Performancing Metrics

هنوز تا تحقق شبکه ملی اطلاعات فاصله داریم | اتاق خبر
کد خبر: 396532
تاریخ انتشار: 28 تیر 1396 - 15:15
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور:
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: افتتاح سه فاز شبکه ملی اطلاعات، بهینه سازی شبکه موجود در کشور است تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند طرح اصلی شبکه ملی اطلاعات را ارایه و اجرایی کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عباس آسوشه در دومین جلسه همگرایی و شفاف‌سازی سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که با حضور نمایندگان ۲۸ دستگاه اجرایی مرتبط برگزار می‌شد، با بیان این که در دوره‌ دوم شورای عالی فضای مجازی، جلسات کارشناسی و مدیریتی متعددی با دستگاه‌های متولی فضای مجازی برگزار شد، افزود: سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات خروجی این جلسات است. مطابق این سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، بستر ارائه خدمات محتوایی از جمله دولت، آموزش، بهداشت و تجارت الکترونیک خواهد بود و نباید این خدمات را جزئی از شبکه ملی اطلاعات دانست.

آسوشه با اشاره به سه فاز اجرا شده توسط وزارت ارتباطات افزود: اجرای این سه فاز بر اساس مصوبه‌ی شورایعالی و به منظور اصلاح وضعیت فعلی زیرساخت ارتباطی و شبکه ارتباطی کشور بوده است تا آمادگی لازم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات مهیا شود. بنابراین با در نظر گرفتن انتظارات و الزامات مصرح در سند تبیین الزامات، هنوز تا تحقق شبکه ملی اطلاعات فاصله داریم.

وی با تاکید بر این که شبکه ملی اطلاعات با اینترنت در تعامل خواهد بود، گفت: پیش از این عده‌ای شبکه ملی اطلاعات را مساوی با قطعی اینترنت می‌دانستند ولی امروز عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص فضای مجازی تصویب کرده‌است که اینترنت باید به عنوان یک خدمت روی شبکه ملی اطلاعات ارائه شود. در سند تبیین الزامات هم ذکر شده که دسترسی مردم به محتوا و خدمات داخلی نباید منوط به اتصال به اینترنت باشد و آنچه شبکه ملی اطلاعات را از اینترنت متمایز می‌کند، ایجاد مزیت‌های رقابتی برای محتوا و خدمات داخلی از منظر کیفیت ارائه خدمت و قیمت دریافت خدمات نسبت به خدمات خارجی است.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه یکی دیگر از الزامات شبکه ملی اطلاعات امکان پالایش محتوا و خدمات متناسب با نیاز کاربران است، تصریح کرد: تامین امنیت، حفظ حریم خصوصی و رعایت حقوق عمومی بخش دیگری از الزامات تحقق شبکه ملی اطلاعات است و این شبکه تقاضای برخورد با رفتارهای مخاطره‌آمیز و جرائم سایبری را برای همگان برآورده خواهد کرد. با تحقق این شبکه، پالایش محتوا و خدمات با یک قاعده‌ی یکسان و عمومی صورت نمی‌گیرد.

آسوشه با بیان این که زیرساخت ارتباطی کشور صرفا کابل و فیبر نیست، تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات باید به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور خدمات پایه کاربردی همچون جویشگر، ایمیل و پیام رسان ملی و بومی برای کاربران ارایه کند و صرفا بحث برقراری ارتباط در این شبکه مطرح نیست.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: باید تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات در کنار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کمک کنند تا با وفاق و هم افزایی ملی این شبکه محقق شود و در صورتی که منتظر اجرای آن صرفا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم و پس از انجام آن به دنبال ارایه خدمات بر روی آن برویم شبکه ملی اطلاعات اجرایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید