Performancing Metrics

ارزانی گوشت مرغ در ماه رمضان به زیان تولیدکنندگان | اتاق خبر
کد خبر: 394028
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 16:06
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد
رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد که هیچ مشکلی در تولید و عرضه گوشت مرغ وجود ندارد، اما ارزانی بیش از حد آن در ماه رمضان سبب شده تا مرغداران زیان کنند و مسلما در ماه‌های آینده تولید خود را کاهش خواهند داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد یوسفی  اظهار کرد: هم‌اکنون تولید گوشت مرغ بسیار زیاد است و هیچ مشکلی در عرضه نداریم، اما قیمت‌ها آنقدر کاهش پیدا کرده که مرغداران در ماه رمضان در حال زیان دیدن هستند. به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به صورت نقد ۴۴۰۰ تومان است در حالی که نباید کمتر از ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان باشد.

وی افزود: با توجه به قیمت نهاده‌های تولید از جمله ذرت و سویا، قیمت گوشت مرغ در بازار به زیان تولیدکنندگان و مرغداران تمام می‌شود که این عامل سبب کاهش جوجه‌ریزی و نهایتا کمتر شدن تولید گوشت مرغ در ماه‌های آتی خواهد شد چرا که هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ ۶۰۰۰ تومان و در غرفه‌های میادین میوه و تره‌باری شهر تهران ۶۶۸۰ تومان است.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: قیمت‌های کنونی گوشت مرغ در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان دستگاه‌های نظارتی سه سال پیش قیمت کیلویی ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان را برای این محصول به عنوان قیمت منطقی در نظر گرفته بودند، اما هم‌اکنون پس از گذشت سه سال حتی از آن پایین‌تر است.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه همه عوامل اثرگذار در قیمت نهایی گوشت مرغ از جمله هزینه‌های تولید مانند حمل و نقل، سوخت و ... سالانه در حال افزایش است، پیشنهاد می‌شود تا مسئولان دستگاه‌های متولی قیمت جدید و منطقی‌تری را برای این محصول در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: تنها راه متعادل‌سازی قیمت گوشت مرغ در بازار به نفع تولیدکنندگان و نهایتا مصرف‌کنندگان رونق صادرات این محصول است که با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و افزایش آن از محل فروش داخلی امکان‌پذیر است، چرا که دیگر کشورهای پیش رو در این زمینه مانند برزیل که گوشت مرغ را کیلویی ۱.۵ دلار در کشورهای همسایه ایران عرضه می‌کند، چند برابر این قیمت هزینه تولیدشان است. اما دولت آنها برایشان یارانه‌های مناسبی در راستای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی را در نظر می‌گیرد که در واقع این یارانه‌ها بخشی از سود آنها از بازار داخلی محصولشان است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید