Performancing Metrics

دولت باید تولید مسکن را به بازار بسپارد | اتاق خبر
کد خبر: 393132
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1396 - 21:45
هاشمی‌طبا در شبکه سیما:
یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که دولت نباید تولید مسکن کند بلکه باید آن را به بازار بسپارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تحزب را به عنوان یک حرکت مشخص، معلوم و ثابت نمی‌دانم گفت: در این احزاب افراد گرایش‌هایی پیدا می‌کنند اما تصمیم‌گیری همیشه توسط گروه خاصی انجام می‌شود. در کشور، حزب نداریم بلکه طیف‌هایی هستند که بر حساب مورد، شکل می‌گیرند. بنابراین ما به آن معنا خط‌کشی مشخصی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای رفع آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی از جمله اعتیاد چیست پاسخ داد: در کشوری که مرکز ترانزیت مواد مخدر است که توطئه‌های خارجی نیز به آن دامن می‌زند، مرزها باید کنترل شود و نیروی انتظامی نیز برخورد شدیدتری با قاچاقچیان داشته باشد. به علاوه اینکه حداقل دو سوم این مسائل مربوط به بیکاری است.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال مجری برنامه از او در مورد طرح دولت احتمالی او برای تامین مسکن ارزان برای جوانان پاسخ داد: دولت نباید تولید مسکن کند بلکه باید آن را به بازار بسپارد. در ابتدا مسئله فرهنگی است که وقتی موضوع ازدواج مطرح می‌شود، این موضوع را به مسئله مسکن وابسته می‌کنند. باید فضای فرهنگی کشور به گونه‌ای باشد که بشود با حداقل‌ها ازدواج کرد. دولت باید ابتدا برای جوانان شغل فراهم کند و بعد نیز از طریق طرح‌های اجاره به شرط تملیک یا اعطای وام به آنان کمک کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صرف اشتغال مطرح نیست اضافه کرد: باید اشتغالی ایجاد شود که موجب رشد کشور شود. در ابتدای آن چیزی که من به آن رسیده‌ام، حفظ ایران از آسیب‌هایی است که به محیط زیست آن وارد شده است و زیستگاه ایران را به شدت تهدید می‌کند که اگر در این زمینه به مدرنیزاسیون کشاورزی و توجه به جنگل‌ها تاکید شود، خود همین باعث اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

وی درخصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در اقتصاد مقاومتی، تولیدات باید خاصیت صادرات به خارج از کشور و قابلیت فروش در داخل را داشته باشند. کشاورزی و صنعت مواردی است که اشتغال بسیار کمی ایجاد می‌کنند. چاره ایجاد اشتغال در جامعه توسعه گردشگری داخلی و خارجی است که گردشگران بیایند و پول به کشور بیاورند و صنایع دستی را بخرند که در این راستا باید از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

هاشمی طبا درباره برنامه خود برای توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی ما در وضعیت وخیمی است. در برخی نقاط کشور دچار کم‌آبی شده‌ایم. در برخی از مناطق نیز به دلیل اینکه آب وجود ندارد و چاه‌های عمیق حفر شده‌اند، آب به شوری رسیده است که قابلیت کشاورزی با آن وجود ندارد. توقع توسعه کشاورزی زودهنگام است. در ابتدا باید به صورت جهادی در حوزه کشاورزی اصلاحات ایجاد شود وگرنه در آینده یک سرزمین برهوت و خاکستری خواهیم داشت.

این کاندیدای ریاست جمهوری درخصوص برنامه‌های خود برای مناطق محروم مرزی اظهار کرد: مرزداران ما غیرتمردانی هستند که راه رزمندگان را ادامه می‌دهند. ما باید آنجا را آباد کنیم و در آنجا از طریق جذب افراد بومی برای حفاظت از مرزها و همچنین توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال کنیم. ما در مناطق نفت‌خیز، ثروت بزرگی را استخراج می‌کنیم که بخشی از آن متعلق به این مناطق است. همچنین درخصوص آلودگی این مناطق باید دو اقدام فوری صورت بگیرد. یکی جلوگیری از آلودگی صنایع نفتی و کشت و صنعت‌ها و دیگری هم از نظر فرهنگی و آبادانی و عمران این مناطق است.

وی درباره برنامه‌های خود برای جلوگیری از فساد اقتصادی نیز گفت: فساد سازمان یافته را می‌شود با تدابیر اطلاعاتی افشا کرد اما مشکل ما فسادهای پنهان است که مدرک و سرنخی ندارند و قوه قضاییه نیز در این زمینه ناتوان از برخورد است. این امروز در جامعه ما گسترش پیدا کرده است که باید از طریق سازمان‌های امنیتی پیگیری شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در این خصوص که آیا شما برنامه‌ای برای پرداخت وام مکفی برای ازدواج جوانان دارید یا نه گفت: در ابتدا باید ببینیم این وام برای اجرای تشریفات یا تامین جهیزیه و ضروریات زندگی است. من اصولا در جهت اصلاح این قانون اصرار دارم. هرچند ممکن است در موارد مختلف و بر حسب مورد، کمک‌هایی داشته باشیم. لغت مکفی، جامع است ولی مانع نیست که باید معنی شود ولی به نظر من این‌ها باید در حداقل ممکن پرداخت شود.

هاشمی‌طبا درخصوص تناسب پذیرش دانشجویان مطابق با نیاز کشور گفت: همه علوم انسانی، پزشکی، فنی و اسلامی مورد نیاز کشور است اما مشکل ما جای دیگر است. درس خواندن به این معنی نیست که کسی با مدرک وارد جامعه شود و لزوما مدرک نباید منجر به داشتن کار شود بلکه این برای بحث ارتقای سطح علمی جامعه است.

وی در مورد راه حل‌های خود برای برون رفت از وجود رانت اطلاعاتی در کشور گفت: باید ابتدا منشاء رانت‌های اطلاعاتی را پیدا کرد. دستگاه‌های امنیتی باید از طریق شواهد به سرنخ این افشای اطلاعات پی ببرند. مثلا فرض کنیم بانک مرکزی قرار است ارزش دلار را افزایش دهد. اگر آن آدم‌هایی که این تصمیم را می‌گیرند صالح نباشند، بلافاصله به اطرافیان خود گزارش می‌دهند. بنابراین این مسئله خیلی به شرافت افراد بستگی دارد.

هاشمی طبا در پایان با بیان اینکه "اینکه دولت بگوید من این کار را می‌کنم یا آن کار را می‌کنم، صرفا یک تصور است" بیان کرد: کار اصلی را باید خود مردم انجام دهند. دولت باید با سیاست‌گذاری درست این بستر را فراهم کند. امیدوارم دولت آینده در جهت حفظ ایران و ارتقای ارزش افزوده در کشور تلاش کند و مردم نیز جهادگونه کار کنند و کشور به یک کارگاه فعال تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید