Performancing Metrics

اولین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در حوزه علوم پایه برگزار می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 396774
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 14:20

 

با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و بنیاد نیکوکاری جمیلی، اولین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در حوزه علوم پایه برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در نشست شورای سیاست‌گذاری این جشنواره اظهار داشت: عرصه اساسی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان که با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و بنیاد نیکوکاری جمیلی برگزار می‌شود، علوم پایه است.

وی افزود: با توجه به جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت تحصیلات تکمیلی، متأسفانه دانشگاه‌های کشورمان که دارای قدمت بالاتری هستند پذیرش دانشجو در علوم پایه را کم کرده‌اند و این امر ضربه بزرگی به علم کشور است.

وزیر علوم تصریح کرد: در دو سال اخیر تأکید شده که دانشگاه‌های با سابقه کشورمان ظرفیت پذیرش دانشجو در علوم پایه را افزایش دهند چرا که بدون علوم پایه، به دست آوردن تکنولوژی و محصول دور از ذهن است.

دکتر فرهادی در خاتمه سخنان خود از بنیاد نیکوکاری جمیلی که از نخبگان و دانشجویان بااستعداد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت حمایت می‌کند قدردانی کرد.

در ادامه دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله‌ای هستیم که تغییر بنیادی در نگرش‌ها صورت گرفته ولی نباید از علوم پایه غفلت کنیم اظهار داشت: امروزه تأکید بر روی توسعه علم و فناوری است اما این نگرانی وجود دارد که مبادا علوم پایه فراموش شود.

وی افزود: در این خصوص دو نگرش تجاری‌سازی بدون تکیه بر علوم پایه و تجاری‌سازی بر مبنای علوم پایه و توسعه علمی وجود دارد و وزارت علوم بر سرمایه‌گذاری جدی بر روی علوم پایه تأکید دارد.

دکتر احمدی ضمن تقدیر از ورود خیرین به حوزه علوم پایه، رمز موفقیت این عزیزان را ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانست.

بر اساس این گزارش دکتر محمدحسین امید قائم مقام وزیر علوم در ستاد خیرین آموزش عالی گفت: با حمایت‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، هم اکنون ۶۵ بنیاد حامی، ذیل بنیاد حامیان علم و فناوری در دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ تعداد خیرین آموزش عالی ۱۶۰ نفر بود که این تعداد هم اکنون به ۲هزار نفر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره دانشمندان و اندیشمندان جوان از سوی بنیاد نیکوکاری جمیلی و اعطای جایزه در زمینه علوم پایه، امری ابتکاری و موضوع جدیدی است و اطمینان دارم این جشنواره که با نیت خیر آغاز به کار کرده گسترش می‌یابد.

دکتر نصرت ا... ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این نشست با بیان اینکه با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه رشد علم و فناوری بیشتر فراهم می‌شود تصریح کرد: با توجه به نقشی که مراکز علمی در کشور دارند اگر بتوانند خدمات ملموس‌تری ارائه کنند و اگر مردم ارتباطشان با مراکز علمی افزایش یابد قطعاً از این مراکز حمایت بیشتری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کمکی که خیرین مدرسه‌ساز به مدارس کردند بیش از کمک دولت بوده است اظهار داشت: خیرین بیشتر کمک به فضای فیزیکی و ساخت مدارس کرده‌اند ولی بنیاد نیکوکاری جمیلی قصد کمک به نوآوری و حمایت از خلاقیت در بخش علوم پایه و کمک به تولیدات فکری در قالب نوآوری دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری کشور در خاتمه اظهار امیدواری کرد حرکتی که آغاز شده بتواند در روند توسعه علوم و فناوری نقش‌آفرینی کرده و برای سایر خیرین که علاقه‌مند به توسعه علم و فناوری و توسعه کشور هستند، الگو باشد.

سپس ابراهیم جمیلی رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی گزارشی از عملکرد این بنیاد در طول ۱۰ سال فعالیت خود ارائه کرد.

گفتنی است جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در محورهای زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، میکروبیولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر برای اندیشمندان و دانشمندان جوان کمتر از ۴۰ سال با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و بنیاد نیکوکاری جمیلی، پاییز سال جاری برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش جایزه و اعتبار مالی این جشنواره توسط بنیاد نیکوکاری جمیلی اعطا می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید