Performancing Metrics

سخنگوی وزارت خارجه: ایران فریب نمی‌خورد | اتاق خبر
کد خبر: 393799
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1396 - 13:50
با اشاره به مواضع ترامپ در اولین سفرش به خاورمیانه
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست‌های خردگرایانه خود، فریب دامی که افراطیون منطقه و فرامنطقه‌ای پهن‌ کرده‌اند را نخواهد خورد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست‌های خردگرایانه خود، فریب دامی که افراطیون منطقه و فرامنطقه‌ای پهن‌ کرده‌اند را نخواهد خورد و هم‌چنان نگاه همکاری همراه با صلح را در عرصه بین‌المللی به خصوص در تعامل با همسایگانش پیگیری می‌کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در مورد سفر اخیر دونالد ترامپ به عربستان و برگزاری اجلاس ریاض با حضور تعدادی از رهبران کشورهای عربی و اسلامی و رییس جمهور آمریکا گفت:  سفر ترامپ به عربستان با اهداف متعدد و متفاوتی انجام شد و به نظر می‌رسد از جمله اهداف آن تقویت ایران‌هراسی بیش‌تر و فروش تسلیحات خود، تقویت روابط رژیم صیهونیستی و عربستان، حمایت از برخی تغییرات داخلی کشور میزبان و شاید مهم‌تر از همه برای خالی کردن جیب برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان بوده است، چراکه او همان‌طور که در کمپین تبلیغاتی‌اش نیز اعلام کرده بود برای به دست آوردن پول، اقدام به انجام هر کاری و گفتن هر سخنی می‌کند.

این دیپلمات کشورمان گفت: ترامپ در سال 2014 در توئیتی نوشته بود که اگر وی قدرت را در آمریکا در دست بگیرد به مردم آمریکا خواهد گفت که چه کسانی 11 سپتامبر را به وجود آوردند. حال از عجایب روزگار این است که این فرد با چنین ادعایی به کشوری سفر می‌کند که مهد پرورش تروریسم و فرقه‌گرایی در چند دهه اخیر  بوده است و دخالت تعدادی از اتباع آن کشور در آن حادثه تروریستی اثبات شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این موضوعی غیرقابل قبول است که رئیس‌جمهور یک کشوری که ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارد اولین سفر خارجی خود را از نقاطی آغاز می‌کند که از دموکراسی، مردم‌سالاری و رعایت حقوق بشر و آزادی در آنها خبری نیست.

وی تصریح کرد: ترامپ در این سفر برای پیشبرد اهداف خود اقدام به بیان سخنانی مداخله‌جویانه و نادرست علیه ایران کرد، آن هم بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان که بیش از 40 میلیون در آن شرکت کردند و این میزان حضور و مشارکت باعث شگفتی همه جهانیان شد. به نظر می‌رسد که باید باور کرد دولت‌مردان آمریکا نگاهی خصمانه و کینه‌توزانه نسبت به مردم ایران دارند، البته این موضوع جای تعجب هم ندارد و امر جدیدی هم نیست، اما به نظر می‌رسد  ترامپ حتی‌ نمی‌تواند برخی بایدها و نبایدهای ظاهری سیاست و اصول آمریکا را تا حدی رعایت کند و آن چه دیگران به سختی به آن عمل می‌کردند، او به ظاهر و به صورت عیان رعایت نمی‌کند و پرده ها را بالا می‌زند.

قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در پی سیاست‌های خردگرایانه خود وارد دامی که افراطیون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پهن کرده‌اند، نخواهد شد. ایران هم‌چنان نگاه تعاملی و همکاری با همسایگان خود را ادامه خواهد داد و این سیاست تحت تاثیر سخنان نابجا و مداخله‌جویانه‌ای که از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است، تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فروش بیش از 100 میلیارد دلاری اسلحه از سوی آمریکا به عربستان گفت: ترامپ اعلام کرده که با این قرارداد برای چند صد نفر آمریکایی شغل ایجاد می‌شود. این سخنان جای تأمل دارد و یک زنگ خطر جدی برای تمامی مردم و سیاست‌مداران جهان و به خصوص کشورهای اروپایی و مدعی دارای ارزش‌های انسانی و فرهنگی است، چراکه این چند صد شغل‌ در برابر ایجاد جنگ و درگیری، تجاوز و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه در منطقه به وجود می‌آید.

وی با انتقاد و ابراز تعجب از بیان این‌گونه سخنان افزود: او به ایجاد اشتغال برای صدها نفر در آمریکا اشاره می‌کند ولی کشتارهایی که در منطقه توسط این سلاح ها ایجاد می‌شود به نظر او اصلا مهم نیست.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به توییت ترامپ در ۲۰۱۴ که گفته بود عربستان برای ده سال باید به ما نفت مجانی، برای امنیتی که آمریکا برای آنها تامین کرده است بدهد اظهار کرد: اما درست در این سفر، قردادهایی ده ساله بین دو کشور امضا می‌شود.

قاسمی در ادامه با اشاره به اقدام تروریستی اخیر در منچستر و حمله بی‌رحمانه نیروهای نظامی بحرین به یک تجمع مردمی و کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر تصریح کرد: این اتفاقات اولین آثار  سفر ترامپ و قول فروش تسلیحات به آن کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای منطقه به خصوص همسایگانش گفت: ما در ایران هم‌چنان سیاست تعامل مبتنی بر صلح و دوستی را ادامه می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم خللی در این روند وارد شود. ایران همواره به ایجاد و حفظ ثبات و امنیت در منطقه توجه داشته و معتقد است خرید اسلحه و قدرتمند شدن یک کشور از طریق خرید سلاح باعث ایجاد امنیت برای هیچ کشوری نمی‌شود. در عرصه جهانی بارها مشاهده شده که کشورهایی با وجود داشتن زرادخانه‌های عظیم تسلیحاتی به خاطر مشکلات داخلی، نبود دمکراسی و نداشتن اتکا به پشتوانه مردم با بحران‌های جدی رو به‌ رو شده‌اند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با بیان این‌که امنیت خریدنی نیست، تصریح کرد: امنیت باید از درون جامعه و با اتکا به پشتوانه مردم حاصل شود و به طور قطع ایجاد امنیت از طریق خرید سلاح و دادن ثروت یک ملت به کشوری دیگر به بهانه خرید تسلیحات امنیت‌ساز نیست.

قاسمی خاطرنشان کرد: ثبات و امنیت جهان امروز، تفکیک‌ناپذیر است و مبارزه با تروریسم و خشونت رسالت بزرگ دولت‌های متکی بر اعتبار و اعتماد و رای مردم  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید