Performancing Metrics

درتحریم حتی تلفن مان را جواب نمی دادند | اتاق خبر
کد خبر: 393714
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1396 - 14:57
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:
مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس از دوران تحریم های ظالمانه علیه کشورمان می گوید که در آن زمان شرکت های خارجی حتی پاسخ تلفن شرکت های ایرانی را نمی دادند و اکنون در فصل پسابرجام درهای جدید گشوده شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «عادل نژاد سلیم» درباره اینکه برجام چه تاثیری بر روند فعالیت های هلدینگ خلیج فارس داشته است، می گوید: در دوران تحریم، شرکت های خارجی حتی پاسخ تماس های ما را نمی دادند، اما با توافق هسته ای از حضور در ایران استقبال کرده و در رفت و آمد و مذاکره با ما هستند.

وی افزود: در دوران تحریم، خریدهای خود را با واسطه انجام می دادیم. در حالی که با به ثمر رسیدن برجام، درها گشوده شد و توانستیم با شرکت های اصلی در ارتباط باشیم و این روابط همچنان پابرجا و دنباله دار است. از سویی شرکت های خارجی درایران حضور یافتند، بعد از برجام توانستیم با شرکتهای اصلی که سازنده و صاحب فناوری هستند، در ارتباط باشیم. در یک نمونه توانستیم کمپرسورهای بیدبلند 2 را از زیمنس خریداری کنیم و به عبارتی توانستیم قطعات اصلی را از سازنده اصلی بخریم.

وی درباره تفاوت خرید در شکل موجود گفت: خرید از شرکت های اصلی بدون واسطه، افزون بر آنکه باعث کاهش هزینه ها شده، کیفیت را هم افزایش داده است. هر چند ما به ساخت داخل علاقه مند هستیم و زمانی سراغ شرکت های خارجی میرویم که در داخل امکان تامین آن کالاها و اقلام وجود نداشته باشد. باید اشاره کنم که در شرکت هلدینگ خلیج فارس براساس بخشنامه، خرید خارجی ممنوع است، مگر آنکه ثابت شود آن کالای مورد نیاز در ایران تولید نمی شود.

نژادسلیم در پاسخ به اینکه برجام چه تاثیری بر تامین مالی پروژه های نیمه کاره داشته است، گفت: ما توانستیم روند تامین مالی پروژه هایی را که سالها به عنوان پروژه تعریف شده و نیمه کاره مانده بود، ادامه دهیم. با برجام موفق شدیم با کشور ژاپن حدود 960 میلیون یورو (حدود یک میلیارد دلار یوزانس) اعتبار دریافت کنیم که یکی از ویژگی های آن تعهد خود شرکت هلدینگ خلیج فارس است، 640 میلیون یورو از آن برای برخی خریدها و اقدامات در نظر گرفته شده است و 320 میلیون یورو آن را برای نیازهای بعدی قرار دادیم.

وی درباره تاثیرات برجام در زمینه مشارکت و همکاری های بیشتر خارجی ها در امور داخلی گفت: از سرمایه گذاری تا فناوری بسیاری از شرکت های خارجی اعلام آمادگی کردند که به صورت مشترک پروژه اجرا کنند. دو شرکت مطرح اروپا وارد مذاکره شده و در این باره تفاهمنامه ای نوشته و به اقدامات اولیه منجر شده و مطالعات اقتصادی آن انجام شده است. اگر این اتفاق بیفتد، منجر به تولیداتی برای نخستین بار در ایران می شود که لیسانس آن منحصر به آن شرکت است.

نژادسلیم درباره این تفاهمنامه گفت: در صورتی که این قرارداد و مشارکت با آنها نهایی شود، بسیاری از واردات مواد حیاتی پتروشیمی در ایران تامین خواهد شد. اکنون در حال بررسی اقتصادی هستیم. البته یک سال است با آنها در حال فعالیت هستیم و در ماه های آینده، بخش اول بررسی اقتصادی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره ارزش این قرارداد گفت: پیش بینی این است که 3 تا 4 میلیارد یورو خواهد بود.

افزون بر این، مشارکت که مورد اشاره قرار گرفت، ما با یک شرکت دیگر برای پروژه ای در حال مطالعه هستیم که در صورت موفق بودن 5 میلیارد یورو ارزش آن خواهد بود که البته به فضای سیاسی کشور و روابط بین المللی بستگی دارد.

خبر دیگر آنکه یک شرکت ژاپنی پیشتر برای خرید محصولات هلدینگ و عرضه آن در بازارهای مختلف ابراز علاقه مندی کرده بود و قراردادی برای عرضه پلی اتیلن بین شرکت ایتوچو و هلدینگ خلیج فارس امضا شد. به طور کلی هلدینگ خلیج فارس، تعامل گسترده ای با شرکت های صاحب نام خارجی آغاز کرده است و برای سرمایه گذاری، فروش محصولات و فاینانس همکاری خواهیم داشت.

نژادسلیم درباره برنامه آینده هلدینگ خلیج فارس گفت: در راهبرد 5 ساله مطابق پیش بینی های تعیین شده پیش می رود و اهداف کلان مانند استفاده از حداکثر ظرفیت های خالی در دستور کار قرار گرفته است و در تلاش هستیم بعد از برنامه پنج ساله با بهره گیری از ظرفیت های خالی، میزان تولید را به 100درصد برسانیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید