Performancing Metrics

انتقاد از تبلیغات منفی علیه شبکه ملی اطلاعات | اتاق خبر
کد خبر: 395317
تاریخ انتشار: 5 تیر 1396 - 11:05
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌داند و از نهایی شدن فاز نهایی آن در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد

در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌داند و از نهایی شدن فاز نهایی آن در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد، برخی از گذشته تاکنون با تبلیغات منفی علیه و معطوف کردن این شبکه به سمت مسائل امنیتی، سعی در تخریب آن را داشته‌اند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمود واعظی چندی پیش، شبکه ملی اطلاعات را یکی از پروژه‌های بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در حال نهایی شدن است و درباره آن توضیح داد: جلسات منظمی برای فاز سوم شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است. این شبکه بسیار بزرگ است و اولویت جدی دولت بوده و ما عملاً سال گذشته گام بزرگی در این راستا برداشتیم. فاز اول در شهریور ماه گذشته و فاز دوم در دهه فجر انجام شد. امیدواریم فاز سوم نیز تا آخر تیرماه به بهره‌برداری برسد.

واعظی در خصوص مزایای شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: نتایج اجرای این طرح بسیار زیاد بوده و در حال حاضر تمام کارهای کشور در چارچوب شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود که یک نمونه آن طرحی بود که برای سرشماری انجام شد و سرعت و دقت خوبی داشت. انتخابات اخیر نیز در این شبکه صورت گرفت و مردم خاطرجمع بودند که هر شهروند یک بار بیشتر نمی‌تواند رأی دهد. قیمت تعرفه اینترنت نیز برای ترافیک داخلی ۵۰ درصد است و این حتماً یک مزیت مناسب به شمار می‌رود. از زمانی که شبکه ملی راه‌اندازی شده مردم می‌توانند سرویس‌ها را با سرعت بالا دریافت کنند.

از طرفی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در عین حال که معتقد است امنیتی دانستن شبکه ملی اطلاعات، این شبکه را تخریب می‌کند، تحقق آن را راهکاری مهم و موثر برای توسعه اقتصاد فناوری اطلاعات و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌داند.

امنیتی دانستن شبکه ملی اطلاعات آن را تخریب می‌کند

محمدجواد آذری جهرمی چندی پیش با اشاره به اهداف مدنظر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و با انتقاد از کسانی که دلایل ایجاد این شبکه را امنیتی عنوان کرده‌اند، تأکید کرد: هدف اولیه این طرح افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی سازمان‌های جاسوسی نبوده، بلکه پیشرفت اقتصاد در زمینه‌ ICT بوده است. مهم‌ترین دلیل ایجاد این شبکه، ایجاد اشتغال برای جوانان و تولید است زیرا معتقدیم شبکه ملی اطلاعات باعث رشد فناوری اطلاعات در داخل کشور، تولید و اشتغال و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نباید با به کار بردن مباحث امنیتی برای شبکه ملی اطلاعات، تبلیغ منفی کنیم، افزود: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به هیچ عنوان قصد محدود کردن دسترسی به منابع علمی و دیوار کشیدن دور خودمان را نداشته و نداریم. تمامی تلاش این است که ارتباطات ما با دنیا در عرصه فضای مجازی شکل گیرد و در این ارتباطات از تولیدات داخلی استفاده شود.

وی با اشاره به تغییر نظام تعرفه‌ای در راستای استفاده از شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوا خاطرنشان کرد: سال گذشته از ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت صرف نظر کردیم تا بستر برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی محتوا فراهم شود. ما به نفع تولید محتوا و ایجاد اشتغال، تعرفه پهنای باند انتقال را دو مرحله کاهش داده‌ایم. همچنین کاهش تعرفه و بهینه‌سازی مصرف در جهت تولید محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات از جمله برنامه‌های سال ۱۳۹۶ است.

جهرمی با اشاره به رشد محتوای داخلی گفت: سال ۱۳۹۲ با سهم ۱۰ درصدی محتوای داخلی شاهد ۷.۲ گیگابیت محتوای داخلی در کشور بودیم که اکنون این رقم به ۲۵۰ گیگ رسیده است. همچنین طبق اظهارات تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و سرویس‌دهندگان خدمات در این بخش، از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ تا کنون شاهد رشد سه برابری ترافیک داخلی در حوزه سرویس‌های آنلاین ویدیوئی هستیم. فعالیت در حوزه اپلیکیشن‌ها و محتوا را نباید تنها به یک پیام‌رسان محدود کرد. بلکه باید  بستر برای فعالیت تمامی تولیدکنندگان و سرویس‌دهندگان فراهم شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید