Performancing Metrics

بررسی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای | اتاق خبر
کد خبر: 394325
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1396 - 14:41
یک دیپلمات بلندپایه چینی اعلام کرد چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) حمایت می‌کند و این موضوع در نشست هفته جاری این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این سازمان سال گذشته با وجود درخواست روسیه که از پیشنهاد ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای حمایت کرده بود، از رسیدگی به این درخواست امتناع کرد.

ایران مدت‌هاست که مایل است به سازمان همکاری شانگهای بپیوندد و روسیه استدلال کرده است که با برداشته شدن تحریم‌های غربی، تهران می‌تواند سرانجام عضو این بلوک شود که شامل چهار جمهوری شوروی سابق است.

لی هوی لای، دستیار وزیر خارجه چین اظهار کرد که ایران یک ناظر در سازمان همکاری شانگهای است و مدت‌ها در فعالیت‌های این سازمان مشارکت فعالانه‌ای داشته و کمک‌های مثبتی در تحولات این سازمان داشته است.

وی در آستانه نشست آستانه -پایتخت قزاقستان- که شی جین پینگ، رییس جمهور چین در آن حضور خواهد داشت، به خبرنگاران گفت: چین از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: تصور می‌کنم در این نشست همه طرفین به بررسی مسئله عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خواهند پرداخت.

چین روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با تهران دارد و در توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی نقش سازنده‌ای داشته است.

به گفته لی، پاکستان و هند در این نشست رسما به این بلوک ملحق خواهند شد و جذابیت این سازمان برای سایرین و نفوذ آن افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش ممکن است به سازمان همکاری شانگهای ملحق شود، چین در نوامبر اعلام کرد مایل است هر گونه درخواست از سوی ترکیه برای الحاق به این سازمان را مورد بررسی قرار دهد.

براساس گزارش رویترز، چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ سازمان همکاری شانگهای را برای مبارزه با تهدیدات ناشی از اسلامگرایی افراطی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان تشکیل دادند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید