Performancing Metrics

مردم را باور کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 393731
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1396 - 19:07
روحانی در نشست خبری + عکس
رییس‌جمهور گفت: مردم با حضور بی‌نظیر خود در انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است.

تکثر در کشور ما به رسمیت شناخته شده است

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که «بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت ایران صحبت کنم»  ادامه داد: ملت بزرگ ما بزرگ‌ترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشتند. ٤٢میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند که اگر می‌توانستند از همه آن‌هایی که در صف بودند رای اخذ کنند به ٤٥ میلیون هم می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد؛ من می‌خواهم بگویم این تعداد رای پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است.

از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم

رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که «هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست» اظهار داشت: همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.

وی تاکید کرد: مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی 2.5 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.

روحانی با بیان این‌که «آن‌ها «تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است» افزود: آنان کوشیدند که سند 2030 را که ریشه اش مربوط به سال 1990 می‌شود بگویند که علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضاء نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان لم یکن تلقی شده است.

وی تصریح کرد: مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغگویی‌ها کاری از پیش نبرد.

مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند

رئیس‌جمهور گفت: مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد.

وی ادامه داد: مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند . مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی با به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کل ملت ایران تعلق دارد و به یک گروه و جناح خاص متعلق نیست . مردم به پایین آمدن مقام رهبری ، سپاه ، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند.

رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌ همه مردم ترانه‌شان و صدای موسیقی وحدت‌شان یکسان بود. همه اقوام ، مذاهب ، روستایی ها و شهری ها مثل هم رای دادند.  همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کردیم . چرا مردم به وحدت اعتدال و عقلانیت رای دادند؟ زیرا خواهان خواهان پیشرفت کشور و اقتصادش بودند. رئیس‌جمهور در ارتباط با ضرورت های پیشرفت اقتصاد کشور نیز گفت . مردم می دانند اقتصاد ما بدون رقابت اقتصادی پیشرفت نخواهد کرد. آن هم رقابتی که به جای قدرت سیاسی و امنیتی بر مبنای کیفیت کالایش مورد توجه قرار بگیرد.

روحانی گفت: مردم ما به برنامه رای دادند و می‌دانستند که اقتصاد و اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در سایه آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان‌پذیر است.

وی سپس خاطرنشان کرد: مردم می‌خواهند طبق دین و فرهنگ و انقلاب‌شان رفتار کنند. مردم انقلاب کردند و همه‌شان کنار هم بودند که فریاد می زدند استقلال آزادی جمهوری اسلامی ایران . همه مردم ما انقلابی هستند. هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند. دین و اعتقاد آسمانی است که همه در بالای سر خود دارند.

مسئولین، مردم را باور کنید

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «انتخابات ما یک پیام داشت» یادآور شد: مردم ما خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی. اقوام را باور کنید، مرزنشینان را باور کنید. رای مرزنشینان، روستانشینان و حاشیه‌نشینان کلان شهرها را ببینیم که با آن‌که در فشار و زحمت هستند،‌ اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق‌های رای آمدند.

وی افزود: مردم خواستند بگویند ما به پیشواز 40 سالگی انقلاب آمده و پای صندوق‌های رای حاضر شده‌ایم. خواستند به ملت‌های منطقه بگویند که ما در کنار آن‌ها هستیم و تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه‌کن خواهیم کرد. ما ثبات را به منطقه باز می‌گردانیم. ملت ایران این ثبات را باز می‌گرداند.

وی تاکید کرد: ما خواستیم به جهانیان بگوییم که ما خواستار تعامل مشترک هستیم و پیشرفت منطقه و جهان بدون هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز قابل دسترسی نیست. پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی  بود.

حقوق مردم در سایه انسجام ملی محقق می‌شود

حسن روحانی در پاسخ به اولین سوالی که از سوی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در نشست خبری روز دوشنبه در خصوص منظور رئیس‌جمهور از عبارت «وکیل ملت» که برای خود به کار برده است، گفت: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه‌ها بوده و باید در سایه انسجام ملی و اجماع ملی آن را به دست آوریم.

وی افزود: اگر تاکنون توانستیم در زمینه هسته‌ای موفق شویم به این دلیل بوده که همه مردم پشت رهبری جمع شدند و  یک انسجام ملی و اجماع ملی درست شد و دولت از قدرت ملی مردم  در صحنه بین‌المللی استفاده کرد؛ بنابراین همان راه، انسجام ملی و اجماع همه قوای کشور پشت سر رهبری است.

باید صادقانه با تروریسم مبارزه کرد

وی همچنین درباره نشست اخیر ترامپ با برخی کشورهای عربی و متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم در این نشست ، اظهار داشت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعی نمایشی بود و ارزش سیاسی نخواهد داشت. عربستان قبلا هم  از این اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروریسم با پول ملتی را به ابرقدرتی دادن و با تشکیل یک جلسه حل نمی‌شود.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: کسی که توانسته در مقابل تروریسم بایستد،‌ ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده و ملت ایران نیز از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: چه کسی کمک کرده که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه کسی کمک کرده داعش در دمشق نباشد جز ملت سوریه ؟ البته ایران کنار آن‌ها بوده و خواهد بود. چه کسی می‌تواند در منطقه ادعا کند بدون ایران ثبات منطقه حفظ شده و امنیت کامل مستقر می‌شود؟ چه کسانی با تروریسم جنگیدند؟ ایران، عراق، سوریه ، حزب الله در کنار آن‌ها روسیه.

وی خاطر نشان کرد: چه کسانی از تروریسم حمایت کردند و به آن‌ها پول دادند؟ پس نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند. در عین حال فکر نمی‌کنم مردم آمریکا حاضر باشند با خونی که در یازده سپتامبر دادند ، با میلیاردها دلاری که از خرید اسلحه است معامله کنند و در برابر تروریست‌های منطقه سر فرود بیاورند. البته دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا حتما با تروریست‌ها مخالف‌اند و می‌خواهند تروریسم در جهان نباشد.

روحانی تاکید کرد: با اتهام زدن کاری حل نمی شود و باید صادقانه با تروریسم مبارزه کرد.

همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی وعده‌هایی را که در طول انتخابات به مردم داده بود چه زمانی عملکردش در این زمینه را به آنان گزارش خواهد کرد و این‌که تا چه اندازه در عملی کردن این وعده‌ها جدی است، اظهار داشت: من در انتخابات وعده‌هایی دادم و گفتم همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم. در دولت یازدهم هم وعده‌های زیادی دادم و تا حد زیادی در اجرای آنان موفق بودم. در آن دوره با کاهش قیمت نفت هم مواجه شدیم اما مردم کمک کردند و گام هایی برداشتیم.

وی افزود: ما در صادرات غیرنفتی حتما برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد و می‌کوشیم سالانه 25 درصد صادرات غیر نفتی مان را افزایش دهیم و آن را به میزان دو برابر حد فعلی برسانیم. ما تلاش‌مان بر این است و در همین زمینه هم هدف‌گذاری کرده‌ایم و معتقدیم که با شرایط فعلی این کار شدنی است.

وی با بیان این‌که «ایجاد سالانه 950 هزار شغل را در برنامه دولت دوازدهم داریم»،‌ ادامه داد: ایجاد این میزان شغل عددی است که در برنامه 5 ساله که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است بر آن تاکید شده،‌ اما با شرط و شروط‌هایی از جمله این‌که باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود و نیز گفته شده که لازم است 770 هزار میلیارد تومان پول برای این میزان ایجاد شغل هزینه شود که از این میان 65 هزار میلیارد تومان باید از طریق سرمایه گذاری خارجی جذب شود.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ما تلاش‌مان این است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی را جذب کنیم و البته هر کاری که دولت انجام دهد با کمک و حضور مردم امکان پذیر خواهد بود. ما برای کسانی که در فشار اقتصادی هستند تلاش می‌کنیم که مستمری‌شان را به سه برابر افزایش دهیم. ما این کار شروع کرده‌ایم و تلاش‌مان این است که فقر مطلق را در سال 1400 از بین ببریم.

وی با بیان این‌که «ما برای برنامه های‌مان بر مبنای اصول کارشناسی و کتابی که تحت عنوان برنامه دولت دوازدهم تدوین کرده‌ایم عمل خواهیم کرد»، اظهار داشت: ما برای اجرای وعده های‌مان تمام تلاش‌مان را بکار می‌بریم و از مردم هم کمک می‌خواهیم. از همه رقبایم در انتخابات کمک می‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها کمک می‌خواهم. از رقبایم تشکر می‌کنم و از کسانی که مخالف دولت‌مان بودند و هستند کمک می‌خواهیم؛ چراکه ما برای کشورمان کار می‌کنیم و همان‌طور که رهبری گفت که برای کشورتان به پای صندوق های رای بیایید حتی اگر نظام را قبول ندارید، ما هم می‌گوییم کسانی که دولت را قبول ندارند برای کشورشان به صحنه بیایند و کمک کنند.

منتظریم دولت آمریکا به استقرار برسد

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال رسانه آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی ، اظهار کرد: ایران و آمریکا طی 39 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم.

وی افزود: شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آن‌جا به نتیجه برد – برد رسیدیم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد.

وی با اشاره به استقرار دولت جدید آمریکا خاطر نشان کرد: ما منتظر یم این دولت از نظر فکری ، موضع‌گیری و برنامه ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم.

روحانی با  بیان این‌که «آمریکایی‌ها همواره نسبت به خاورمیانه تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند» گفت:‌ آمریکایی‌ها همیشه نسبت به خاورمیانه اشتباه کردند. آن‌ها در یمن و سوریه هم اشتباه کردند. من موردی نمی‌شناسم که آمریکا در تصمیماتش نسبت به خاورمیانه اشتباه نکرده باشد؛ چراکه آمریکا منطقه را نمی‌شناسد و کسانی هم که به آن‌ها مشورت می‌دهند اشتباه می‌کنند.  امیدوارم این بار دولت آمریکا به فکر منافع مردم آمریکا باشد.

دولت دوازدهم یک برنامه برای توسعه و یک برنامه‌ برای حمایت دارد

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود، گفت: من در یکی از مصاحبه‌هایم گفتم که بکار بردن واژه رکود کاربرد دقیقی نیست؛ چراکه وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در همه فصل‌ها شاهد رشد اقتصادی بودیم و برای اولین بار بعد از سند چشم‌انداز که مربوط به سال 84 است، به رشد بالای 8 درصد رسیدیم. البته در بخش مسکن هنوز مشکل داریم که باید از رکود خارج شود.

وی با بیان این‌که «دولت دوازدهم یک برنامه برای توسعه و یک برنامه‌ برای حمایت دارد»، افزود: در بخش توسعه می‌خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ کنیم که در این راستا نیاز به صادرات غیر نفتی، ارتباط با جهان و... است که برای همه آن‌ها برنامه داریم. در عین حال توانستیم در سال 93 رکود را بشکنیم و حتما در ادامه این راه برنامه ها موفق خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: صندوق توسعه، بانک‌ها، بودجه کشورو  سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت قرار دارد و در زمینه حمایتی می‌خواهیم فقر مطلق را از بین ببریم.

گزارش کارورزی را در 100 روز آینده ارائه می‌دهیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی چه برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان دارد؟ اظهار داشت: مسئله جوانان عزیز ما مسئله بسیار مهمی است و شور انتخاباتی را در این دوره جوانان و دختران ما در کشور آفریدند. البته همه ملت ما سهیم بودند. هم آن پیرمرد و هم آن پیرزن قدخمیده  و هم آن کسانی که با ویلچر آمده بودند و نیز کسانی که ساعت‌ها در صف رای دادن ماندند. ما هرچه  به مردم خدمت کنیم کم است.

وی افزود: مردم ما دارای آرمان‌های بلند و افکاری رفیع هستند که ما امیدواریم پیرو راه آنان باشیم و در مسئله اشتغال جوانان تحصیل کرده یکی از برنامه های دولت ما این است که در این زمینه گزارش کارورزی را در صد روز آینده و یا حتی زودتر ازآن ارائه دهیم و این‌که می‌گویم زودتر از صد روز این است که لزوما نمی‌خواهیم برای ارائه گزارش منتظر تشکیل دولت بعدی شویم.

وی با بیان این‌که «امیدوارم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان به وجود آوریم» اظهار داشت: ایجاد اشتغال در استان‌ها بسیار مهم است و ما کوشیده‌ایم که در استان‌هایی که به آن‌ها سفر کرده‌ایم آمار ایجاد اشتعال پیش و پس از دولت یازدهم  ارائه کنیم و امروز نیز به دنبال این هستیم که با فعال کردن بخش های تولیدی به هدف 950 هزار شغل در سال دست یابیم.

روحانی تاکید کرد: بحث مسکن،‌ازدواج، آزادی‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی که دغدغه جوانان‌مان است از جمله مواردی است که ما امیدواریم بتوانیم در این دولت آنان را عملی کنیم و خواست جوانان را پاسخ دهیم.

مسیر مبارزه با تروریسم را با کمک کشورهای منطقه ادامه می‌دهیم

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برنامه دولت دوازدهم برای مبارزه با تروریسم چیست؟ خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم به دنیا اعلام کردیم که ما جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری می‌خواهیم. این موضوع مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت. ما از همان ابتدا گفتیم که خشونت و افراطی‌گری برای منطقه مشکل بزرگی است.

وی سپس گفت: کسانی که امروز در عربستان جمع می‌شوند و جلسه می‌گذارند هم به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ در کشورهای مختلف به پایان رسیده است.

وی در ارتباط با رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به معضل ترویسم گفت: طی چند سال گذشته نشان دادیم که چگونه قدم به قدم تروریسم را در مسیر اضمحلال قرار دادیم، البته مسیر باقی مانده است. ما از اول گفتیم که به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم اما گفتند که ایران راست نمی‌گوید. بعد با تایید آژانس و مجامع بین المللی  مشخص شد که ما راست می‌گفتیم.

رییس‌جمهور افزود: دنیا دید که ما نسبت به بقیه چگونه با تروریسم مبارزه می‌کنیم. این راه را دولت دوازدهم با کمک کشورهای منطقه پیش می‌گیرد.

ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می سازیم

روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره فروش چند میلیارد دلاری اسلحه توسط آمریکا به عربستان ، اظهار داشت: عربستان قبلا هم یکصد میلیارد در جنگ تحمیلی به صدام داده بود و نتیجه آن را در همان زمان دید. الان هم اشکال ندارد این صد میلیارد، صد میلیاردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا بریزد.

وی افزود: ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می سازیم،‌ هر سلاحی که بخواهیم تولید می‌کنیم و مشکلی برای ما از این جهت نیست. هر چند عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمریکایی را به خدمت بیاورد.

وی خطاب به دولت‌های مهم خاورمیانه و عربستان گفت: مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و ما همیشه دوست‌شان داشتیم و داریم  و امیدواریم بدانند که راه قدرت سلاح نیست . آن هم خریدن آن از دیگر کشورها . حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست که البته بخشی از قدرت کشور محسوب می‌شود.

روحانی تاکید کرد:‌ اساس قدرت، قدرت ملی است که با انتخابات و حضور مردم پای صندوق آرا درست می‌شود . ترامپ در زمان حضور 45 میلیونی مردم ایران پای صندوق رای به منطقه آمد و به کشوری رفت که بنده‌های خدا تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند و انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و امیدوارم ادامه راه آن‌ها بگذارند حاکمان مورثی نباشند و توسط خود مردم انتخاب شود و آن روز قدرت عربستان بیشتر خواهد شد.

موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش وی نسبت به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دست برداشتن ایران از حمایت از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در منطقه اظهار داشت: قرار ما این نیست که آنان دنبال رویاهای خود باشند. این حرف‌ها رویاسازی آن‌هاست. مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند.

وی با تاکید بر این‌که «موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست،‌بلکه برای دفاع است» ادامه داد: مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می گویم که برود و قطعنامه 2231 را بخواند.

همه ما پشت رهبری خواهیم بود

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «من در دولت یازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا دیوارهای تحریم فروریخته شود» خاطر نشان کرد: من این وعده را به مردم دادم البته بعضی از دولت‌هایی که طرف حساب ما هستند خوب  و برخی دیگر حداقلی عمل کرده‌اند. به طور کلی ما در چارچوب توافق خوب عمل کردیم.

وی گفت: من در ابتدای این موضوعات گفتم اگر خواست ملت ایران بر رفع تحریم‌ها باشد  و اگر همه پای کار بیایند و اگر رهبری هدایت این موضوع را بر عهده بگیرند و همه ما پشت رهبری خواهیم بود و این کار سخت اما شدنی را انجام می‌دهیم.

روحانی همچنین گفت:‌ تحریم غلط، ظالمانه، خلاف اصول زندگی و جامعه بشری است و به ضرر همه خواهد بود به همین دلیل ما همیشه آماده‌ایم تا مقابل عمل نادرست ایستادگی کنیم. دولت دوازدهم آمادگی تغییرات لازم در این حوزه‌ها را دارد.

مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم

روحانی با تاکید بر این‌که «مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم» خاطر نشان کرد: در جامعه افکار واحد نیست و به طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکی نداریم و 80 میلیون جمعیت با آزادی‌هایی که دارند در کشور هستند.

وی افزود: یکسری مسائل که جزو اصول،‌قانون اساسی و دین ماست و درباره یکسری هم نظرات واحدی وجود ندارد. انتخابات نیز برای این است که مردم پای صندوق رای بیایند و اداره کشور را دست کسی بسپارند. من هم فقط رئیس‌جمهور 24 میلیونی که رای دادند و 4 میلیونی که در صف بودند تا رای بدهند نیستم.  مساله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم نه این‌که مخالف نباشد اما اجرا بر این مبناست یعنی باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سن مدیریت در دولت دوازدهم پنج سال کاسته می‌شود

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که برای تحقق هدف کارامد تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تغییری در کابینه خواهد داشت؟ اظهار داشت: ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در شرایط - اگر نگویم بحرانی که تعبیر درستی نیست - سختی بودیم. تحریم و مشکلات و رشد منفی وجود داشت و شرایط خاصی داشتیم که لازم بود از همه تجربه کشور برای مقابله با آن استفاده کنیم.

وی افزود: برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آن‌ها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم که بمانند که چرا من معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته من در دولت بعدی به دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سن‌شان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت پنج سال کاسته شود  و دیروز نیز در هیأت دولت دو توصیه را به وزرا کردم که یکی بکار گیری جوانان و دیگری بکار گرفتن بانوان بود.

وی تاکیدکرد: ما می‌خواهیم با حضور همه ملت و جوانان ما در سراسر کشور دولت کارآمدتر شود و برای این مهم می‌کوشیم که دولت دوازدهم کمی جوان‌تر شود.

مردم را باور کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر چگونگی احقاق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آن‌ها صحبت کرده بود نیز گفت: اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنیش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم.

وی افزود: من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد.  جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند. مردم مراقب دین و آینده کشور هستند. مردم را باور کنیم.

ونزوئلا پتانسیل بسیار ارزشمندی دارد

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکار عملی برای توسعه روابط میان ایران با آمریکای جنوبی گفت:‌ در زمینه مسائل اقتصادی ما می‌خواهیم بر مبنای منافع دو طرف با همه کشورها کار کنیم و در این راستا من معاون اول و سایر وزرا جلسات و نشست‌های مشترکی تاکنون داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: کشور ونزوئلا نیز پتانسیل بسیار ارزشمندی دارد و مردم و استعدادهای خوبی در این منطقه وجود دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان درباره بحران سیاسی و برخی اعتراضات در کشور ونزوئلا نیز اظهار داشت: در ونزوئلا عده‌ای مخالف هستند که در همه کشورها این‌گونه است و این ملت است که باید تصمیم بگیرد و در مجموع ملت‌ها در همه کشورها خودشان باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد و هرچه خواست اکثریت قاطع مردم باشد بطور طبیعی اساس دموکراسی بر همین مبناست و دولت ونزوئلا هم استثنا نخواهد بود.

همه ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا وی با وجود آن‌که حقوقدان است، یکبار به طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، اظهار داشت: کشور ما دارای چارچوب و مقرراتی است و همه ما باید به دنبال اجرای مقررات باشیم. هم قوه قضاییه و هم قوه مجریه و هم مقننه مقررات و قوانینی دارند که باید در چارچوب آن عمل کنند و همه ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم.

وی افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به عنوان رئیس دولت مسوول هستم حتی ایرانیان خارج از کشور. هر جا ببینم که حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور نیز با قوه قضاییه از طریق وزارت دادگستری و یا مکاتبه مستقیم و نیز در جلسات مشترک روسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم.

روحانی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما در دولت دوازدهم اجرای منشور حقوق شهروندی است که در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.

مشکلی در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد

 روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: وزرای ما شامل وزیر خارجه ، علوم و آموزش و پرورش نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و مفصلا مسئله ۲۰۳۰ را توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران تحفظ خود را حفظ کرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش های ملی بود به آن توجهی نمی‌کردند.

وی ادامه داد: ظاهرا گزارش‌هایی به رهبری دادند که ایشان را نگران کردند. من درسخنرانی‌هایم پیش از این به ایشان اطمینان دادم و الان هم این اطمینان را می‌دهم که مشکلی در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد نه تنها این سند بلکه تمام سندهای بین‌المللی یا در مجلس و یا به عنوان سند بالادستی تصویب می‌شوند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «آموزش و پرورش برای نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است» گفت : یازده تا ۱۲ میلیون جمعیت ما در حال آموزش دیدن هستند و آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است. متاسف هستم که عده‌ای در دوران انتخابات از این موضوع سوء استفاده کردند.

وی افزود: من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند می‌گذرم اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم کرد؛ چراکه به معلمان ، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند. من در حوزه زندگی کردم و می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم. عده‌ای آمدند و طلبه‌های ما را تحریک کردند و برای حفظ اسلام بلندگو دست‌شان دادند و گفتند دین شما دارد از بین می‌رود.

وی سپس گفت:‌عده‌ای فریاد وااسلاما سر دادند و ۲۰۳۰ را بهانه کردند . این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناه‌شان بگذرد. مردم و معلمین ما خودشان می دانند اما من از این موضوع نمی گذرم.

خیلی حرف‌ها را برای آرامش جامعه نمی‌زنم

روحانی تاکید کرد: دو کار اساسی باید انجام شود یکی این‌که اقتصاد به مردم داده شود، البته من معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعی باید به مردم داده شود چون مردم همه‌جا بهتر از دولت و بخش‌های خصولتی عمل می‌کنند و ما باید در این دولت تلاش مضاعفی در این راستا داشته باشیم.

وی همچنین گفت: شفافیت نیز موضوع دیگر است. هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و باید بگوید چرا، در دنیا شرکت عمومی غیردولتی و خصولتی تعریف نشده است. اقتصاد ما یا تعاونی است یا دولتی و یا خصوصی و باید شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چقدر حقوق دریافت می‌کنند.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: برای انتخابات بحث اعلام اموال را درست کردند که خوب بود اما همه پولی گرفته شده 23 میلیارد تومان بود که همه آن نیز به خزانه برگردانده شده اما نهادهای خصولتی چقدر دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: من خیلی حرف‌ها را در این چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و برای آرامش جامعه نمی‌زنم اما همه ما به خاطر دین و مردم همه چیز را شفاف اعلام کنیم که در این راستا لوایح مربوط به شفافیت نیز بزودی ارائه می‌شود.

هیچ‌کس مثل ما قربانی تروریسم نیست

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهد ثبات در منطقه را ایجاد کند و مبارزه با تروریسم را تا کجا ادامه دهد؟ اظهار داشت: ما تا آخر مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم. این یک معضل بسیار بزرگ است و اولین ملتی که در منطقه خودمان غیر از فلسطین که زجرش بیشتر از ماست . ما اولین ملتی بودیم که بیش از 17 میلیون و 500 هزار نفر از مردم‌مان توسط تروریست‌ها شهید شده‌اند.  

وی افزود: هیچ‌کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کس مثل ما تجربه مبارزه با آن ندارد. چرا تروریست‌ها با این همه پولی که خرج می‌کنند نمی‌توانند به کشور ما نفوذ پیدا کنند؟ به خاطر تجربه ماست و البته تروریست‌ها می کوشند در میان مردم باشند و مردم نیز بیدارند و باید این آگاهی و بیداری را ادامه دهند و ما نیز با تروریسم در هر جا که باشد باید مبارزه می‌کنیم و این راه را ادامه می‌دهیم.

سیاست ما نسبت به جهان سیاستی تعاملی است

روحانی در پاسخ به خبرنگار دیگری باز هم در ارتباط با چگونگی روابط بین‌المللی دولتش با جهان خاطرنشان کرد: سیاست ما نسبت به جهان سیاستی تعاملی است. ما برای پیشرفت، صلح و ثبات در جهان راهی جز تعامل نمی‌شناسیم.

وی سپس در تبیین چرایی عدم ارتباط جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا تصریح کرد: ابتدای انقلاب ما مشکلی با دولت آمریکا نداشتیم. آن‌ها سفارتخانه داشتند، تجارت می‌کردند و حتی از ما نفت می‌خریدند اما دشمنی را خودشان آغاز کردند. ما با ملت آمریکا که دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های دولت آمریکا مشکل داریم. امیدواریم آمریکا راهی را انتخاب کند که به نفع خود و دنیا باشد.

با چین روابط خوبی داریم

رئیس‌جمهور سپس در ارتباط با چگونگی رابطه ایران با دولت چین و سطح مبادلات اقتصادی میان این دو دولت نیز گفت: ما همواره نسبت به چین روابط خوبی داشته و داریم. مردم ما نه با چین مشکلی دارند و نه با کالای چینی بلکه مشکل آن‌ها کالاهای کم‌کیفیتی است که وارد کشور شده و می‌شود. کم‌کیفیتی این کالاها آزارشان می‌دهد.

وی سپس گفت: مردم می‌خواهند کالاهای باکیفیت در بازارشان باشد. من فکر می‌کنم با توانمندسازی کشور ما در حوزه تولید از این مساله نجات پیدا می‌کنیم و روابط ما با چین از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای استراتژیک پیش می‌رود.

ما به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم

رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص وعده ارتقای 5 برابری معیشت حدود 10 میلیون نفر تا سال 1399 نیز گفت:‌ این بحث مربوط به پارسال است که وقتی در آمد نفتی ما کمی در سایه برجام بالا رفت ،آن را ‌آغاز کردیم.

وی افزود: طبق این برنامه دریافتی دهک‌های پایین وضع بهتری می‌گیرد و این طرح مربوط به سال گذشته است که به مجلس رفت و دریافتی هشت تا 10 میلیون نفر نیز بیش از سه برابر افزایش یافت و قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود وحتما به حول قوه الهی این اتفاق می‌افتد. این فقط یک وعده انتخاباتی نیست و ما به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم.

روابط خود را به صورت راهبردی حتما با آذربایجان ادامه خواهیم داد

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش که در چهار سال پیش‌رو چه برنامه‌هایی برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان بخصوص در موضوع حمل‌ونقل ریلی دارید؟ اظهار داشت: جمهوری آذربایجان از همسایگان خوب ما بوده و هست و ما روابط خوبی از آغاز استقلال این کشور با آنان داشته‌ایم که از آغاز دولت یازدهم روابط‌مان بهتر و ملاقت‌های‌مان با رئیس‌جمهور این کشور بیشتر شده است و ما حتی جلسات خودمان را با این کشور از حالت دوجانبه بودن نیز جلوتر برده‌ایم.

وی افزود: برگزاری جلسات سه‌جانبه در باکو همراه با آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از جمله این جلسات بوده است که ادامه می‌یابد و نشست بعدی نیز ان‌شاءالله در تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که «ما طرح مهم خط کشی ریل راه‌آهن از آستارا به آذربایجان، روسیه و گرجستان را در نظر داریم»، اظهار داشت: این کار را به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان در نظر گرفتیم و قرار است سرمایه‌گذاری مشترکی از سوی ما و آنان آغاز شود که به زودی کلنگ آن بر زمین خواهد خورد و در نهایت باید بگویم که جمهوری آذربایجان از کشورهایی است که ما با آنان روابط خوبی داشته‌ایم و روابط خود را به صورت راهبردی حتما ادامه خواهیم داد.

بهترین قاضی خداست

خبرنگاری از رئیس‌جمهور در ارتباط با اتهامات وارد شده به وی در زمان تبلیغات انتخاباتی  و مشخصا مناظرات سوال کرد، روحانی در پاسخ گفت:  در مناظرات مواردی مطرح می‌شود و شد. نسبت‌هایی به من زده شد که همان جا گفتم ناصحیح است. من عقیده دارم بهترین قاضی اول خدا ،‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضاییه است.

وی افزود: خدا همانجا جواب داد و مردم هم در پای صندوق های رای جواب خود به آن‌ها را دادند. الان هم تصمیمی در مورد پیگرد قضایی توسط قوه قضاییه ندارم.

دولت دوازدهم حمایت ویژه‌ای از فرهنگ و هنر خواهد کرد

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به ویژه سینما و موسیقی نیز گفت: یکی از آثار انتخابات سال 96 این بود که همه با موسیقی آشتی کردند حتی موسیقی سطح پایین.

رییس‌جمهور  ادامه داد: در فرهنگ ما موسیقی و انواع هنر از ارزش بالایی برخوردار است. مردم ما فرهنگ‌دوست هستند و تمدن مردم ما با کشورهای دیگر در ارتباط با توجه به هنر تفاوت دارد. حتما دولت دوازدهم حمایت ویژه‌ای از فرهنگ و هنر خواهد کرد.

روحانی سپس گفت :‌البته در دولت یازدهم هم فضای ساختن فیلم و موسیقی نسبت به قبل بازتر شده بود و حتما ما همین مسیر و راه را ادامه می‌دهیم؛ چراکه خواست ملت ما این است. من از تمام اصحاب هنر و فرهنگ که مردم را به حضور در انتخابات تشویق و از من حمایت کردند تشکر می‌کنم.

راه حل سوریه نظامی نیست

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که در دولت آینده رویکردش برای حل مسائل سوریه از طریق هماهنگی و همکاری برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری در این کشور چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: ما از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که راه حل سوریه نظامی نیست بلکه سیاسی است و در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده ایم و امروز خوشحالم که ایران با ترکیه و سوریه کار و تلاش خود را انجام می‌دهد تا نتیجه ها به ثمر بنشیند.

وی افزود: ما می کوشیم تا با ایجاد آرامش و ادامه آتش بس و نیز مبارزه با داعش راهی باز کنیم که در سوریه مردم برای تعیین سرنوشت خود عمل کنند و ما این راه را ادامه خواهیم داد.

مقام زن از مقام مرد پایین‌تر نیست

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم در حوزه زنان و بهبود وضعیت آن‌ها نیز گفت: در دولت یازدهم ما برای اشتغال زنان و ایجاد فرصت به آن‌ها تلاش کردیم و آن‌ها خودشان نیز توانستند در این 40 سال بسیاری از فضاهای لازم را تصرف کنند.

وی ادامه داد: در انتخابات نیز حضور خانم‌ها عین حضور آقایان بود و حتی کمی پرنشاط‌تر. این در حالی است که پیش از دولت یازدهم زنان 860 هزار شغل را از دست دادند و بیکار شدند. اما در این دولت 750 هزار شغل را به دست آوردند که این را نشان می‌دهد ما وظیفه قانونی و شهروندی خود را در این خصوص اجرا کردیم؛ چراکه زنان نباید حقوق کمتری بگیرند و از حقی محروم شوند.

وی تاکید کرد: ما در دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف در بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، معاونت‌های فنی وزراء و سفارت از زنان استفاده کردیم و این راه را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور کشورمان یادآور شد: این تفکر که مرد بالاتر از زن است و فلان کار را زن نمی‌تواند انجام دهد اشتباه است البته در یکسری مشاغل مردها و در یکسری مشاغل زن‌ها مناسب‌تر هستند اما مقام زن از مقام مرد پایین‌تر نیست و حبس زنان در خانه نه با منطق، نه با قانون و نه با منافع ملی منطبق نیست.

آمریکایی‌ها به برجام پایبند بودند

روحانی در ارتباط با پایبندی ایران به توافق برجام نیز گفت:‌ ما هیچ‌وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. اگر یکی از این گروه 1+5 - که بیشتر احتمال می‌رود ممکن است آمریکا باشد این توافق نامه را نقض کند - حتما به آن پاسخ خواهیم داد. قبلا در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم و برنامه داریم.

وی سپس گفت:  خوشبختانه آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر که به نظر می رسد موقتا می‌خواهند برجام را لغو کنند این کار را نکردند علی‌رغم شعارهایی که می‌دادند به برجام پایبند بودند.

وی افزود:‌ تحریم‌هایی که مربوط به بخش هسته‌ای بود برداشته شده اما در عین حال مشکلات دیگری داریم از جمله در مسائل بانکی که تلاش می‌شود حل و فصل شود . ما این راه را اگر دستور رهبری و خواست ملت باشد ادامه می‌دهیم.

ما آمادگی داریم با دنیای عرب و اسلام روابط بهتری داشته باشیم

روحانی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاری درباره برنامه دولت دوازدهم در راستای گسترش روابط با کشورهای منطقه بخصوص کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس، گفت: خواست ما توسعه روابط است و دلمان می‌خواهد در بحرین نیز این کشور به افکار عمومی ملت خود احترام بگذارد. از سویی رفتار کشورهای عمان و کویت بهتر و موضع‌گیری‌های مناسب‌تری دارند که برای منطقه و ثبات منطقه مفید است و دیگر کشورها نیز می‌توانند همین راه را ادامه دهند.

وی افزود: البته در رابطه با کشور عربستان همین قدمی که برداشته شد و زائرین ما امسال به زیارت خانه خدا مشرف می‌شدند قدم خوبی بود و می‌تواند گره‌ها و مشکلات را به تدریج حل کند.

وی با بیان این‌که «ما آمادگی داریم با دنیای عرب و اسلام روابط بهتری داشته باشیم»، تصریح کرد: امیدواریم آن‌ها نیز بدانند ثبات منطقه بدون ایران برقرار نمی‌شود. در عین حال کشوری نیست که با یک جمله تحریک شود و تحریم‌پذیر باشد و منطقه بدون ایران به ثبات نخواهد رسید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید