Performancing Metrics

تجارت ایران و عربستان به صفر رسیده است | اتاق خبر
کد خبر: 396611
تاریخ انتشار: 30 تیر 1396 - 10:14
خسروتاج اعلام کرد
رئیس سازمان توسعه تجارت از صفر شدن تجارت ایران و عربستان خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچگونه صادراتی به مقصد این کشور نداریم و وارداتی هم از سوی عربستان صورت نمی‌گیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت -در پاسخ به این که همچنان در بخش هایی مانند مواد غذایی شاهد عرضه محصولات عربی هستیم، اظهار کرد: سیاست ایران همواره توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و هیچ یک از آنها را تحریم نکرده ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:حال اگر یک یا چند کشور در روابط تجاری خود با ایران محدودیت قائل شده اند بحث دیگری است. اما ما هیچ مشکلی نداشته و هیچگونه مصوبه و قانونی دال بر قطع همکاری با کشورهای منطقه نداشته و به بخش خصوصی هم در این زمینه تذکری ابلاغ نکرده و مانع فعالیت آنها نشده ایم.

وی ادامه داد: اکنون تجار ما می توانند از تمامی کشورهای همسایه واردات و صادرات داشته باشند. حال اگر کشوری بر اساس شرایط خودش نمی خواهد از ایران کالایی وارد کند بحث دیگری است اما ما تابع قوانین خودمان هستیم و تا امروز قانونی مبنی بر محدودیت در روابط تجاری کشورها نداشته‌ایم و هیچگونه محدودیتی در این بخش قائل نشده ایم.

در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال ۱۳۹۴ رشدی ۰.۲۱ درصدی را نشان داده و در قیاس با سال ۱۳۹۴ که صادرات به این کشور بالغ بر ۱۵۱ میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است. همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران چهار درصد افزایش یافته و از ۷۶ میلیون دلار از سال ۱۳۹۴ به رقمی بالاتر در سال ۱۳۹۵ رسید، هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۵ منفی ۲/۷۹ بوده است.

بررسی آمارهای تجاری دو کشور بر اساس سالهای میلادی هم گویای این است که در سال ۲۰۱۴میلادی حجم صادرات ایران به عربستان بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۵۹۱ دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرات ۹۱هزار ۲۷۱دلاری سال ۲۰۱۳ رشدی قابل توجه داشته است. همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران بالغ بر ۳۷ هزار ۵۲۵ دلار واردات از عربستان داشته که این رقم در قیاس با واردات ۴۸ هزار دلاری سال ۲۰۱۳ میلادی سیری کاهشی را نشان می‌دهد و در مجموع در سال ۲۰۱۴ میلادی تراز تجاری این دو کشور مثبت بوده و در سال‌های قبل از اَن تا سال ۲۰۱۱ نیز این تراز به شکل مثبت بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید