Performancing Metrics

نظام بانکی باید اصلاح شود | اتاق خبر
کد خبر: 393889
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1396 - 18:19
رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد؛
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر نظام بانکی به دلیل انباشت تکالیف و مشکلات ناشی از سیاست‌های نامناسب گذشته، دچار تنگنای اعتباری است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ولی الله سیف با بیان اینکه نظام بانکی نقش مهمی در تحقق اهداف کلان اقتصادی دارد،  گفت: بالغ بر ۸۰ درصد تأمین مالی در اقتصاد بانک‌محور ایران،  بر دوش نظام بانکی است که در این راه و برای نیل به دستاوردهای مثبت اقتصادی، نیاز است نظام بانکی به سمت اصلاح پیش برود؛ البته در حال حاضر، نظام بانکی به دلیل انباشت تکالیف و مشکلات  ناشی از سیاست‌های نا مناسب گذشته، دچار تنگنای اعتباری است.

وی بر استفاده از همه توان و ظرفیت نظام بانکی برای کمک به تولید و ایجاد اشتغال تاکید کرد و افزود: شرایط رو به رشد اقتصادی کشور، در کنار دستاوردهای دولت یازدهم در سایه تدبیر و نگاه کارشناسانه ای که بر کل دولت حاکم بوده، محقق شده است و امیدواریم که این شرایط پایدار، در آینده نیز ادامه یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت دوازدهم مسئولیت سنگینی در قبال آرای اعتماد مردم بر عهده دارد،  افزود: اکنون همه دستگاه ها باید خود را برای خدمت به مردم آماده کنند؛  چراکه آنها با رای خود، از کلیت نظام حمایت کردند؛ پس در این میان  مدیران باید تمام توان خود را برای خدمتگزاری به مردم به کار گیرند.  

به گفته وی، از این منظر لازم است نظام بانکی به رغم مسائل و مشکلاتی که با آن رو برو است، نقش جدی تری را بر عهده بگیرد. به بیان بهتر در حال حاضر، نظام بانکی باید علاوه بر اینکه نسبت به اصلاح درونی و تقویت ساختارهای درآمد هزینه و ترازنامه ای خود بپردازد؛ همزمان نیز باید نسبت به افرایش اثربخشی و تخصیص بهینه منابع محدود تسهیلاتی نیز، اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد.  

۹۵،   سال استثنایی برای اقتصاد ایران

رئیس شورای پول و اعتبار، ۹۵ را سالی استثنایی برای اقتصاد ایران خواند و تصریح کرد: بر این اساس در سال گذشته توانستیم همزمان به رشد اقتصادی دورقمی و نرخ تورم تک رقمی دست یابیم که این دو برای اقتصاد ایران، دستاوردی استثنایی و مهم تلقی می‌شود؛ البته باید توجه داشت که نقش اصلی نظام بانکی،  واسطه گری وجوه است.  به بیان بهتر،  بانک باید منابعی را تجهیز و آن را صرف اعطای تسهیلات برای فعالیت های مثبت اقتصادی کند؛ اما در شرایط کنونی و با افزایش حجم دارایی‌های منجمد در ترازنامه بانکها، قدرت تسهیلات دهی و سرعت گردش منابع  به شدت محدود شده است.  

به گفته سیف، اکنون بخشی از دارایی های نظام بانکی به صورت منجمد در قالب مطالبات غیرجاری، بنگاه داری، املاک و مستغلات و نیز مطالبات ازدولت در آمده است که این موارد حجم بالایی از دارایی های بانک ها را به خود اختصاص داده است.

مطالبات جاری، شاهرگ منابع و تسهیلات

وی، تمرکز بر وصول مطالبات غیرجاری را پربازده ترین اقدام و فعالیت برای شعب بانک ها در سراسر کشور خواند و اظهار کرد: فعال کردن مطالبات غیرجاری و تبدیل این بخش بی بازده به دارایی‌های با بازده مناسب، بسیار مهم و راهبردی است. باید تلاش کرد این منابع به چرخه تسهیلات دهی نظام بانکی بازگردد؛ از این رو شعب باید بر وصول مطالبات غیرجاری تمرکز کنند و سپس این دارایی ها را برای سوددهی، در آینده به گردش بیاندازند.

سیف، تخصیص منابع محدود نظام بانکی به پروژه های اولویت دار را از وظایف اصلی نظام بانکی خواند و گفت: بانک ها باید تلاش کنند منابع محدود تسهیلاتی نظام بانکی را به پروژه های اولویت دار و با بازدهی مناسب که منجر به اشتغال پایدار و نیزرشد اقتصادی می شوند، تخصیص دهند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه حرکت به سمت شفاف سازی و اصلاح   صورت های مالی بانک ها آغاز شده است گفت: از سال گذشته حرکت به سمت اصلاح و شفاف سازی در فعالیت های نظام بانکی به طور جدی تری آغاز شده است. برای نمونه شناسایی سودهای موهوم، اقدامی خطرآفرین برای فعالیت بانکها است، چراکه این سودی است که تنها بر روی کاغذ ایجاد می شود و در عمل وجود ندارد. این امر عدم تعادل دربانک ها را تشدید می کند.  

وی افزود: از این رو مسؤلین در نظام بانکی باید هوشیارانه عمل کنند و با دریافت و ارایه تحلیل های دقیق همراه با استراتژیهای درآمدزا  از چنین مواردی جلوگیری کنند.  البته مجامع بانک ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از شناسایی سودهای موهوم ایفا می کنند.

مقام عالی بانک مرکزی،  دستیابی به سود واقعی را ناشی از فعالیت ها و خدمات جدید و در پیش گرفتن راهبردهای مناسب مدیریتی و خلق  ایده های جدید دانست و گفت: فعالیتی به سود منتهی می‌شود که ناشی از ابتکار، ابداع و صرفه جویی در هزینه ها باشد. در این راه مدیرانی موفق هستند که با تهور و ابتکار در تصمیمات خود بتوانند درآمدها را افزایش دهند و از هزینه ها بکاهند.

بانک‌ها از یکدیگر تقلید نکنند

سیف تاکید کرد: بانک ها باید به دور از تقلید از یکدیگر،  هر یک متناسب با فرهنگ سازمانی خود به عرضه خدمات متنوع به جامعه و مشتریان بپردازند؛ این مهم با توجه به ظرفیت وسیع بازار ایران،  شدنی است.

رئیس کل بانک مرکزی از همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه برای تعیین تکلیف بدهی دولت به نظام بانکی خبر داد و گفت: هدف اصلی ما این است که توانمندی های تسهیلاتی نظام بانکی برای رونق و رشد بخش خصوصی تخصیص یابد، چراکه اختصاص منابع به بخش دولتی،  موجب ایجاد محدودیت بیشتر در نظام بانکی برای حمایت و پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی می شود.

سیف، با بیان اینکه تأمین هزینه ها از طریق دریافت کارمزد در بانک ها نشانه ثبات در فعالیت آنهاست،  افزود: در صورتی که تمام هزینه های بانک  از محل  کارمزد خدمات بانکی تامین شود ،  این امر نشان دهنده ثبات و پایداری آن بانک   است.  در کشور ما متاسفانه نه تنها از ارائه خدمات بانکی سودی حاصل نمی شود بلکه زیان نیز ایجاد می کند.  

وی افزود: این در حالی است که بانکداری امروز بین الملل بسیاری از هزینه های خود را از مسیر کسب درآمدهای کارمزدی پوشش می دهد. این امر در ایران محقق نشده و با وجود اینکه بانک ها در بخش بانکداری الکترونیک سرمایه گذاری های بزرگی کرده اند، اما در یک رقابت نادرست عادت و فرهنگ نادرستی را در جامعه ایجاد کرده اند که این خدمات به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه ارایه شود.

رئیس کل بانک مرکزی بانک را بنگاهی اقتصادی، اجتماعی دانست و گفت: بانک تنها بنگاه اقتصادی نیست و مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی نیز دارد.  این بنگاه اقتصادی زمانی می تواند مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کند که بتواند درآمدزا و سودده باشد.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید