Performancing Metrics

گفتمان‌های اصیل اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید به صحنه سیاسی کشور بازگردد | اتاق خبر
کد خبر: 393893
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1396 - 19:22
آخوندی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: گفتمان‌های اصیل اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید به صحنه سیاسی کشور بازگردد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، عباس آخوندی در نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: هم اکنون بیشتر کسانی که پرچم اصولگرایی را در دست دارند، هیچ کدامشان در تاریخ اصولگرایی نبوده اند و بیشتر کسانی را که به عنوان اصولگرا می‌شناسید الان پرچم دست آنها نیست، بلکه در دست عده ای دیگر است و مشکل اصلی اینجا است.

آخوندی تصریح کرد: گفتمان اصولگرایی یکی از گفتمان‌های ایران است که ریشه تاریخی در کشور دارد و اتفاقا ریشه تاریخی آن گفتمان حتی بیش از انقلاب نیز بیشتر از پس از انقلاب بوده است. در مقابل، گفتمان اصلاح طلبی نیز در ایران بوجود آمد که دارای مبانی نظری بوده و درعین حال سابقه ریشه تاریخی نیز دارد. ولی گفتمانی که در سال 84 مطرح شد، اساس گفتمان نبود، بلکه فقط تخریب هر نوع نهادی بود که این بزرگ‌ترین رنج و انحراف تاریخی بود که در حوزه تاریخ سیاسی در ایران شکل گرفت و هر بار خود را به شکلی نشان داد.

** نظام داوری اجتماعی در سایه گفتمان‌های رقیب ایجاد می‌شود
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گاهی ممکن است برخی اتفاقات حاشیه‌ای رخ دهد و اندکی ما را دلسرد کند. ولی اینکه یک ملتی آن هم در منطقه‌ای که مراجعه به صندوق در آن نهادینه نیست و بسیاری از کشورهای منطقه با رنگ و بوی صندوق هیچ آشنایی ندارند، در چنین شرایط، داوری صندوق را می‌پذیرد، این یک اتفاق بسیار بزرگی است که نباید به راحتی از آن عبور کرد و در عین حال، نباید آن را بدون مراقبت، رها کرد. باید حتما از این دستاورد بسیار بزرگ و مراقبت دقیقی کرد.

آخوندی با طرح این پرسش که آیا انتخابات در ایران تبدیل به یک گفتگوی ملی، ‌ به یک میدان رقابت برای گفتمان‌های رقیب شد؟ آن را سوال اصلی و اساسی خواند و گفت: معتقدم اگر بخواهیم از مراجعه به صندوق به عنوان راه‌حل دائمی برای مدیریت تعارض و رفع تعارضات اجتماعی استفاده کنیم؛ باید بتوانیم محتوا را مطابق با فرم مراقبت کنیم و نسبت به آن (محتوا) هم توجه کافی داشته باشیم. زیرا وقتی این صندوق می‌تواند نظام داوری اجتماعی در کشوری باشد که گفتمان‌ها بتوانند با هم رقابت کنند.

وی ادامه داد: اگر انتخابات از ماهیت و از محتوای خود تهی شود و در واقع انتخابات عرصه گفتگوی ملی نباشد و در آن ما گفتمان‌های رقیب را نداشته باشیم آن وقت مراجعه کردن به محتوای صندوق با مشکل مواجه می‌شود و باید به این یک بحث محتوایی، توجه ویژه داشته باشیم.

عضو کابینه دولت یازدهم در ارزیابی خود از انتخابات های گذشته تاکنون در کشور، گفت: تا سال 84 صندوق و انتخابات در کشور در عرصه رقابت گفتمان‌های رقیب به صورت کم و زیاد در نوسان بوده است. ولی از سال 84 به بعد به یک باره با پدیده‌ای مواجه شدیم که اساسا هیچ گفتمانی را عرضه نمی‌کرد. برای مسائل، راه حلی نداشت و به واقع اصلا گفتمان و نظریه نبود. بلکه بیشتر یک نیروی تخریبی بود که نهادهای اصلی جامعه را هدف قرار می‌داد و با تخریب نهادها، می‌خواست به دنبال رای‌آوری برود. این به نظر من بزرگ‌ترین اتفاق (انحرافی) بود که در تاریخ سیاسی ایران رخ داد.

**زخم‌های باقی‌مانده و ترمیم نشده از انتخابات
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تبدیل کردن همه چیز به سیاه و سفید، به یکسری دوراهی مختلف و هرچیز ساده را به حق و باطل تفکیک کردن و یا تبدیل کردن همه موضوعات به اینکه یا با منی یا بر منی، اصلا امکان گفتگو را در جامعه سلب کرد. انتخابات در آن زمان تبدیل شد به اینکه یا باید حاکم و یا باید محکوم را انتخاب کرد. تبدیل به این شد که چه کسی مجرم است و چه کسی مجرم نیست. نه آنکه کدام گفتمان، گفتمانی است که دارای کارآیی است تا مردم بتوانند نسبت به نظام گفتمان با فهم و درک خود، رای دهند.

وی افزود: انتخابات در سال 84 و پس از آن، تبدیل شد به اینکه عده‌ای، عده‌ای دیگر را محکوم کنند و مردم نیز باید بین این همه متهم یک نفر را انتخاب کنند که به نظرشان، گناه کمتری دارد. معتقدم این گفتمان، اساسا گفتمانی برای مدیریت، پیشبرد، راهبرد و توسعه نیست و این بزرگ‌ترین اتفاقی بود که در سال 84 رخ داد. این موضوع هنوز در بستر سیاسی ایران ترمیم نشد و به عنوان یک زخم باز باقی ماند.

**پیروزی کامل یک لیست به معنای نه به یک گفتمان در جامعه است
آخوندی تصریح کرد: کسی نمی‌آید بگوید که ما چگونه می‌توانیم و باید انتخابات را به رقابت گفتمان‌ها برگردانیم. معقتدم این بحث هم در پیروزی و هم در شکست مطرح است. بدین‌معنا وقتی شما می‌بینید که یک لیستی کاملا برنده می‌شود، این انتخاب، یک نوع رویکرد جامعه را به تصویر می‌کشد که به معنای نه گفتن به یک گفتمان و منطقی است که جامعه آن را قبول نداشته است و در عین حال، در آن، جنبه‌های آری بسیار کم و جنبه‌های سلبی در آن برجسته و جنبه‌های اثباتی در آن بسیار ضعیف است، به این دلیل که انتخابات تا حدی از نبرد گفتمان‌ها خارج شده بود.

وی افزود: باید امکانی فراهم شود تا اصولگرایان واقعی به صحنه سیاسی ایران برگردند و بتوانند پرچم خود را بالا ببرند و نظریه خود را برای اداره کشور بدهند. اینکه یک عده‌ای پرچم یک عده‌ای دیگر را بلند کنند و در زیر آن پرچم، حرف‌هایی را مطرح کنند که رهبران آن نظریه اساسا به آن اعتقادی ندارند این یک گمراهی کلی است.

** نوستالژی گفتمان اصلاح‌طلبی
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی، ارتباط‌ش با بدنه قطع است و در آن گفتگوی سازنده‌ای صورت نمی‌گیرد و بیشتر به یک نوع نوستالژی تبدیل شده است. تبدیل شده است به یک نوعی از حرکات قهرمان پروری که آن هم برای جامعه نمی‌تواند خیلی مثبت باشد. آخر کار، نیاز داریم که انتخابات تبدیل به صحنه نبرد گفتمان‌ها و رقابت گفتمان‌ها شود. در آن صورت است که در رقابت گفتمان‌ها، اندیشه به وجود می‌آید و در آن شرایط ما ملت می توانیم بفهمیم که یک کشور را به کجا می‌خواهیم ببریم و گفتمان خودش را خواهد پذیرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث انتخابات، نکته‌ای که هم جامعه و هم مخالفان دولت مطرح کردند و البته مخالفان دولت از جنبه منفی مطرح کردند، این بود که چرا شما عملکرد دولت را در چند ماهه آخر دولت مطرح کردید؟ و جامعه نیز این نکته را مطرح کرد که چرا اعضای دولت ارتباط بیشتری با آنها برقرار نکرد تا بیشتر در جریان فعالیت‌ها و اقدامات دولت باشند.

آخوندی افزود: بنابراین موضوع ارتباط دولت و جامعه در تمامی سطوح یکی از بحث‌هایی بود که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خود را نشان داد. در واقع جامعه به طور کامل از دولت انتظار دارد که دولت با او ارتباط مداوم و سازمان یافته بر مبنای صداقت و درستی داشته باشد. این یک واقعیت است که مدیریت در خلا صورت نمی‌گیرد و مدیریت در یک محیط‌ اجتماعی صورت می‌گیرد. شما آخر کار، هر کاری هم که بخواهید انجام دهید حتی بخواهید دکان زیرپله ای هم داشته باشید آخرکار باید با نحوه ارتباط با محیط پیرامون باشد و در آن صورت است که می‌تواند مشتری داشته باشد و گرنه نمی‌تواند در را ببندد و انتظار موفقیت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مساله‌ای که الان با آن مواجهیم و بسیار مهم است این است که حس جامعه این است که دولت (نه از جهت منفی که از جهت اثباتی) نتوانسته نقاط قوت، عملکرد، موفقیت، پیشرفت‌ها و آنچه که انجام داده را به جامعه معرفی و منتقل کند و به همین جهت، بسیاری از افراد جامعه از این جهت از دولت گله‌مند هستند که ما نمی‌دانستیم دولت تا این اندازه اقدامات مثبت انجام داده و به مردم یا منتقل نکرده یا دیر منتقل کرده است.

آخوندی ادامه داد: گفته می‌شود گروه ارتباطی دولت مشکل دارد، یا اینکه گفته می‌شود دولت راهبرد اجتماعی ندارد. یا اینکه گفته می‌شود دولت روابط‌عمومی و رسانه ندارد و امثالهم. ماهیت اصلی چنین سوالاتی این است که دولت چقدر توانسته سیاست‌ها، راهبردها، موفقیت‌ها و اقدامات خود را به جامعه منتقل کند و از جامعه باز خورد بگیرد تا بتواند خود را اصلاح کند که این همان موضوع اصلی است که باید مورد توجه همه ما قرار بگیرد.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند دولت باید به دنبال تبلیغات برود. در حالی‌که به نظر من، اصلی‌ترین بحث این است که اولا ما یک راهبرد اطلاعاتی داشته باشیم و ببینیم داریم از خودمان چه تصویری را در محیط‌ اجتماعی، ایجاد می‌کنیم. اگر مدیران کل ما در استان‌ها، این مساله برایشان مهم شود که مردم استان از اداره‌های کل چه تصویری دارند، آن وقت شروع می‌کند به تحقیق و اصلاح خود. بدین‌معنا که اگر هیچ تصویری نداشته باشند تصویر را ایجاد می‌کنند و اگر تصویر ناقص، معیوب و یا نامفهوم است به سمت اصلاح گام برمی‌دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فتح خرمشهر پرچم تمامیت ارضی ایران را حفظ کرد و سهم بسیار بزرگی در تغییر کل جریان جنگ داشت و اساسا بعد از فتح خرمشهر، جنگ در مسیر دیگری قرار گرفت. بعد از فتح خرمشهر حس اعتماد، حس یکپارچگی، حس پیروزی، حس فتح، حس تمامیت ارضی ایران و انسجامی که باید در ایران به وجود می‌آمد، ایجاد شد.

آخوندی افزود: حماسه فتح خرمشهر حادثه بسیار بزرگی در تاریخ ایران بود و سبب تغییر مسیر تاریخی ایران در آن مقطع از زمان شد که اتفاقی کم‌نظیر در تاریخ این کشور به شمار می‌رود که کمتر درباره ابعاد مختلف آن از جنبه‌های سیاسی، حقوقی و استراتژیک بحث شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری یاد امام راحل، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آرزوی مغفرت و علو درجات برای ایشان، شهدا، فرماندهان نظامی و تمامی افرادی که در فتح خرمشهر نقش موثری داشتند، گفت: فکر می‌کنم که آن چه برای ما بسیار مهم است این است که بتوانیم یک بستری داشته باشیم که موضوعات سیاسی، اجتماعی، حقوقی، و فرهنگی در آن بستر بحث شود و آن بستر، بستری زاینده و خلاق باشد و ما در آن بستر بتوانیم کار کنیم.

وگرنه اگر بستر، بستر نامناسبی باشد ما امکان آنکه بتوانیم یک کار مداوم و کار توسعه‌ای، کار بازآفرینی و خلاقانه‌ای داشته باشیم را نخواهیم داشت و این کار عملا امکان پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انتخابات از جهت آنکه بستر توسعه ایران را فراهم می‌کند بسیار مهم است و نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت. اساسا از نظر اجتماعی و سیاسی، انتخابات چیزی جز یک گفتگوی ملی نیست که در گفتگوهای ملی گفتمان‌های رقیب حضور پیدا می‌کنند و هر کدام شایستگی و توانایی خود را برای جامعه عرضه می‌کنند. گفتمان‌های رقیب برای آنکه بتوانند کشور را بهتر توسعه دهند و امنیت، آرامش، رفاه و بهروزی را برای مردم فراهم کنند در این مسابقه حضور پیدا می کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه در 4 دهه اخیر، ایران بیش از 30 انتخابات برگزار کرده است، آن را افتخار بزرگی برای ملت ایران برشمرد و گفت: مراجعه به صندوق، انتخاب داوری صندوق و پذیرش داوری صندوق در انتخاب بهترین گفتمان یک رویه سیاسی در ایران شده است که این دستاورد بسیار بزرگی برای ایران است و نباید نسبت به این دستاورد، بی‌توجهی و کم‌توجهی کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید