Performancing Metrics

نفس‌های آخر جاده مرگ با ۹ سال تاخیر | اتاق خبر
کد خبر: 393966
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396 - 10:02
پس از سال‌های طولانی که از کلنگ‌زنی یکی از پراهمیت‌ترین طرح‌های زیرسازی کشور می‌گذرد، صحبت‌های ارائه شده از سوی مدیر توسعه راه‌های استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد جاده‌ای که تنها ره‌آورد آن مرگ بوده است، به سرانجام شیرین نزدیک می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جاده تبریز- اهر در استان آذربایجان شرقی در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از راه‌هایی معروف شده که در آن احتمال بالایی برای تصادفات خطرناک و مرگ سرنشینان وجود دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته در طول سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از آمار تلفات جاده‌ای در این استان مربوط به این جاده می‌شود که هر چند از سال‌ها قبل نیاز جدی به تبدیل آن به بزرگراه احساس شده، اما نرسیدن منابع اعتباری، تکمیل آن را برای مدتی طولانی به تعویق انداخته است.

این مسیر ۹۱ کیلومتری در سال ۱۳۸۷ و در دولت نهم در راستای بهبود شرایط ایمنی، کلنگ‌زنی شد و طبق وعده‌ای که دولت وقت ارائه داد، باید تا سال ۸۹ به یک بزرگراه کامل تبدیل می‌شد.

با این وجود اما نه تنها دولت نهم که حتی دولت دهم نیز توانایی خاصی برای تکمیل این پروژه نداشت تا این طرح نیز به عنوان میراثی دیگر به دولت یازدهم انتقال یابد. این در حالی بود که در سال ۹۱ نیز مسئولان دولت قبل همزمان با زلزله منطقه ورزقان این وعده را دادند که تا پیش از پایان رسیدن دولت دهم در سال ۹۲ این بزرگراه را تکمیل خواهند کرد.

با باقی ماندن بخش قابل توجهی از کار اجرایی این پروژه، روحانی در سفر سال ۹۴ خود به آذربایجان شرقی وعده تکمیل این پروژه را به مردم داد و بودجه‌ای ۹۰ میلیارد تومانی را نیز برای نهایی کردن کار در آن تخصیص داد.

با این وجود اما باز هم کار این پروژه به اما و اگر افتاد تا مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی، این بار اعلام کند که این طرح در تیرماه سال ۹۸ به بهره‌برداری نهایی می‌رسد. طبق اعلام رستمی‌مهر این پروژه ۹۰ کیلومتری در حال حاضر در یک فاز ۲۳ کیلومتری به افتتاح رسیده و فازهای باقیمانده نیز در سه قطعه در دست ساخت است.

طبق اعلام وی هشت کیلومتر از قطعه سوم از منطقه خواجه به تبریز تا آبان ماه امسال زیر بار ترافیک می‌رود و قطعات باقی‌مانده نیز حدودا دو سال دیگر افتتاح خواهند شد.

طبق برآوردهای صورت گرفته این طرح امسال بودجه‌ای ۱۰ میلیارد توماذنی را به خود اختصاص داده و در قطعات آن سه پیمانکار متفاوت در حال فعالیت هستند.

هر چند با افتتاح این طرح در سال ۹۸ عملا افتتاح این پروژه مهم برای ۹ سال به تعویق افتاده، اما صرف تبدیل شدن این جاده دو بانده به یک بزرگراه جدید می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ساکنان استان آذربایجان شرقی را برطرف کند. نگرانی‌ای که برطرف نکردن آن مرگ چند مسافر دیگر را در این جاده خطرناک به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید