسیر خود تا انتخابات گرفت و بعد به آذربایجان شرقی، کرمانشاه و همدان رفت و روز سه شنبه در ورزشگاه شیرودی تهران سخنرانی کرد نشان داد که کاملا متفاوت تر از دو هفته قبل ظاهر خواهد شد.

نظرتان در مورد رویکرد جدید آقای روحانی چیست؟

به نظرم اگر او لحنش را بدون عصبانیت انتخاب کرده باشد می تواند تأثیرگذارباشد و در واقع شگرد طرف مقابل به دنبال عصبانی کردن اوست بنابراین آقای روحانی باید مراقب باشد که در تله رقیب نیفتد.

اینکه می گویید بعد از سفر به گلستان نوع ورود آقای روحانی به مباحث تغییر کرد، لحن او را چه طور ارزیابی می کنید؟ 

صحبت های آقای روحانی در ورزشگاه شیرودی که خیلی خوب بود اما او در غرب کشور نشان داد که از روندی تخریبی رقیب علیه خود ناراضی است و این نارضایتی را بروز داد.

اگر اصولگرایان بخواهند عارف-روحانی سال 92 را کپی برداری کنند و آقای قالیباف در روزهای منتهی به 29 اردیبهشت به نفع آقای رئیسی از صحنه انتخابات کنار برود، در سبد رأی آنها تغییری ایجاد خواهد شد یا خیر؟

آقای قالیباف و آقای رئیسی این کار را نخواهند کرد و به نفع هم صحنه انتخابات را ترک نمی کنند.

اما یکسری خبرها آمد که هم منبع اصولگرایی و هم منبع اصلاح طلبی دارد به این مضمون که به آقای قالیباف از طرف جریان اصولگرا حکم شده، حتما صحنه انتخابات را به نفع آقای رئیسی ترک کند. اگر این اتفاق بیفتد شما چه تحلیلی خواهید داشت؟ سبد رای آقای قالیباف چه سرنوشتی پیدا می کند؟

اگر این کار را انجام دهد خیلی عالی است و ما خیلی استقبال می کنیم و پیشاپیش از آقای قالیباف تشکر می کنیم.

چرا تشکر می کنید؟

چون آقای قالیباف کناره گیری اش باعث می شود که قطعا بیش از 50 درصد آرایش به سبد رأی آقای روحانی نامزد جناح اصلاحات و اعتدال ریخته شود.

یک تحلیلی وجود دارد که می گوید آقای رئیسی نامزد تجربه نشده، روحانی، سید و گذشته اجرایی قابل نقد جدی ندارد بهتر می تواند آرای عمومی را در روزهای آخر به دست بیاورد بنابراین ماندن او در صحنه بیشتر به نفع اصولگرایان است تا آقای قالیبافی که 2 بار شکست خورده و رأی منفی زیادی هم نزد افکار عمومی دارد، نظر شما چیست؟

کسانی که چنین تحلیلی دارند مردم ایران را نشناختند.

انتخابات دو مرحله ای می شود یا یک مرحله خواهد شد؟

اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، دو مرحله ای خواهد بود اما با روندی که از روزهای اخیر آقای روحانی شروع کرده به نظر من بعد از مناظره سوم شاهد تصمیم گیری آرای خاکستری خواهیم بود بنابراین پیش بینی می کنم بیش از 65 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند و در همین مرحله نخست آقای روحانی پیروز میدان رقابت خواهد بود.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید