Performancing Metrics

سیر قاچاق کشور نزولی شده است | اتاق خبر
کد خبر: 396584
تاریخ انتشار: 29 تیر 1396 - 18:09
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: هدف ما مبارزه با قاچاق سازمان یافته است، اما متاسفانه امروزه شاهد آنیم برخی قاچاقچیان از این امر سوء استفاده کرده با به خدمت گرفتن کوله بران اقدام به انتقال کالای قاچاق خود به داخل کشور می کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبدالمجید نگارش نژاد در نشست فرهیختگان و نخبگان استان کرمانشاه با موضوع مقابله با قاچاق کالا و ارز که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به دوران هشت ساله دفاع مقدس، گفت: جنگ تمام شده اما این را نباید باور کرد، چرا که امروز جنگ ما از فیزیکی و سلاحی تبدیل به جنگ اقتصادی و فرهنگی شده است.

وی افزود: دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی بارها به طرق مختلف قصد ضربه زدن به نظام را داشته و در حربه اخیر خود با ناتوانی از جنگ نظامی، جنگ اقتصادی و فرهنگی را به راه انداخته است.

نگارش نژاد با بیان اینکه یکی از راه‌های جنگ اقتصادی بحث قاچاق کالا به کشور است، گفت: خوشبختانه رهبر انقلاب به خوبی متوجه این خطر شدند و از سال ۱۳۸۱ مرتب این مسئله را به مسئولان گوشزد کرده‌اند که باید جلوی قاچاق کالا را بگیرند.

 وی به روند صعودی قاچاق کالا تا سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و افزود: قاچاق در این سال به مرز ۲۵ میلیارد دلار رسید اما از این سال بود که با تصویب قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز بعد از ۸۰ سال این سیر صعودی متوقف شد.

نگارش نژاد تاکید کرد: توقف سیر صعودی قاچاق ربطی به تغییر دولت‌ها ندارد و توقف آن در سال ۱۳۹۲  تنها به این علت است که در این سال بعد از ۸۰ سال توانستیم قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به روز کنیم.

این استاد  دانشگاه با اشاره به تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در سال ۱۳۱۲، گفت: در این قانون بعضا جریمه قاچاق برخی اقلام ۵۰۰۰ تومان تعیین شده بود که بسیار برای دوره خودش رقم بالایی است، اما این ۵۰۰۰ تومان در سالهای اخیر هیچ قدرت بازدارنده‌ای نداشت.

وی افزود: با به روز شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر توقف سیر صعودی قاچاق کالا، سیر نزولی آن آغاز شد و از سال ۱۳۹۲ تا سال گذشته میزان قاچاق کالای کشور عملا نصف شده است.

نگارش نژاد تصریح کرد: میزان قاچاق کالا از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ از رقم ۲۵ میلیارد دلار به رقمی در حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده که کاهش ۵۰ درصدی قاچاق کشور را نشان می‌دهد و با اطمینان می‌گوییم که شیب قاچاق کشور نزولی شده است.

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با بیان اینکه هیچ ریسکی در کشور برای قاچاقچیان وجود ندارد، گفت: در آمریکا از افرادی که قاچاقچیان را با هدف گلوله کشته‌اند، تقدیر می‌شود اما در ایران اگر بخواهیم یک فرد را نه به جرم حمل کالای قاچاق، بلکه به جرم حمل مواد مخدر اعدام کنیم در بوق و کرنا می‌کنند که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند.

وی افزود: در کشور ما قاچاقچی کالا با کمترین خطرات مواجه است و ریسک کارشان پایین است و هم اکنون هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی ما آلوده به قاچاق هستند.

او با بیان اینکه قاچاق کالا می‌تواند در کنار امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و فرهنگی را هم با مشکل مواجه کند گفت: مهم ترین عارضه قاچاق تهدید سلامت جامعه است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به اذعان مسئولین سازمان غذا و داروی کشور ۹۵ درصد کالاهای سلامت محور شامل غذا، دارو و لوازم و تجهیزات آرایشی و بهداشتی یا آلوده هستند یا تاریخ گذشته و یا غیراستاندارد هستند.

نگارش نژاد تاکید کرد: قضیه "بیوتروریسم" جدی است و بسیاری کشورها با حساسیت ویژه ای بر روی این موضوع نظارت می‌کنند  و ما نباید اجازه دهیم هرکالایی از بیرون مرزها بدون بررسی وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه در کنار مقابله سخت افزاری با پدیده قاچاق باید از داخل نیز فرهنگ مصرف  کالای داخلی ترویج شود، گفت: ما با کار فرهنگی می‌توانیم در این زمینه موفق شویم و باید به مردم این آگاهی را بدهیم که مصرف کالای قاچاق چقدر می‌تواند برای سلامت آنها مضر باشد و از طرفی مصرف کالای ایرانی می‌تواند چه مزایایی برای آنها و کشور به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف فرهنگی کشور در زمینه مصرف کالای تولید داخل، گفت: در حالی ما به عنوان یک ایرانی به مصرف کالای خارجی و تُرکی افتخار می‌کنیم، وزیر سلامت کشور سوئد زمانی که به ایران آمد از ماهی "سالمونلا" روی میز شام که از کشور نروژ تهیه شده بود استفاده نکرد و تاکید کرد که ماهی که حاصل دسترنج ماهیگیران کشورش باشد را مصرف می‌کند و با این فرهنگ خیلی فاصله داریم.

نگارش نژاد گفت: این فرهنگ و نگرش باید در ما به عنوان یک ایرانی به وجود بیاید و باید همه این مسئله را باور کنیم که سود استفاده از کالای ایرانی حتما به خود ما بر می‌گردد و اشتغال و اقتصاد کشور با این کار رونق می‌گیرد.

وی افزود: ایران دومین کشوری است که بیشترین تعداد همسایه را دارد و هم اکنون با ۱۵ کشور همسایه هستیم که برخی دولت مرکزی قدرتمندی ندارند و مجبوریم علاوه بر مرزهای خود، مرز آنها را نیز کنترل کنیم که این کار بسیار دشواری است و بنابراین باید فرهنگسازی به طور جدی در خصوص عدم مصرف کالای قاچاق صورت گیرد.

این استاد دانشگاه عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی، ساختاری و سازمانی را موثر در پدیده قاچاق دانست و اظهار کرد: در بخش اقتصادی عواملی از جمله اقتصاد غیرشفاف، اقتصادی یارانه‌ای، اقتصاد دولتی و مستعد رانتی و در بخش فرهنگی عواملی از جمله فرهنگ قانون گریزی و نداشتن قبح عمل قاچاق موجب بروز پدیده قاچاق شده است.

نگارش نژاد با بیان اینکه در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز چند استراتژی در نظر گرفته شده است، گفت: اولین استراتژی در این زمینه مقابله است و این کار از سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت و به دستور مقام معظم رهبری امروزه نیروی دریایی سپاه و ارتش نیز برای مبارزه با قاچاق دریایی وارد کار شدند.

وی افزود: همچنین تشکیلات ویژه در نیروی انتظامی در این زمینه تشکیل شد و نیروهای مبارزه با قاچاق کالا از ۲۰۰۰ نیرو به ۱۲ هزار نیرو رسید. استراتژی دیگر ما در این قانون امحاء کالای قاچاق است و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه این است که هر کالای قاچاق که بصورت سازمان یافته قاچاق شده باید در همان محل امحاء شود.

نگارش نژاد خاطرنشان کرد: برخی عنوان می‌کنند که حیف است که این کالاهای قاچاق امحاء شوند و بهتر است این کالاها میان افراد فقیر توزیع شود که یازده علت برای رد این صحبت داریم.

وی افزود: تمامی کشورهایی که در امر مبارزه با قاچاق کالا موفق بوده‌اند از جمله روسیه به این علت است که با کشف هر کالای قاچاق، آن را در همان محل امحاء می‌کنند و رهبری ما به خوبی به این مسئله و اهمیت این کار واقف هستند.

این مسئول تاکید کرد: استراتژی دیگر ما در قانون تاکید بر پیشگیری است و باید بدانیم که با کار فرهنگی می‌توانیم مبارزه موثری با پدیده قاچاق کالا داشته باشیم.

وی افزود: در بحث فرهنگی ما علاوه بر عامه جامعه چند مخاطب خاص هستیم که در صدر آنها بانوان هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درحالیکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بر اساس آمار، ۹۵ درصد در میزان مصرف جامعه تاثیر گذار هستند و اگر رفتار زنان تغییر کند قطعا می‌توانیم بر معضلات پدیده قاچاق فایق بیاییم.

وی افزود: یک ویژگی بسیار خوب زنان این است که وقتی در مسئله ای به باور برسند آن را عملی می‌کنند و باید از این ویژگی آنها استفاد کرده و آگاهی در خصوص خطرات مصرف کالای قاچاق را بدهیم.

نگارش نژاد تصریح کرد: از طرفی مخاطبان خاص دیگر، قشر فرهنگی شامل دانشجویان، دانش آموزان و فرهنگیان و نیز قشر روحانیون هستند که تغییر فرهنگ آنها می‌تواند کمک بسیاری در این زمینه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز از پایان نامه‌های دانشجویی در این زمینه حمایت می‌کند، گفت: هر پایان نامه کارشناسی ارشد به میزان سه تا پنج میلیون و هر پایان نامه دکترا به میزان چهار تا شش میلیون تومان حمایت می‌شود.

نگارش نژاد افزود: همچنین ۱۰۱ عنوان تحقیقاتی داریم که بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند برای انجام آنها با ما در تماس باشند.



قاچاق سازمان یافته امروزه از طریق "کوله‌بری" وارد کشور می‌شود



وی در ادامه با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالاو ارز "کوله‌بری" را شامل نمی‌شود، گفت: منظور از مبارزه، همانطور که مقام معظم رهبری هوشیارانه عنوان کردند مبارزه با قاچاق سازمان یافته است نه کوله بری که برای تامین معاش خود و خانواده اقلام ناچیزی جابجا می‌کند.

وی یادآور شد: اما آنچه که امروزه شاهد آن هستیم این است که برخی قاچاقچیان از این امر سوء استفاده کرده و کالای قاچاق خود را آن طرف مرز نگه داشته و با به خدمت گرفتن کوله‌بران اقدام به انتقال آن به کشور می‌کنند.

نگارش نژاد تصریح کرد: استفاده از کوله بران در قاچاق سازمان یافته پذیرفتنی نیست و این موارد در صورت شناسایی برخورد می‌شود.

وی افزود: متاسفانه این کار درحالی صورت می‌گیرد که ۹۹.۵ درصد سود آن در جیب قاچاقچی و تنها نیم درصد آن به دست کوله بر زحمت کش می‌رسد.

وی تصریح کرد: آنچه که اجازه داده می‌شود کوله بری واقعی برای تامین معاش زندگی است نه کوله بری برای انجام قاچاق سازمان یافته و با این مورد قطعا برخورد خواهد شد.

نگارش نژاد در پایان تاکید کرد: همه باید همت کرده و با حمایت از کالای داخلی به مبارزه با قاچاق کالا و ارز برویم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید