Performancing Metrics

تفاهمنامه «نقشه درمان ایران 1404» امضا شد | اتاق خبر
کد خبر: 394156
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1396 - 18:13
تفاهم نامه نقشه درمان ایران ۱۴۰۴ با هدف افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت، میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور امضا شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این تفاهمنامه صبح امروز با حضور حسن هاشمی -وزیر بهداشت- وسعید نمکی- معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور-  در راستای اجرایی شدن نقشه درمان کشور و سطح بندی خدمات بستری تفاهم نامه نقشه درمان ایران ۱۴۰۴ امضا شد.  

هدف از امضای تفاهمنامه نقشه درمان ایران  ۱۴۰۴ افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تاکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی ، کارایی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح بندی است.
براساس این تفامنامه، در شهرستان‌های مرکز استان دولت متعهد می‌شود به ازای هر هزار نفر جمعیت، یک و نیم تخت بستری با تعرفه دولتی فراهم کند و در سایر شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر در کشور، یک تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت همراه با جایگزینی تخت های فرسوده فراهم کند.

همچنین  مقرر شده‌است که فاصله سقف تعهد دولت با تعداد تخت برآورده شده برای هر شهرستان با منابع بخش خصوصی، نیمه دولتی، عمومی و یا خیریه ایجاد شود. در بخش دیگری از این تفاهمنامه آمده‌است که تفاوت بین استان‌ها وتفاوت درون استان‌ها با ‌توزیع تخت های جدید به میزان حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد.

به گزارش وبدا، در حاشیه این مراسم محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت نیز ضمن اشاره به تاکید سیاست‌های بلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه بر سطح بندی خدمات، گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی حوزه سلامت سطح بندی خدمات است که برای اجرایی شدن این سطح بندی ها از سال گذشته در وزارت بهداشت به همراه دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان برنامه و بودجه مطالعاتی در این خصوص صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن این سند  تفاهمنامه نقشه درمان ایران 1404 میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور امضا شده‌است، افزود:  براساس این تفاهمنامه مقرر شد که تا سال ۱۴۰۴ میزان تختهای بستری در بیمارستانهای بخش دولتی و غیر دولتی کشور به ۲.۳ تخت به ازای هزار نفر جمعیت براساس تغییرات جمعیتی، بار بیماری و در مقایسه با سایر کشور های همتراز افزوده شود.

آقاجانی با تاکید بر اینکه در راستای این تفاهمنامه دولت متعهد می‌شود به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱.۵ تخت بستری دولتی همراه با جایگزینی تخت های فرسوده ایجاد کند، ادامه داد: در سایر شهرستانهای غیر از مراکز استان و شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت نیز یک تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت از سوی دولت افزوده می‌شود.

وی با بیان این که حداقل جمعیت شهرستان برای تاسیس بیمارستان ۵۰ هزار نفر و حداقل تخت برای یک بیمارستان ۶۰ تخت در نظر گرفته شده‌است، افزود: در شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر که بیمارستان ندارند یک بیمارستان محلی یا یک مرکز جامع فوریت‌های پزشکی که خدمات بهداشتی و درمانی اورژانس و درمانهای سرپایی را ارائه می دهد تاسیس می‌شود.

 آقاجانی یکی از وجوه مهم تفاهمنامه نقشه درمان ایران ۱۴۰۴ را ایجاد و افزایش عدالت در دسترسی به خدمات با کیفیت درمانی بیان کرد و گفت: این تفاهمنامه گام بلندی در راستای ترویج عدالت اجتماعی و افزایش دسترسی مناطق محروم به خدمات درمانی مناسب است و موجب کاهش ۲۵ درصدی فاصله خدمات در بین استان ها و کاهش ۲۵ درصدی خدمات در درون هر استان می شود. البته این بیمارستان‌ها می‌تواند توسط بخش دولتی یا غیردولتی تاسیس و اداره شود اما پرداختی مردم معادل بخش دولتی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید