Performancing Metrics

هر یک درصد رشد برابر 20 درصد بهره‌وری نیروی کار | اتاق خبر
کد خبر: 395738
تاریخ انتشار: 13 تیر 1396 - 15:27
وزیر کار اعلام کرد:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر یک درصد رشد اقتصادی را مستلزم ۲۰ درصد بهره‌وری نیروی کار دانسته و می‌گوید: دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد ولی منابع ما محدود است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی ربیعی در مراسم رونمایی از طرح‌های نوین آموزشی و تبیین و ارائه دستاوردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: اگر برنامه رشد هشت درصد را دنبال می‌کنیم باید منابع مورد نیاز را متناسب با شرایط موجود و بهره‌وری نیروی انسانی در کار ببینیم و پیش‌بینی می‌شود رقمی در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق رشد ۸ درصدی نیاز داشته باشیم، البته محدودیت منابع در یک سمت و معضل بیکاری ناشی از فقدان مهارت در سمت دیگر دو مساله‌ای است که با آن مواجهیم و کار را سخت می‌کند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای یک درصد رشد حداقل ۲۰ درصد بودجه نیاز است که باید از طریق بهره‌وری نیروی کار و مهارت به دست آید و از راه ماهر کردن نیروی کار صرفه جویی شود تا بهره‌وری به وجود آید لذا یک برنامه رشد ۲۰ ساله مبتنی بر سختکوشی و عقلانیت باید دنبال شود تا بهره‌وری را متحول کند.

وی در ادامه رونق اشتغال روستایی را در انتظار تصویب مجلس دانست و گفت: اگر لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه در جلسه امروز مجلس به تصویب برسد، گام بزرگی در جهت ایجاد اشتغال روستاها و رونق اشتغال مناطق کمتر برخوردار خواهد بود.

ربیعی متذکر شد: پیش‌بینی شده در صورت تصویب لایحه، دو بانک توسعه تعاون و کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید منابع مذکور را در قالب وام‌های روستایی و مطابق با برنامه‌های شورای عالی اشتغال و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه کنند.

وزیر کار با بیان اینکه تا پایان امسال گزارش خوبی از اجرای طرح روستا مزیت و روستا مهارت ارائه خواهیم کرد، گفت: ما به دنبال پول پاشی نیستیم بلکه درصد شناسایی مزیتهای روستایی و ایجاد شغل بر مبنای مزیتهای بومی مناطق هستیم. آموزشهای ما نیز به شکل سیار و الکترونیکی خواهد بود، به نحوی که در مشاغل روستایی که عمدتا بر توسعه گردشگری متمرکز شده متکی بر آموزشهای مجازی بوده و در مشاغل خاص روستایی و صنایع دستی نیز مبتنی بر آموزشهای فیزیکی حرکت خواهیم کرد.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اجرای طرح کارورزی گفت: یکی از برنامه‌های ما برای توسعه اشتغال فراگیر، طرح کارورزی است و علیرغم نقدهایی که به آن می‌شود معتقدیم که یک دانش و تجربه درست است که باید در پیش گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا داریم که وارد بازار کار خواهند شد و نیاز ما به نسبت نیروی تحصیلکرده دارای مدرک دکترا، ‌ فوق لیسانس و لیسانس در کشور متعادل نیست و این نقد به سیاستها و برنامه‌ها هست که با افزایش جمعیت نیرویی را فارغ التحصیل کرده‌ایم که متناسب با تخصص و دانش خود در بازار به کار گرفته نشده است؛ لذا مهمترین کار ارزشمند کردن گواهینامه صلاحیت شغلی است و باید مراکز فنی و حرفه‌ای را گسترش دهیم و آموزشهای فنی و حرفه‌ای را با آموزشهای عالی همسو کنیم.

وزیر کار گفت: مطالعات نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که از طریق کاریابی‌ها اقدام کرده‌ و دارای مهارتی ولو جزیی بوده‌اند، ‌به سرعت جذب بازار کار شده‌اند.

به گفته ربیعی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور وارد بازار کار می‌شوند که فراهم کردن بستر آموزش آنها مستلزم افزایش سرعت مهارت آموزی است.

او با بیان اینکه در سازمان فنی و حرفه‌ای شعار آموزش سریع، ارزان و با کیفیت را دنبال می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت علوم، دانشجویان از فضای کلاسهای درسی متناسب با نوع رشته مهارتی که بعد از صلاحیت حرفه‌ای کسب می‌کنند بهترین استفاده ممکن را داشته باشند و مهارت آموزی حین تحصیل را نیز تجربه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین اشتغال ایجاد شده در کشور را مربوط به بنگاهها و کسب و کارهای خرد دانست و گفت:‌ امروز ۸۰ درصد تولیدات ما چینی است و متاسفانه بر اساس سلیقه و ذائقه مشتری حرکت نکرده‌ایم، به نحوی که در بخش زیورآلات نیاز به یک مرکز طراحی داریم تا بازار کار را به طور کامل در اختیار بگیریم.

ربیعی همچنین از اولویت ایجاد اشتغال در صنایع بزرگ، کوچک و متوسط به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود نام برد و افزود: طی دو سال گذشته ۵۵ تفاهم‌نامه را با دستگاههای مختلف در حوزه انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی منعقد کرده‌ایم و مبتنی بر آموزشهای فیزیکی در جوار کارگاه پیش رفته‌ایم و درصدی از کار هم به آموزشهای مجازی اختصاص داده شده است.

محمد امین سازگارنژاد ـ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در ادامه این مراسم، آموزشهای مهارتی را نقطه آغاز یک رویداد بزرگ دانست و گفت: این اتفاق آموزش‌های مهارتی را بلازمان و بلامکان می‌کند و همه کسانی که تجاربی دارند می‌توانند تجارب خود را از این طریق انتقال بدهند و مربیان فنی و حرفه‌ای نیز در انتقال مهارتها بیش از پیش نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: سازمان فنی حرفه‌ای با حمایت وزیر کار خوداتکایی و خودباوری را مدنظر قرار داده و با کمک کمیته امداد و به دستور شخص وزیر، ۱۱۲ مرکز آموزشی را برای حاشیه‌نشینان و محرومان ایجاد کرده است.

به گفته معاون وزیر کار، این نقطه آغازین شاید نقطه مطلوب کمال نباشد ولی زمینه‌ساز رویدادهای بزرگی است که نظام مهارت‌آموزی را به رشد و بالندگی می‌رساند.

حمیدرضا ثابت‌نژاد ـ معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز توسعه مهارت آموزی را در توسعه کارآفرینی و ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار موثر خواند و گفت: در طول برنامه ششم توسعه با توجه به اولویتهای هر بخش افراد را بر اساس صلاحیت‌های شغلی ارزیابی می‌کنیم و به آنها گواهینامه می‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۷ ابوظبی گفت: امسال در ۲۹ رشته مهارتی در مسابقات شرکت می‌کنیم و امیدواریم با اقتدار و دست پر برگردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امروز که با حضور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مسئولان و مدیران این سازمان برگزار شد، از رسانه تعاملی و پرتال ماتریسی مهارت و گواهینامه‌های صلاحیت شغلی رونمایی کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید