Performancing Metrics

اوپک بی‌سر و صدا شیرهای نفت را باز کرد/بازار به کدام سو می‌رود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 396595
تاریخ انتشار: 30 تیر 1396 - 09:10
نگاهی نموداری به وضعیت بازار نفت؛
تصمیم اوپک برای پایبند بودن به ریسک طولانی مدت کاهش تولید و تلاش برای تقلیل دادن ذخایر بازار اشباع شده و تقویت قیمت‌ها، در ماه جون با لغزش‌هایی روبرو شد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، تصمیم اوپک برای پایبند بودن به ریسک طولانی مدت کاهش تولید و تلاش برای تقلیل دادن ذخایر بازار اشباع  شده و تقویت قیمت‌ها، در ماه جون  با لغزش‌هایی روبرو شد. التزام کامل به توافق با افزایش تولید در آنگولا، عراق و عربستان سعودی کاهش یافت و به زیر ۱۰۰ درصد رسید و به سطح دیده شده در فوریه بازگشت. در عین حال کشورهای غیر اوپک، شامل روسیه هم در تلاشی موازی کاهش تولید خود را بیشتر کردند.


۲۱ کشوری که در توافق کاهش تولید شرکت داشتند روی هم رفته تولیدات خود را تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و در بیشتر موارد از تولید اکتبر خود به عنوان نقطه شروع استفاده کردند. به ایران سقف تولیدی داده شد که به آن اجازه می داد تولید خود را تا حدی افزایش دهد در حالی‌که دو کشور دیگر عضو اوپک، لیبی و نیجریه از این توافق مستثنی شدند و امسال به طور مداوم تولید خود را افزایش دادند.

در شکل زیر مشاهده می‌کنید که از ۲۱ کشوری که در این کاهش تولید مشارکت کردند تنها ۶ کشور در ماه جون تا سقف تعیین شده تولید خود را کاهش دادند.

 

دو تولیدکننده برتر، عربستان سعودی و روسیه، که بدون آنها این توافق به زودی از هم می‌پاشید، طبق داده‌های اوپک در ماه جون به ترتیب ۱۲۲درصد  و ۹۴ درصد از مقدار کاهشی را که قول داده بودند عملی کردند. تا به حال امسال عربستان سعودی تولید خود را به خوبی پایین تر از حد هدف تعیین شده خود نگاه داشته است درحالی‌که روسیه به وعده خود که این کاهش تولید را تدریجی عملی خواهد کرد پایبند است.

تولیدکننده بزرگ بعدی اوپک، عراق کمترقابل اعتماد بوده است. درصد پایبندی این کشور به توافق در ماه گذشته تا ۲۸ سقوط کرد و بیشترین مقدار کاهی هم که این کشور در تولید خود انجام داده در ماه آوریل اتفاق افتاد که باز هم فقط ۸۶ درصد از مقدار قول داده شده را عملی کرد.

تصویر زیر تولید نفت را در ماه جون برحسب هزار بشکه در روز نشان می‌دهد.


قیمت‌های نفت سرسختانه زیر ۵۰ دلار برای هر بشکه باقی مانده است و سازمان بین‌المللی انرژی از پاریس بر اساس داده‌های ذخایر جهانی هنوز قانع نشده است که وضعیت نفت در بازار از حالت مازاد به حالت کسری تبدیل شده باشد.

این سازمان در گزارش ماهیانه خود در ۱۳ جون اعلام کرد: اگر اوپک کاهش تولید کنونی خود را حفظ کند، ذخایر جهانی نفت در نیمه دوم سال سقوط خواهد کرد، البته افزایش تولید لیبی و نیجریه این تصویر را پیچیده‌تر می‌کند.

تصویر زیر نشان می‌دهد که کشورها تا چه میزان تولید نفت خود را کاهش داده اند(بر حسب هزار بشکه در روز).


معلوم نیست ونزوئلا با برنامه قبلی یا از روی بد شانسی پرچم‌دار بیش از حد به وعده خود عمل کردن اوپک شده است. کاهش تولید ماه جون این کشور آشفته آمریکای جنوبی، ۱۳۶ درصد مقداری بود که با آن توافق کرده بود و حتی از لحاظ درصد از عربستان سعودی هم فراتر رفته بود. در آن سوی رده بندی، قزاقستان با وارد کردن میدان نفتی عظیم جدید خود، کاشگان، به چرخه تولید، به تولید خود آن هم به مقدار قابل توجهی بیش از آن‌چه توافق شده ادامه می‌دهد و میزان پایبندی خود به کاهش تولید توافق شده را به منفی ۱۴۵ درصد رسانده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید