Performancing Metrics

موانع داخلی در برابر جذب سرمایه‌ | اتاق خبر
کد خبر: 393922
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 11:45
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران مطرح کرد
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران می‌گوید: عواملی مانند فساد اقتصادی، احترام نگذاشتن به قوانین، تغییرات مداوم قوانین، ناامنی محیط کسب و کار و زد و بند خصولتی‌ها مانع جذب سرمایه‌‌ خارجی یا داخلی است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با تأکید بر اینکه دولت باید قبول کند که تاجر خوبی نیست، گفت: دولت به جای رقابت با بخش خصوصی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی را فراهم کند.

فریال مستوفی در مورد وضعیت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور گفت: برای هر کاری از جمله جذب سرمایه‌گذاری بستر‌سازی نیاز است و عوامل مانند فساد اقتصادی، احترام نگذاشتن به قوانین، تغییرات مداوم قوانین و مقررات، ناامن بودن محیط کسب و کار و زد و بند در بنگاه‌های خصولتی باعث می‌شود که سرمایه‌‌ خارجی یا داخلی جذب نشود. 

وی با تأکید بر اینکه یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عدم ثبات در نرخ ارز است، گفت: یک سرمایه‌گذار خارجی باید بداند بعد از  ورود سرمایه‌‌اش با چه نرخی سرمایه‌‌اش را می‌تواند خارج کند در حالی که عدم ثبات در نرخ ارز یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با بیان اینکه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری معمولا در کشور فراهم نیست، بیان داشت: به عنوان مثال یک طرح معدنی برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود اما وقتی سرمایه‌گذار جوانب مختلف برای سرمایه‌گذاری روی طرح را بررسی می‌کند برای عملیاتی کردن آن طرح با مشکلات زیرساختی از جمله عدم وجود جاده ، فرودگاه، راه‌آهن، آب، برق و سایر امکانات مواجه می‌شود که فقدان این زیرساخت‌ها طرح را عملا از توجیه می‌اندازد.

مستوفی با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید از فایناس و کمک‌های بانکی بهره‌مند شود، بیان داشت: عدم برقراری ارتباطات کامل بانکی هم از موانع جدی سرمایه‌گذاری است.

وی با انتقاد از اینکه 80 درصد اقتصاد ایرانی دولتی و شبه دولتی است، گفت: رقابت دولت با بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کاهش داده است.

مستوفی با تأکید بر اینکه دولت باید قبول کند که تاجر خوبی نیست، بیان داشت: بلکه دولت موظف است زیربنای سرمایه‌گذاری را فراهم سازد و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: بنابراین دولت بجای اینکه کارخانه فولاد و امثال آن را تأسیس کند بهتر است زیربناها و زیرساخت‌های لازم برای تأسیس چنین صنایع و کارخانه‌هایی را فراهم کند و بدین ترتیب از برای ورود سرمایه‌ بخش خصوصی به صنعت، تولید و تجارت کمک کند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران بیان داشت: بخش خصوصی و دولتی باید با تعامل و تقسیم کار در کنار یکدیگر کار کنند اما متاسفانه دیده می‌شود که در بسیاری مواقع بخش دولتی رقیب بخش خصوصی است و این موضوع رقابت را ناسالم می‌کند. 

براساس این گزارش از 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب پس از برجام تا پایان سال 95 فقط 1.5 میلیارد دلار عملیاتی شده است.

این گزارش می‌افزاید سرمایه‌ ایرانی‌های خارج از کشور بیش از 2 تریلیون دلار است که به دلیل عدم امنیت سرمایه‌گذاری در کشور حاضر نیستند سرمایه‌های خود را به ایران منتقل کنند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید