Performancing Metrics

ساخت اولین «تراموا»ی ایران در پرند | اتاق خبر
کد خبر: 396918
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1396 - 08:43
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طرح ساخت تراموا و قطار سبک در شهر جدید پرند در مرحله مطالعات است که پس از اتمام این مرحله، کار ساخت آن آغاز می شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حبیب الله طاهرخانی درباره رفع مشکلات تردد شهروندان شهر جدید پرند گفت: در حال حاضر قطار حومه ای اختصاصی پرند ـ تهران با ۱۱ رام قطار برای رفت و ۱۱ رام قطار برای برگشت فعال است که شهروندان می توانند تنها با پرداخت هزار تومان از ریل باس های نو و مدرن با خدمات بسیار بالا برای تردد به تهران و بالعکس استفاده کنند. ما برای توسعه این قطار حومه ای یارانه فراوانی پرداخت می کنیم که امیدواریم با افزایش مسافران، بهره وری آن هم افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد ظرفیت قطار حومه ای پرند ـ تهران پُر می شود که قرار است با توجه به وجود دانشگاه آزاد پرند با ۱۵ هزار دانشجو و رایزنی هایی که با مسئولان این دانشگاه داشته ایم، تردد دانشجوبان دانشگاه آزاد پرند را به قطار حومه ای منتقل کنیم؛ انتظار ما این است که با بازگشایی دانشگاه ها در مهرماه، استقبال از این خط به ۸۰ درصد ظرفیت قطارهای اختصاص یافته، برسد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید افزود: از سوی دیگر شهرداری تهران نیز به عنوان مجری طرح متروی پرند در حال آماده سازی این خط است که با تکمیل آن، راه آهن شهری نیز به کمک راه آهن حومه ای خواهد آمد. البته در حال حاضر اولویت با ساخت متروی فرودگاه امام خمینی (ره) است و فعلا ساخت متروی پرند از اولویت خارج شده؛ اما ساخت مترو از سمت پرند به فرودگاه با کندی در حال انجام است. طی جلساتی که با شهرداری و شرکت قطار شهری تهران و حومه داشتیم، قرار است این روند تسریع شود؛ ضمن اینکه شرکت عمران شهرهای جدید اعتبارات دولتی ساخت متروی پرند را به طور کامل به شهرداری تهران پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه شهر جدید پرند به عنوان شهر پایلوت طرح «شهرسازی ریل پایه» برگزیده شده گفت: قرار است برای افزایش دسترسی مردم این شهر به ایستگاه های راه آهن (قطار حومه ای) و قطار شهری (مترو) اولین قطار سبک شهری ایران (تراموا) در محدوده داخل شهر پرند ساخته شود. مسیر این قطار سبک شهری، بلوار مرکزی پرند به طول ۸ کیلومتر است که دسترسی به مرکز شهر پرند راتسهیل کرده و تردد ساکنان پروژه های مسکن مهر را نیز پوشش می دهد. همچنین خط تراموای پرند به ایستگاه های قطار حومه ای و مترو متصل خواهد شد.

به گفته طاهرخانی، ساخت خط تراموا هزینه چندانی نسبت به ساخت خط آهن برون شهری ندارد؛ چون قرار است در اراضی متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید ساخته شود که درنتیجه هزینه تملک اراضی برای نصب تأسیسات و زیرساخت ها حذف خواهد شد. همچنین از آنجایی که ریل گذاری قطارهای سبک شهری نسبت به قطارهای برون شهری بسیار راحت تر است، هزینه زیرسازی و روسازی آن نیز به شدت کاهش می یابد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ساخت تراموای پرند در مرحله مطالعه از سوی شرکت مشاور است و به سرعت روند اجرایی آن پس از اتمام مطالعات آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید