Performancing Metrics

تنش در جامعه، مانع تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 396474
تاریخ انتشار: 27 تیر 1396 - 11:40
16 نکته از سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری در منطقه آزاد کیش
جهانگیری در مراسم افتتاح پروزه صنعتی، عمرانی و گردشگری در منطقه آزاد کیش گفت: ایران با چالش‌های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط‌زیست و آب روبرو است و برای حل این بحران‌ها نیازمند اجماع ملی میان همه دستگاه‌ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح 9 پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری در جزایر کیش و هندورابی جمع سرمایه‌گذاران، مدیران و روسای سازمان‌ها در منطقه آزاد کیش گفت: دولت یازدهم از ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد منفی اقتصادی و نرخ ارز بود. در چهار سال گذشته تلاش کردیم تا محیط اقتصاد کشور محیطی باثبات، آرام و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران باشد. ما تلاش کردیم تا با تعامل و ایجاد فضای گفتگو با دنیا و برطرف کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت فضایی باثبات ایجاد کنیم.

مهم‌ترین نکات این سخنرانی را بخوانید:

-دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغال‌زا است؛ این دولت باید با مدیریت قدرتمند و مدبرانه درصحنه حاضر شود.

-نمی‌توان با سروصدا مانع از انعقاد قرارداد و جذب سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز شد.

-ایران با چالش‌های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط‌زیست و آب روبرو است و برای حل این بحران‌ها نیازمند اجماع ملی میان همه دستگاه‌ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.

- ایجاد اشتغال جز با سرمایه‌گذاری و تولید برطرف نخواهد شد؛ باید تلاش کنیم تا با بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کشور به‌ویژه زنان تحصیل‌کرده، فراهم کنیم.

- مسائل زیست‌محیطی به‌عنوان چالش دیگر پیش روی کشور است؛ وضع مردم در سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجهه با ریزگردها و ساکنان کلان‌شهرهای کشور در مواجهه با آلودگی هوا ناخوشایند است و باید برای برطرف کردن این مشکلات همه مساعی خود را بکار بگیریم.

- ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت دوازدهم است.

- وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آن‌ها در سال‌های گذشته باوجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد.

- مهم‌ترین ابزار در حل چالش‌های اقتصادی اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. این سیاست‌ها که موردپذیرش دولت است و به اجماع اقتصاددانان و سایر دستگاه‌ها و قوا نیز رسیده است اما باید این اجماع از مرحله حرف خارج‌شده و به صحنه عمل آید.

- بحران‌های صوری و تنش در جامعه مانع تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود.

- همه سرمایه‌گذاران باید احساس کنند می‌توانند منابعشان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه‌تنها مزاحم آن‌ها نخواهد شد بلکه موردحمایت واقع می‌شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.

- یکی از اولویت‌های اصلی کشور جذب سرمایه در بخش نفت و گاز است. ما در این حوزه نیازمند بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و نمی‌توان با انعقاد نخستین قرارداد سروصدا راه انداخت و مانع ایجاد قراردادهای دیگر شد.

- دولت از مناطق آزاد کشور و تلاش برای ایجاد 7 منطقه آزاد حمایت می‌کند. این مناطق بدون تردید قطب توسعه کشور خواهند شد اما باید تلاش کرد تا تولیدی در این مناطق انجام شود که صادرات محور باشد.

- امیدواریم لایحه مناطق جدید آزاد در مجلس شورای اسلامی سریع‌تر تصویب شود. همه مناطق آزاد مستقر در کنار دریا باید توسعه دریا محور را در دستور کار قرار دهند.

- مسئله گردشگری از اولویت‌های محوری دولت دوازدهم است؛ زیرا گردشگری می‌تواند به‌سرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی به وجود آورد.

- تصمیمات خوبی در دولت یازدهم درزمینهٔ مصرف بهینه انرژی و بهره بری از انرژی اتخاذ شد که باید در دولت دوازدهم به‌طورجدی پیگیری شود تا در حوزه حمل‌ونقل، ساختمان شاهد تحولات خوبی باشیم. قطعاً اجرایی شدن این تصمیمات زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.

-جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اماکن رفاهی، بهداشتی و اقامتی منجر به افزایش تولید و اشتغال‌زایی در جزیره کیش شده و این خط‌مشی باقوت ادامه خواهد یافت.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید