Performancing Metrics

دوتابعیتی را به‌حسب قانون به رسمیت نمی‌شناسیم | اتاق خبر
کد خبر: 396791
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 20:29
رییس قوه قضاییه:
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ایران طبق قوانین خود، دوتابعیتی را به رسمیت نمی­‌شناسد و با کسانی که تابعیت ایرانی دارند مانند همه ایرانیان رفتار می­‌شود، بر لزوم آزادی هرچه سریع‌تر زندانیان ایرانی در آمریکا تاکید کرد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) و بزرگداشت دهه کرامت تصریح کرد: امیدواریم مردم با برگزاری مجالس جشن و سرور و ابراز محبت به ساحت اهل بیت (ع)، زمینه رسیدن هرچه بیشتر به قرب الهی را برای خود فراهم کنند.

رییس قوه قضاییه افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که علاوه بر برگزاری مجالس شادی در ایام میلاد ائمه اطهار (ع) لازم است از حضور فضلا، علما، سخنرانان و اهل معرفت برای تبیین ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین (ع) و فهم مدارج عالی آن بزرگواران استفاده شود؛ زیرا هیچ کلیدی برای فهم حقیقت انسانی بهتر از امام شناسی نیست و امام به عنوان انسان کامل آیینه تمام نمای حقیقت انسانی است، بلکه خود حقیقت انسانیت است.

آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم انسان­ شناسی دینی و تفاوت آن با انسان­ شناسی سکولار، شناخت انسان به ویژگی نیاز، فقر و بندگی مطلق را ملازم با توحید محض دانست و اظهار کرد: هرقدر انسان را بهتر بشناسیم، توحید را بهتر شناخته­ایم. براین اساس یکی از بهترین کارها در ایام مزین به نام ائمه معصومین (ع) از جمله دهه کرامت، استفاده از علمایی است که از حقیقت عبودیت بهره برده‌اند و می­توانند به فهم هرچه بیشتر دین توسط مردم کمک کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید و انتشار مطالبی درباره ایران و محاکمات قضایی که در کشورمان جریان دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی قوانین و موازینی بر مبنای شرع و عقل دارد که رسیدگی­های قضایی نیز براساس همین قوانین و موازین انجام می­شود. به ضرس قاطع می­گوییم که قوانین جمهوری اسلامی، چه قوانین مادر و چه قوانین دیگر در هر دو حوزه شکلی و ماهوی از جمله پیشرفته­ترین قوانین در جهان هستند و در برخی مذاکرات نیز طرف مقابل بر این معنا تأکید کرده است.

آملی لاریجانی افزود: روش محاکمات در ایران بر مبنای قانون و شرع است و علاوه بر این، قضات ما، قضاتی مومن و متدین هستند که کاری به سخنان امثال آقای ترامپ ندارند و وظیفه قانونی خود را به بهترین شکل انجام می­دهند زیرا معیار برای آنها دستورات الهی است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنئان قوم الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» اظهار کرد: میزان رسیدگی­ها همین مسئله "عدالت" است. نص آیه شریفه می فرماید اگر قومی بر شما بدی روا داشت نباید موجب شود که از دایره عدالت خارج شوید و نسبت به آنها عدالت را رعایت نکنید. روش جمهوری اسلامی بر اساس همین چارچوب است و اینکه کسی مانند آقای ترامپ پیدا شود و بخواهدسخن دیگری بگوید، تأثیری در کار ما ندارد.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه قضات ما پیرو و شیعه امیرالمومنین علی (ع) هستند، تصریح کرد: قضات ما دستور امام معصوم به مالک اشتر را به خوبی می­دانند که فرمود «و اشعر قلبک الرحمهَ للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم ... فانهم صنفان اما اخ لک فی الدین أو نظیر لک فی الخلق» یعنی به قلب خود بقبولان که به مردم رحم و محبت داشته باشد. مردم دو دسته هستند؛ یا برادران دینی تو هستند و یا نظیر تو در خلق.  

رییس قوه قضاییه افزود: امام معصوم، انسانیت انسان را فارغ از دین او موجبی برای محبت و رحمت می داند و قضات ما نیز پیرو همین دستورات هستند لذا کاری ندارند که تابعیت یک متهم چیست و صرفاً براساس موازین عقل، شرع و قانون که در قالب قانون آیین دادرسی در دسترس است به پرونده­ها رسیدگی می­کنند. فارغ از این موارد، اصل رسیدگی­های قضایی در ایران هیچ ربطی به
رئیس­جمهور آمریکا ندارد.

آملی لاریجانی گفت: کشوری که در کارنامه سیاه خود انواع تجاوز به کشورها، مداخله­ها، بمباران افراد بیگناه، سازماندهی کودتاهای گوناگون، جنایت در ابوغریب و گوانتانامو و مواردی از این دست را دارد چگونه دم از حقوق بشر می­زند؟

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: آمریکا برای آنکه حقوق زندانیان را زیرپا بگذارد حاضر نشد گوانتانامو را بعنوان زندان بپذیرد. برای آنکه بتواند به راحتی دست به شکنجه زندانیان بزند، اعلام کردند که «غرق مصنوعی» شکنجه نیست. یعنی رساندن زندانی به حالت خفگی را شکنجه نمی­دانند تا
نازی­های آمریکایی بتوانند به راحتی اقدامات جنایتکارانه خود را انجام دهند.

آملی لاریجانی خطاب به آمریکا تصریح کرد: شما که کارنامه­تان اینقدر سیاه و ننگین است و در طول قریب به چهل سال با سازمان دهی کودتا، تحریک صدام و تحمیل 8 سال جنگ ظالمانه و غیر برابر علیه جمهوری اسلامی، ارتکاب جنایت جنگی در قالب ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران با 200 مسافر عادی و اعمال ظالمانه­ترین تحریم­ها و فشارها بیشترین ظلم ­ها را در حق مردم ایران روا داشته اید چگونه به خود اجازه می‌دهید که با چنین اظهارات سخیف و وقیحانه‌­ای به جمهوری اسلامی توهین کنید؟

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این قبیل اظهارات کاری ندارد و بر مبنای موازین دینی، عقلی و قانونی خود عمل می­‌کند، تصریح کرد: مواردی در این بیانیه پیرامون محاکمه افراد دوتابعیتی بیان شده است که در این زمینه باید بدانند ما بر اساس قوانین خود از زمان تدوین قانون مدنی، مقوله «دوتابعیتی» را به رسمیت نمی­شناسیم و معتقدیم افراد دو تابعیتی، شهروندان ایرانی به شمار می­آیند و دقیقاً همانند سایر ایرانیان با آنان رفتار می­شود. براین اساس نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره ناپدید شدن یکی از اتباع این کشور در ایران نیز گفت: در این بیانیه اعلام شده که ایران باید این تبعه آمریکایی را بازگرداند. این یک تقاضای بی معنی و غیرمنطقی است؛ زیرا ایران بارها از طریق مجاری رسمی از جمله وزارت امورخارجه اعلام کرده است که این فرد از ایران خارج شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او نزد ایران نیست. تکرار ادعای آمریکا بسیار نامعقول است. البته قرائنی وجود دارد مبنی براینکه این شخص در برخی کشورها دیده شده اما این موضوع هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ادعاهای واهی آمریکا در بیانیه اخیر خود تأکید کرد: ما با یادآوری 40 سال تجاوز آمریکاییها به حقوق مردم ایران متقابلاً به آنها اعلام می­کنیم شهروندان ایرانی که برخلاف همه قوانین، عرف­ها و حقوق بین­الملل در زندانهای مخوف آمریکا گرفتار هستند باید هرچه سریعتر آزاد شوند. علاوه بر این اموال ایران که به بهانه­های واهی نظیر وقوع اقدامات تروریستی در کشوری دیگر که هیچ ارتباطی به ایران نداشته، به شکل یک راهزنی و دزدی آشکار توقیف شده است، باید فوراً آزاد شود و کشور ما به این اموال دسترسی یابد.

آملی لاریجانی با اشاره به بخش پایانی بیانیه کاخ سفید مبنی بر تهدید علیه ایران در صورت عدم اجرای خواسته­های آمریکا، خاطرنشان کرد: ما به ترامپ و دولتش متذکر می­شویم که در هیچ کجای دنیا و با هیچ کشوری حق سخن گفتن با چنین شیوه­ای را ندارند مخصوصاً در مورد مردم ایران که چهل سال است با عزت و سربلندی، امتحان خود را پس داده­اند و در مقابل انواع تجاوزها و تهدیدها ایستادگی کرده­اند. این جملات یک بار دیگر نشان می­دهد که آنها واقعاً فهم درستی از جمهوری اسلامی و منطقه ندارند و این موضع­گیری­ها بهترین دلیل بر ناآگاهی و ضعف اطلاعات آنهاست.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ترامپ و دولتش باید بدانند که تهدیدها  علیه ایران کارکردی ندارد و بهتر است از عاقبت اسلاف خود درس بگیرند، هشدار داد: اگر آقای ترامپ و دولتش اقدام نسنجیده­ای علیه ایران صورت دهند، جمهوری اسلامی با قاطعیت و صلابت و به شکلی کاملاً موثر، پاسخ دندان­شکنی به آنان خواهد داد.

بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون آیین­نامه اصلاحی تعیین گروه­های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید