Performancing Metrics

گسترش فعالیت های برون مرزی و توسعه روابط با کشورهای همسایه | اتاق خبر
کد خبر: 394517
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1396 - 21:19
ولایتی خبر داد:
رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:توسعه همکاری با کشورهای همسایه از اقدامات جدید دانشگاه است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر؛ یادداشت تفاهم‌ همکاری بین ایران و عراق برای ایجاد شعب دانشگاه آزاد اسلامی در این کشور صبح امروز با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر علی‌محمد نوریان و سیدمحسن حکیم، در سالن جلسات بیمارستان مسیح دانشوری امضا شد.

 دکتر علی‌اکبر ولایتی، در حاشیه امضای این یادداشت تفاهم با اشاره به ضرورت اهتمام جدی به تجدید نظر در حوزه اقدامات خارجی این دانشگاه ، بررسی روابط غیر مفید و در برخی مواقع زیانبخش و تصمیم گیری در این زمینه و توسعه و رشد فعالیت های برون مرزی به ویژه با کشورهای همسایه  و متحد راهبردی جمهوری اسلامی ایران گفت: از جمله اقدامات جدید در زمینه ارتباطات خارجی دانشگاه ،کمک به ایجاد روابط علمی ،دانشگاهی و  فناوری به ویژه با کشورهای دوست و متحد راهبردی ایران است که در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات که با همت دکتر نوریان شکل گرفته توسعه همکاری با کشور عراق است که امروز در این زمینه یادداشت تفاهم همکاری با سید محسن حکیم یکی از شخصیت های برجسته مجلس اعلای عراق به امضاء رسیده است.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما بیشترین همکاری را با کشور عراق داریم و اکنون این همکاری‌ها در حوزه دانشگاهی به عنوان اولین اقدام در دوره جدید مدیریتی شکل می‌گیرد و توسعه می‌یابد.

وی افزود: در ابتدا این همکاری‌ها در حوزه علوم‌ پایه و بعد در رشته‌های مهندسی و پزشکی توسعه خواهد یافت.

به گفته ولایتی، یادداشت تفاهم امضاء شده، آغازی برای گسترش همکاری در حوزه دانشگاهی و آموزش عالی و زمینه ای است که موجب می‌شود در آینده همکاری‌های علمی بین دو کشور افزایش یابد؛ البته همکاری‌های علمی بین ایران و عراق سابقه تاریخی دارد ولی در تاریخ معاصر این اولین‌باری است که همکاری علمی بین دو کشور شکل گرفته است.

وی گفت: این همکاری خواست دو ملت ایران و عراق است. با همت دو دولت متحد راهبردی ایران و عراق و با هدایت‌های مقام معظم رهبری، همکاری دو کشور توسعه یافته و امروز این همکاری‌ها به حوزه علمی رسیده است.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخش هایی از این یادداشت تفاهم افزود: بعد از اخذ مجوزهای لازم از مراجع و مقامات رسمی عراق، شعب دانشگاه آزاد اسلامی در نجف، کربلا، بغداد، بصره و کردستان تاسیس و اقدامات لازم به انجام خواهد رسید ضمن آن که  همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی مرتبط با مجلس اعلای عراق در زمینه های مختلف نیز توسعه خواهد یافت.

همکاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی با عراق از علوم پایه آغاز می‌شود

در ادامه سیدمحسن حکیم نیز گفت: امروز فرصتی بود که در خدمت دکتر ولایتی که انسان فرهیخته و مرد بزرگی است، باشیم. همچنین توانستیم با دکتر نوریان نیز ملاقاتی داشته باشیم که این مبنای پیشرفت و توسعه روابط بین دو کشور خواهد بود.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: از زمینه‌های مهم ارتباط بین دو کشور، سطوح علمی و آموزشی است. با توجه به گستردگی کار کیفی و کمی دانشگاه آزاد اسلامی و رتبه‌های بالای این دانشگاه در جهان و همچنین از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است، لازم دانستیم که در زمینه علمی با این دانشگاه همکاری داشته باشیم.

وی گفت: علاقه عراق به دانش‌اندوزی در علوم مختلف سابقه دیرینه دارد، ابتدا همکاری‌ها در حوزه علوم پایه خواهد بود، چرا که این علوم مبنای پیشرفت همه کشورها هستند. ما تا امروز در عراق مشکلات زیادی داشتیم ولی اکنون فصل نوینی شکل گرفته است و می‌خواهیم از تمام امکانات جمهوری اسلامی ایران برای اعتلای عراق استفاده کنیم و در حوزه‌های اقتصادی، دانشگاهی و فرهنگی نیز با ایران همکاری داشته باشیم.

حکیم افزود:  امیدواریم این یادداشت تفاهم به مرحله تفاهم‌نامه و قرارداد برسد و بتوانیم شعب دانشگاه آزاد اسلامی را در شاخه‌های مختلف علوم‌پایه در عراق احداث کنیم.

به گفته وی؛ در حال حاضر صدها دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند و امیدوارم شاهد باشیم که جوانان عراقی نهایت استفاده از این فرصت به دست آمده را ببرند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید