Performancing Metrics

تیشه خام‌فروشی به ریشۀ تولید | اتاق خبر
کد خبر: 395291
تاریخ انتشار: 4 تیر 1396 - 16:39
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خام‌فروشی تیشه به ریشۀ تولید داخل زده است، گفت: سنگ ایرانی به صورت خام صادر و بعد از فرآوری با برند ایتالیایی مجددا وارد کشور می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سیدحسن حسینی شاهرودی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزۀ معدن زمین‌گیر هستیم، افزود: با توجه به رشد بالای علمی کشور، حوزه معدن پیشرفت چشمگیری نداشته است.

وی با بیان اینکه علوم روز استخراج و فرآوری محصولات معدنی در کشور کمتر وجود دارد، اظهار داشت: از مشکلات جدی حوزه معدن نبود تکنولوژی استخراج و فرآوری محصولات معدنی در کشور است در حالی که درصد بسیار بالایی از معادن کشور شناسایی و اکتشاف نشده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کمتر از یک درصد معادن استان سمنان اکتشاف شده است، تصریح کرد: اگر ۱۰ درصد از معادن فعال شود مشکل اشتغال کشور حل می‌شود.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: همچنین از معادن کشور به‌ صورت سنتی بهره‌برداری می‌شود و در فرایند فرآوری و ارزش افزوده در سطوح بسیار پایین در حال حرکت هستیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مواد معدنی استخراج شده به‌ صورت خام به فروش می‌رسد، اضافه کرد: به طور مثال ۴۰ نوع محصول می‌توان از گچ به دست آورد که در کشور ما تنها از پنج نوع محصول آن استفاده می‌شود، گچ صادر شده به کشور ترکیه به کناف تبدیل می‌شود و با چندین برابر قیمت گچ خام مجددا به کشور ما وارد می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورا اسلامی با بیان اینکه خام فروشی با توجه به هزینههای حمل و نقل و رقابت جهانی توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: سنگ معادن ایران به صورت قلوه‌سنگ صادر می‌شود و بر روی کشتی با تکنولوژی ایتالیایی فرآوری و سپس بدون اینکه مسیر کشور ایتالیا را طی کند، به نام سنگ ایتالیایی بسته بندی و به کشور وارد می‌شود.

حسینی شاهرودی با تأکید بر اینکه تکنولوژی روز دنیا در زمینه فرآوری مواد معدنی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تدبیر بلند مدتی در امر فرآیند اکتشاف، استخراج و فرآوری در دولت‌های مختلف در نظر گرفته نشده و با قوانین متناقضی که در حوزه تولید وجود دارد هیچ سرمایه گذاری ریسک سرمایه گذاری در زمینه فرآوری محصولات معدنی را قبول نمی‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید