Performancing Metrics

بازار طلا و ارز، 90 روز ابتدایی سال را چگونه گذرانده‌اند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 394937
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1396 - 12:42
بررسی بازدهی بازارهای رایج در ایران طی 90 روز گذشته از سال جاری نشان می‌دهد که بازار طلا و ارز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

طی روزهای سپری شده از سال 96 بازار ارز با بازدهی منفی و بازار مسکوکات با نوسانات محدود همراه بوده است به طوری که بازدهی در بازار سکه حدود یک درصد بوده است.

در این شرایط بازار طلا و ارز دیگر جذابیتی برای سرمایه‌های سرگردان و سرمایه‌های خانگی ندارد.

عقبگرد دلار

بازار ارز در سال جاری روند با ثباتی را دنبال کرده است. قیمت دلار در روزهای فروردین، اردیبهشت و خرداد نوسانات محدودی را داشته است. بازار تا اواخر خرداد 1395 به گونه‌ای پیش رفت که حتی کاهش قیمت نیز در ارزهای رایج نمایان شد. بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به 3 هزار و 732تومان در 28خرداد رسید.

 27 اردیبشت، قیمت 3 هزار و 773 تومانی برای پول آمریکایی ثبت شده است که بالاترین نرخ در سال 1396 محسوب می‌شود. هفتم اردیبهشت نیز با ثبت همین نرخ به عنوان گران‌ترین روز دلار در 75 روز ابتدایی سال 1396 لقب گرفته است.

قیمت دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری روند نزولی را در پیش گرفت تا تداوم دولت حسن روحانی به ادامه ثبات در بازارهای مالی تعبیر شود. فعالان اقتصادی با بهره‌گیری از تجربه 4 سال گذشته اینگونه تحلیل می‌کنند که بازار ارز از تلاطم دور خواهد ماند. با این حساب بازدهی بازار ارز در 90 روز ابتدایی سال به منفی0.9 درصد رسید تا دارندگان این ارز با زیان مواجه شده باشند.

حال و هوای بازار ارز در ماه های ابتدایی سال هیچ نشانه‌ای از آنچه در ماه‌های پایانی سال گذشته در این بازار حاکم بود، ندارد. بازار ارز در ماه های آذر و دی 95 وارد مدار صعودی شده بود، برخی پیش‌بینی جهش بهای پول آمریکایی و تداوم آن را داشتند اما این مسیر پایدار نماند تا از بهمن ماه سال گذشته، روند نزولی قیمت در این بازار نمایان شود. در روزهای ملتهب، بهای دلار آمریکا در بازار آزاد تهران تا 4 هزار و 100 تومان نیز پیش رفت اما طی دو ماه پایانی سال گذشته عقب‌گرد در بازار ارز اتفاق افتاد تا بهای این ارز وارد کانال 3 هزار و 700 تومان شود.

طلا و سکه روی موج بازار جهانی

بازار طلا و سکه که سال گذشته پربازده‌ترین بازار در میان بازارهای رایج لقب گرفته بود، در سال 1396 وضعیت پرنوسانی را طی کرده است. در 90 روز ابتدایی سال جاری نوسانات قیمت طلا و سکه با توجه به تحولات بهای جهانی طلا و البته تغییرات قیمت دلار در بازار ایران، به گونه‌ای ادامه داشته است که نتوان از این بازا به عنوان بازار پربازده یاد کرد.

قیمت سکه تمام بهار آزادی در طول سه ماه ابتدایی سال جاری فراز و فرود زیادی را تجربه کرد به طوری که در برخی ایام اختلاف قیمت 26 هزار تومانی نسبت به ابتدای سال پیدا کرد که بازدهی 1.7 درصدی را نشان می داد اما در نیمه اول خرداد به دلیل کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ایران و همچنین به واسطه ورود به ماه رمضان و کاهش تقاضا در این بازار، قیمت سکه نیز افت کرد و به حدود نرخ ابتدایی سال رسید.

بهای سکه بهار آزادی در ابتدای سال یک میلیون و 201 هزار تومان بود و در 26 خرداد ماه نیز همین نرخ در بازار حاکم شد. روز گذشته اما جهش 16 هزار تومانی در بازار سکه رقم خورد تا بهای آن به یک میلیون و 216 هزار تومان برسد. قیمت سکه امروز نیز اندکی افزایش را تجربه کرده و به مرز یک میلیون و 220 هزار تومان رسیده است. بر این اساس بازدهی بازار سکه در 90روز ابتدایی سال نزدیک به 1.3 درصد بوده است و دارندگان مسکوکات نتوانستند سود چندانی از این سرمایه‌گذاری کسب کنند مگر آنکه موفق شده باشند در مقاطعی که قیمت آن فراتر رفت، اقدام به فروش کنند.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید