Performancing Metrics

اهداف رسیدن به توسعه مشخص نیست | اتاق خبر
کد خبر: 393856
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1396 - 17:46
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
کرمانشاه- رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه، اهداف رسیدن به توسعه مشخص نیست بر تحول در تشخیص ووصول مالیات در کشور تاکید کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، غلامحسین شافعی امروز پنج‌شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با ریاست اتاق بازرگانی و اصناف ایران و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، گفت:  شاید برجسته ترین نقطه اصلی کمبود ما در مسائل اقتصادی این است که تکلیف مشخصی نداریم.

وی افزود: بسیاری از بحث هایی که مطرح می شود اهداف برای رسیدن به توسعه نیست بلکه ابزاری برای این کار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  تصریح کرد: مشکل اساسی ما این است که اهداف رسیدن به توسعه برای ما مشخص نیست و ابزار ها را به اشتباه بیان می کنیم.

وی تاکید کرد: در این شرایط جدید امیدواریم که برای یک بار هم شده دست به یک استراتژی منسجم برای توسعه اقتصادی کشور برسیم که هدف مشخصی داشته باشد.

شافعی افزود: همه دولتها استراتژیست بودند و خیلی آرمانی به مسایل کشور نگاه کردند اما هر دولتی که روی کار آمد مطالبی را نوشت و رفت و نتیجه این شدک ه چیزی الان در دست نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط باید مجلس، بخش خصوصی، دانشگاهی و دولت در کنار هم تکلیف آینده بلند مدت کشور را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه چرا امروز گرفتار این هستیم که در بسیاری از تولیدات کشور مازاد ظرفیت داریم؟ چرا گرفتار این هستیم که همه جا نشانه پیشرفت را در تکثر گرایی می بینیم؟ گفت: همه اینها سبب اتلاف منابع خواهد شد.

منطقه آزاد یا شهرک صنعتی شهرها را گلستان نمی‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: امروز فکر می کنیم اگر در فلان شهر منطقه آزاد یا شهرک صنعتی باز شود آنجا گلستان می شود. حالا در شهری اگر شهرک صنعتی ایجاد شود نتیجه این می شود که واحدها تشکیل می شود و بسیاری از واحدها خارج از ظرفیت به وجود می آید و از واحدهای تشکیل شده ۹ تای آن تعطیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما برنامه بلند مدت و نقشه راه برای مسایل اقتصادی نداشتیم و در شرایط فعلی باید این مسئله مورد توجه جدی قرار بگیرد. اگر قرار باشد همه مشکلات را با هم حل کنیم  هیچ مشکلی را نمی توانیم برطرف کنیم.

کاشفی تصریح کرد: در رفع مشکلات و مسایل اولویتها را مشخص کنیم و برای آنها هدف تعیین کنیم و هر سال ۵ مشکل اساسی را حل و فصل کنیم.

وی افزود: در این ارتباط بخش خصوصی ۱۰ موضوع راعنوان کرد که در اولویت قرار بگیرند و مساله طرح تحول مالیاتی یکی از ۱۰ برنامه بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  تاکید کرد: مسئله مورد اتفاق نظر بخش خصوصی این است که باید اقتصاد کشور بدون نفت اداره شود. مالیات باید حتما پرداخت شود و هزینه های جاری از مالیات تهیه شود.

وی با بیان اینکه هدف از اقتصاد مقاومتی این است که در مقابل شوک های احتمالی تاب آوری اقتصادی داشته باشیم، گفت:  هیچ کشور نفتی در مقابل شوک های اقتصادی نمی تواند تحمل داشته باشد چرا که نرخ نفت مشخص نیست و مدام در تغییر و تحول است.

لزوم تحول در تشخیص و وصول مالیات

کاشفی تاکید کرد: من معتقدم نظام تشخیص و وصول مالیات در کشور باید متحول شود.

وی تصریح کرد: موضوع این است که بسیاری بر این عقیده هستند که هرکس درست کار کند در مقابل پاداش نادرست می گیرد و هر کس نادرست کار کند در مقابل به یک تشویق می رسد و اعتراض بر این است که بر مساله مالیات باید نظام وصول و تشخیص متحول شود و الا اشکال دیگری ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: نگرانی بخش خصوصی این است که نهادهای قدرتمند و ثروتمند از زیر پرداخت مالیات شانه خالی کنند و افرادی که به کار اقتصادی اعتقاد دارند و شفاف عمل می کنند مجبور شوند جور این کار را بکشند.

وی افزود: مساله بعدی که در ۱۰ ماده بخش خصوصی آمده نظام آماری کشور است تعدد مراکز آماری و تناقص در آمار مشکل اساسی برای تصمیم سازان به وجود می آورد.

کاشفی تصریح کرد: اگر آمار درست نداشته باشیم برنامه ریزی ها با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد که باید فکری برای این مسئله بشود.

نتیجه حاصله از اقداماتی که برای کاهش تورم انجام شد از انتظار کمتر است

رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مورد دیگر تورم است که این روزها نقل میان همه مجالس است و مجلس کار ارزشمندی در فضای کسب و کار انجام داده اما روند امید بخش نیست و نتیجه حاصله کم تر از انتظار است.

وی تصریح کرد: در بین ۳۸ کشور هنوز جایگاه ۹۷ را داریم و یکی از مبناهایی که هم دولت و هم مردم در آن متضرر می شوند و فساد اشاعه پیدا می کند، فرار از مقررات است.

کاشفی ادامه داد: وقتی تورم زیاد شد و تعداد مجوزها افزایش پیدا کرد مشکلات افزایش خواهد یافت در این صورت باید مجوزها را حذف کنیم که با این کار دیواری از فساد فرو می ریزد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان تاکید کرد: اقتصاد ایران در عرصه اعتماد به نفس  عقلانیت با تحول روبروست و می توان غبار دل مردگی ها و ناملایمات فعالان اقتصادی را در شرایط موجود به تغییر رساند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید