Performancing Metrics

تصویب آئین‌نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه | اتاق خبر
کد خبر: 393776
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1396 - 19:06
رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد:
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تصویب نهایی آئین‌نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه در جلسه اخیر شورای عالی بیمه خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی با اشاره به تحول انجام گرفته در ساختار صنعت بیمه، افزایش تعداد شرکتهای بیمه و گسترش رقابت بین آنها، استقرار حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه را یک ضرورت دانست و گفت: وضع شیوه‌های نوین نظارتی و مقررات متناسب با ساختار جدید صنعت بیمه در قالب آئین‌نامه حاکمیت شرکتی برای اطمینان از رعایت حقوق ذی‌نفعان صنعت بیمه، خصوصا بیمه‌گذاران اجتناب ناپذیر است.

به گفته رییس شورای عالی بیمه، موسسات بیمه از این پس موظف خواهند بود امور خود را از طریق هیئت مدیره و هیات عامل که وظایف و حدود اختیارات آنها در اساسنامه تعیین می‌شود، اداره کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: شرکتهای بیمه دارای حداقل ۵ عضو در هیئت مدیره خواهند بود که همه آنها از بین اشخاص حقیقی انتخاب خواهند شد و اکثریت اعضای آن نمی‌توانند در شرکت بیمه مشاغل اجرایی را عهده‌دار باشند. هیئت عامل نیز متشکل از مدیرعامل، قائم مقام و معاونین مدیرعامل خواهند بود که به طور موظف و تمام وقت در موسسه بیمه اشتغال خواهند داشت.

وی افزود: موسسات بیمه موظف هستند حداقل یک نفر عضو مستقل غیر اجرایی و غیر موظف در هیئت مدیره خود داشته باشند که شرایط عضو مستقل را بیمه مرکزی تعیین می‌کند.

همتی تاکید کرد: بنا به مصوبه شورای عالی بیمه، هیئت مدیره موسسه موظف است در ساختار سازمانی موسسه بیمه، واحدهایی بابت " حسابرسی و کنترل داخلی"، " مدیریت ریسک" و " تطبیق مقررات " تحت نظر مدیرعامل موسسه ایجاد کند و صلاحیت حرفه‌ای مدیران این واحدها به تائید بیمه مرکزی برسد.

به گفته وی، هیئت مدیره همچنین موظف است کمیته‌هایی برای مدیریت ریسک، حسابرسی و کنترل داخلی، جبران خدمات کارکنان و تطبیق مقررات تحت ریاست اعضای غیر اجرایی هیئت مدیره ایجاد کند.

همتی در پایان تاکید کرد: آئین‌نامه حاکمیت شرکتی در ۲۰ ماده و ۲ تبصره به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است و موسسات بیمه موظفند حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این آئین‌نامه اساسنامه خود را با مقررات آن تطبیق دهند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید