Performancing Metrics

ظریف: خودتان را مسخره نکنید، سیاست تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 396464
تاریخ انتشار: 27 تیر 1396 - 10:55
اظهارات وزیر خارجه در شورای روابط خارجی
وزیر امور خارجه کشورمان برای بررسی تحولات خاورمیانه، روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی با حضور «ریچارد هاس»، رئیس این اندیشکده شرکت و سخنرانی کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در اظهارات خود به دوران جنگ عراق اشاره و تأکید کرد که در آن دوران تمام قدرت‌های دنیا از صدام حمایت می‌کردند اما در نهایت ایران با اتکا به مردم خود توانست ادامه دهد و به توفیق دست یابد.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تعاملات با دولت ترامپ خاطرنشان کرد که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگویی نداشته‌ است اما این بدین معنا نیست که احتمال تعامل در آینده وجود ندارد.

وزیر امور خارحه کشورمان تأکید کرد، تسلیحات هسته‌ای امنیت هیچ کشوری را تأمین نمی‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره استقلال قوه قضایی ایران گفت: قضات بخشی از نظام حقوقی هستند که به صورت فرمایشی انتخاب نمی‌شوند بلکه در یک چارچوب حقوقی و با طی فرآیندهایی به سمت خود می‌رسند. نظام قضایی ما مستقل است و بر اساس قانون عمل می‌کند.

ظریف ادامه داد: دادگاهی در نیویورک ما را در رابطه با وقایع یازدهم سپتامیر جریمه کرد و این در حالی است که عربستان و هم‌پیمانان شما در این وقایع دست داشتند.

در ادامه این سخنرانی ریچارد هاس پرسشی را به این صورت مطرح کرد: تیلرسون به تازگی از حمایت از عناصری در داخل ایران برای تحقق گذاری مسالمت‌آمیز در حکومت این کشور سخن گفت. حلقه‌ای از سناتورهای آمریکایی کمتر دیپلماتیک بوده و خواستار تغییر رژیم شده‌اند. نظر شما چیست و این موضع چه تأثیری بر دیدگاه شما در قبال ایالات متحده دارد؟

ظریف در پاسخ به این پرسش گفت: تأثیر این امر (بر دیدگاه ما) این است که متوجه می‌شویم آمریکا از تاریخ عبرت نمی‌گیرد. آمریکا در ایران در سال ۱۹۵۳ دست به تغییر رژیم زد و می‌بینید که این حرکت چه برایندی برای آمریکا داشت. آمریکا از زمان انقلاب سیاست تغییر رژیم را دنبال می‌کند. این روند در دوره اوباما رسماً متوقف شد؛ هرچند به اعتقاد ما در عمل این نبود.

وی ادامه داد: تفاوت میان ایران و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه این است که ما مشروعیت و قدرت خود را از مردم می‌گیریم. واقعیت این است که ما در ۳۸ سال گذشته تحت فشار بوده‌ایم. همه کشورهای منطقه ما نوعی چتر خارجی دارند؛ یا از طریق ناتو یا پشتیبانی مستقیم آمریکا. ایران ندارد. ما چطور بدون هیچ حمایت خارجی قادر به ادامه بوده‌ایم؟ علت این است که به مردم خود متکی هستیم.

ظریف گفت: این مردم به مدت ۱۰ ساعت در صف بودند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دهند. ژنرال ماتیس چند روز پیش گفت ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند. و آیت‌الله رییس‌جمهور را انتخاب می‌کند و این‌گونه توضیح داد که انگار ترامپ در آمریکا رییس‌جمهور بعدی را انتخاب کند. مردم ۱۰ ساعت در صف می‌ایستند که رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل انتخاب شده است؟! شاید مردم داخل ایران شست‌وشویی مغزی شده‌اند! ایرانی‌ها در لس‌آنجلس چهار ساعت در صف می‌ایستند که رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل مشخص است؟! خودتان را مسخره نکنید! به واقعیت‌ها بنگرید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد زیرا کشوری نیست که برای بقا و مشروعیت به آمریکا وابسته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: آمریکا باید رویه خود در قبال تحریم‌ها را تغییر دهد. وقتی آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران آغاز کرد، ما ۲۰۰ سانتریفیوژ داشتیم که پس از تحریم‌ها و در زمان مذاکرات این تعداد به ۲۰ هزار سانتریفیوژ رسید. پس نتیجه این تحریم ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانترفیوژ بیشتر بوده است. تحریم‌ هیچ‌گاه کارآمد نبوده است. به عنوان فردی که در سال ۱۹۸۲ پایان‌نامه ارشد خود را درباره تحریم‌ها نوشته‌ام، می‌گویم که تحریم جواب نمی‌دهد.

ظریف درباره موضع ایران در قبال کردها و رفراندومی که می‌خواهند در عراق برگزار کنند، گفت: به اعتقاد ما، رفراندوم گزینه درستی نیست ونتیجه فاجعه‌باری برای عراق به دنبال خواهد داشت. تأثیر این کار برای امنیت عراق و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. ما به دوستان خود در کردستان عراق که همگی از بارزانی گرفته تا سایرین دوستان ما هستند، توصیه کرده‌ایم که این کار را نکنند. به نظر من این نظر مشترک همه کشورهای منطقه است.

وی تصریح کرد: با این حال معتقدم سیاست‌های ضدکردی در هر جای منطقه نتیجه عکس خواهد داد.

در ادامه هاس از ارزیابی ظریف از سیاست‌های ترکیه در قبال کردها پرسید که ظریف با لبخند پاسخ داد: من در امور داخلی سایر کشورها مداخله نمی‌کنم. من صرفاً تحلیل‌گری هستم که نکات تحلیلی مطرح می‌کنم.

نشست شورای روابط خارجی با محوریت تحولات خاورمیانه و راه حل های پیشنهادی ایران برای حل بحران های جاری در این منطقه برگزار شد. در این نشست علاوه از برخی دیپلمات‌های سابق آمریکایی، صاحبنظران و نخبگان مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا و اصحاب رسانه‌های مختلف جهان حضور داشتند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید